In reactie op mijn stukje naar aanleiding van de schokkende getallen in de Jobfeed folder kreeg ik gisteren een gecorrigeerde set aan cijfers van de freemium vacaturesite. En die geven niet alleen meer duidelijkheid maar ten aanzien van het aantal bezoeken ook een veel eerlijker beeld:
- bezoekers: 960.000 per maand
- unieke bezoekers: 840.000 per maand
- aantal sollicitaties: 195.000 per maand
Die 195.000 sollicitaties per maand (op basis van een gemiddeld aantal van 40.000 vacatures) komt nog altijd tot een zeer hoog gemiddeld aantal sollicitaties voor een freemium vacaturesite en daarmee is dit cijfer in mijn optiek nog altijd onwaarschijnlijk hoog. Tenslotte zou dit gemiddeld 7,5 sollicitaties per vacature moeten betekenen (40.000 vacatures gedurende 60 dagen beschikbaar).
En daarbij is het ook nog de vraag wat er feitelijk wordt gemeten? Het aantal keer dat een sollicitatieformulier is geopend (of de werkzoeker is doorgestuurd naar de site van werkgever/intermediair om daar de sollicatie af te ronden)? Of het aantal keer dat een sollicitatie ook werkelijk is afgerond en verzonden?
Als het aantal sollicitaties werkelijk gemiddeld 7,5 per vacature zou zijn dan kunnen alle pay-to-post vacaturesites per direct worden opgedoekt. Maar hoe moet ik dan het recente onderzoek plaatsen dat door VONQ in samenwerking met Jobbird is uitgevoerd? Daar wordt namelijk van een aanzienlijk lager aantal sollicitaties per vacature gesproken:
In hoofdlijn komt het er op neer dat een ‘gratis’ vacatureplaatsing gemiddeld 1,66 sollicitaties oplevert, een betaalde vacatureplaatsing (topbaan) levert 7,11 sollicitaties op.
Aangezien slechts een zeer klein deel van de vacatures als topbaan wordt geplaatst, is het gemiddeld aantal sollicaties per vacature volgens dit onderzoek dus aanzienlijk lager dan wat Jobbird nu zegt. Dus wie heeft er nu gelijk? Het onderzoek heeft in ieder geval een andere partij dan Jobbird zelf in de keuken laten kijken, en Jobbird heeft zich niet publiekelijk afgezet tegen deze cijfers. Maar als de cijfers zoals die door VONQ naar buiten zijn gebracht kloppen, dan kan Jobbird nooit op 195.000 sollicitaties per maand uitkomen. Rond de 60.000 sollicitaties per maand zou mij dan een stuk waarschijnlijker in de oren klinken.
Mark
says:Zie ook Google trends voor een vergelijking, niet 100% betrouwbaar, wel een aardige indicatie:
https://trends.google.com/websites?q=monsterboard.nl%2C+nationalevacaturebank.nl%2C+jobbird.com%2C+http%3A%2F%2Fbanenmatch.nl%2F&geo=NL&date=ytd&sort=0
Lijkt er op dat jobbird en banenmatch erg dicht bij elkaar in de buurt zitten.
De freemiums zitten nog wel vrij vors onder de commerciële jobboards.
David
says:ach, kan ik natuurlijk ook mijn bron vermelden. na klik naar beneden scrollen: https://bit.ly/LIXjuc
Marc Drees
says:Briljant!
David
says:pssst, marc!
via mijn bron heb ik deze jobbird cijfers over afgelopen maand:
Aantal bezoekers afgelopen maand
368.237
Aantal zoekopdrachten voor een baan
649.003
Aantal bekeken vacatures
5.230.392
komt wel overeen met jouw vermoeden van 60.000 sollicitaties per maand.
op verzoek zal ik mijn bron openbaar maken..
Marc Drees
says:Het aantal bekeken vacatures lijkt krankzinnig hoog in relatie tot het aantal bezoekers. Monsterboard en Nationale Vacaturebank zaten altijd rond de 2 bekeken vacatures per bezoeker, Jobbird claimt nu dus meer dan 13 bekeken vacatures per bezoeker?
Dat klinkt buitenproportioneel
Dirk Goossens
says:Jobbird telt zowel de antropogene als de arachnogene clicks.
Freeks
says:195k sollicitaties per maand, hahaha wat een onzin!
Naast het feit dat je dan uitkomt op een gemiddelde van +/- 7 sollicitaties per vacature heeft de site JobBird.com dan ook nog eens een conversie van 23% (o.b.v. 840k unieke bezoekers) voor sollicitaties.
Als je met dat percentage in je achterhoofd kijkt naar de website zal elke kleuter van 4 tot de conclusie komen dat ook dat héél héél onwaarschijnlijk is.
Grappenmakers.
Bram Boer
says:Dus nu gaat Jobbird zijn perskit ook rectificeren? Want ze hebben dus gewoon gelogen, geven ze toe…