To spam or not to spam, that’s the question… TRU Amsterdam

“Acquisitie op deze vacature wordt niet op prijs gesteld”. Duidelijk he?  Hier als bureau gelijk een mail met CV naar toe sturen is duidelijk spam. Eigenlijk is elke ongewenste mail die binnenkomt spam. Artikel 11.7 Telecommunicatiewet, door juristen aangeduid als het spamverbod, schrijft voor dat bedrijven slechts reclame mogen sturen als de klant hier zelf om heeft gevraagd (opt-in). Iedereen op de digitale snelweg heeft wel eens met spam te maken gehad. Irritant.  Iedereen kent ook wel de bureaus die ongevraagd massa’s CV sturen. Eenmaal in de database van een dergelijke organisatie en je bent “verzekerd” van gigantische stroom aan kandidaten….die zelf vaak van niets weten. Dergelijke bureaus kiezen dan voor de grote getallen en nemen hierbij Branding schade voor lief. Oppertunisme viert in het vak Recruitment hoogtij, dus waarom daar niet optimaal (commercieel) van profiteren? De juiste kandidaat op de juiste plaats (lees beslissers) wint het tenslotte altijd. Niet mijn stijl van Recruitment! Toch ken ik Agencies die op deze manier in 3 jaar naar 50 consultants zijn gegroeid en een miljoenen omzet per jaar kennen. De vraag dan ook.. Wanneer is het spam?

Stel, er wordt een vacature gepost door bedrijf X. Dit bedrijf kent Mevr. Jansen als Directeur. De Agency Recruiter zoekt Mevr. Jansen op in LinkedIn en ziet dat deze Directeur haar optie “Business Deal” aan heeft staan. Ook heeft deze leidinggevende haar email vermeld in haar contactdetails.  De Recruiter stelt een mooie mail op, voegt hier 2 kandidaten bij, en verwijst in de header van zijn mail (verstuurd via Gmail) naar de mogelijkheid van een “Business Deal”. Is dit dan nog spam?

De vraag roept zich op of informatie verkregen uit LinkedIn (status Business Deals), dan enkel gebruikt kan/mag worden in LinkedIn? Dit Social Network is openbaar, mensen zijn zelf verantwoordelijk voor hun profiel, en de status “Open voor Business Deals” nodigt uit tot actie toch? Misschien vergezocht. Misschien niet gepast. Maar spam? Een match is een Business Deal toch? Op haar minst Food for Thoughts. Ja,want vs Nee, omdat. Terms of Service tegenover logisch nadenken en grenzen opzoeken. Creatief ondernemen wordt in de regel toch gewaardeerd?

Eigenlijk zien we dit nog steeds dagelijks terug zodra er gewerkt wordt met Social. De kwestie hierboven is een simpel voorbeeld hoe Social ook in 2012 nog steeds omvangen is door allerlei Do’s en Dont’s vooral gestuurd door meningen, indrukken en ervaringen. Ik had hier ook een Legal of een Procurement case kunnen pakken. “U benadert mensen van ons. Dat mag niet volgens de Service Level Agreement.” “Sorry Accountmanager, deze personen staan gewoon op een Social Network”. “Open en bereikbaar voor iedereen”, dus ook voor mij.” “Misschien moet u beter uw best doen deze langer te binden….” 

Vindt u dit nu interessant, dan zou ik u willen uitnodigen naar TRU Amsterdam te gaan. Dit Event vindt plaats op do 21/6 & vrij 22/6 in het YER gebouw te Amsterdam. Voor maar EUR 50,= beleeft u 2 dagen lol aan zo’n beetje alles wat (Social) Recruitment zo leuk & interessant maakt. Inhoudelijke casuistieken worden tot op het bot ontleed, nieuwe tools worden getoetst, ervaringen worden gedeeld, kennis wordt ontwikkeld, onzin wordt ontmaskerd & nog heel heel heel veel meer……

Laat een antwoord achter aan Marc Drees Reactie annuleren

2 Comments