LinkedIn is de nieuwe keizer

de nieuwe keizer Na de presentatie van de financiele resultaten over het tweede kwartaal van 2012 is het tijd om de balans op te maken; waarbij met name de resultaatontwikkeling van Monster ten opzichte van die van LinkedIn de aandacht vraagt. Want hier lijkt sprake van een definitieve overdracht van de macht in online recruitment land. LinkedIn is de nieuwe heerser, Monster likt haar wonden.

Waar LinkedIn wereldwijd groeit met haar Hiring Solutions, moest Monster een krimp rapporteren in EMEA en AsiaPac. De vacaturesite moet haar nederlaag in de overzeese gebieden erkennen, in Noord-Amerika is wel een groei gerealiseerd. Monster legt de oorzaak voor de krimp bij de wankele economie, met name die in Europa. Maar is dat wel correct? Tenslotte weet LinkedIn in deze gebieden wel groei te melden.

En wat is nou eigenlijk het verschil tussen Monster en LinkedIn? Monster biedt de mogeijkheid tot het plaatsen van vacatures en het zoeken naar kandidaten. LinkedIn biedt vergelijkbare oplossingen binnen haar Hiring Solutions business. De enige conclusie die hieruit kan worden getrokken is dat LinkedIn beter in staat is om te converteren. En dat is toch wel een bijzondere. Want Monster heeft veel meer boots on the ground (6.000 medewerkers) dan LinkedIn (2.500 medewerkers).

Ondanks de sterk tegenvallende resultaten is Monster echter nog altijd bijzonder optimistisch, getuige onderstaande uitspraken van Sal Iannuzzi (CEO Monster):

In an economic environment, which is now widely recognized to be difficult, our strategy is working. While certain macroeconomic headwinds are strong as many companies have reported, we do see opportunities to deflect some of these headwinds. Our new products are gaining momentum. Our improvements in traffic and traffic conversion are being recognized by our customers. The combination of our new products and improved traffic is putting our competitors on the defensive and resulting in more wins. We’ve been able to increase our marketing firepower in order to accelerate the adoption of our new products. These new products, combined with the increased marketing, will not only help our profitability today, but will help to build on an accelerated basis in the future.

Iannuzzi probeert de aandacht van de slechte resultaten af te leiden door naar de toekomstige mogelijkheden van de nieuwe producten te verwijzen. Hierbij wordt BeKnown overigens niet meer genoemd. Alsof het niet meer bestaat; wat natuurlijk niet ver bezijden de waarheid is. Maar Iannuzzi doelt op de 6Sense producten zoals Power Resume Search (PRS) en SeeMore. Waarbij Kforce als boegbeeld van dat succes wordt opgevoerd:

North American bookings increased 14%, demonstrating continued adoption of our new product portfolio in the Government, Enterprise and Staffing channels. As an example, during the quarter, Kforce, a major professional staffing and solutions firm, decided to fully integrate Power Resume Search, powered by our 6Sense technology, across their entire organization. As we have discussed, while the adoption of PRS has been very strong, adoption in the staffing sector has lagged for a variety of reasons. We are actively working with other major staffing companies on both PRS and SeeMore.

Maar het blijkt een heel gevecht te zijn geweest om Kforce zo ver te krijgen:

We’ve been talking to Kforce for some time. And Kforce, I think they have a reputation and justifiably so in looking for new technology to increase their bottom line. And they’ve been looking at PRS. They beta-tested PRS with categorized as a relatively small percentage of their agents, and they’ve been made it — and then became convinced it was the right technology for them. I do believe that they looked at some other things that purported to provide the same service. Given the decision they made, it’s obvious they decided that ours was the best solution for them. And what’s happened now is that they feel that in any technology adoption, there’s always some degree of risk of implementation, et cetera, execution risks. But they feel that the ROI and the potential positive impact outweighs any negative and now have decided to employ it across their entire force of agents. And as I said, there are others following a similar pattern in a sense of how they’re coming to the decision. And so another way — the discussion isn’t really about whether to do it or not, but really the discussion is what’s the safest and easiest way to implement because it involved, again, a change of technology plus a training of their revenue generators, so the workflow of their revenue generators So it’s a decision that has to have a lot of thought behind them, and they’re going through that phase.

Dat klinkt niet bepaald als een slam dunk, maar eerder als een bijzonder moeizaam en langdurig sales en implementatietraject. Als dit een voorbode is voor de werkwijze met andere intermediairs zal hiermee de groei van PRS/SeeMore weleens bijzonder langzaam kunnen verlopen. Overigens ga ik ook proberen te weten te komen of, en zo ja, naar welke andere producten Kforce heeft gekeken.

Het probleem voor Monster is dat ze ondertussen al jaren de loftrompet steken over de 6Sense producten, maar dat tot op heden dat niet heeft geresulteerd in omzetgroei. Integendeel; de resultaten vallen ernstig tegen, met uitzondering van Noord-Amerika. Maar het relatieve succes in Noord-Amerika wordt dan ook voor een groot deel op het conto van die nieuwe producten bijgeschreven:

With the new products […] it’s approximately about 25% of North America is new products and that would — expense excluding Government. So if you include Government, the number gets higher. It’s probably in excess of, from a booking standpoint, 40% in North America. If you recall last year, the numbers we gave: Government was $100 million in bookings; PRS was $100 million; and the Career Ad Network was about $55 million, $60 million. So that kind of level sets you on where the numbers are. But that’s where we are from a new products and that number, obviously, this year is starting to increase.

Dat zal dan in het volgende kwartaal tot aanzienlijk hogere resultaten moeten leiden, want anders… Maar die conversie zal niet eenvoudig zijn volgens Iannuzzi.

[…] in North America, our commercial clients, the adoption of PRS, using that one as an example, is now approximately 75%. Staffing companies have been experimenting with PRS for the last year and we’ve had many pilots, many small adoptions to test it, to use it, to understand how they can embed it in their environments, et cetera. Many have concluded those betas and had felt that the technology is worth the cost, the premium pricing, et cetera. And now, the discussions have turned less to beta and much more to, okay, how do we implement and how do we implement on a much broader basis, and there were many of those discussions going on.

What makes predicting bookings quarter-to-quarter a little bit more interesting than it’s even has been in the past is that these transactions tend to be large and it’s hard to predict if one — if it’s going to happen this quarter, in September versus October just because of the very nature of it. But those conversations are strong. There are many of them with many firms. And so we think that, that area is promising, and even in a soft environment, it’s allowing us to — as is evident in the numbers this quarter, it’s allowing us to bolster our performance.

Een eerlijk beeld van een complexe realiteit, maar niet bepaald een krachtig statement die beleggers enig vertrouwen zal inboezemen. Veel teveel operationeel detail waarmee vooral de onzekerheden ten aanzien van de realisatie van toekomstige omzetten duidelijk wordt gemaakt. En daarmee een verwachting van een langzame groei van de omzet uit die nieuwe producten.

Met andere woorden, het kan nog weleens heel lang duren voordat de 6Sense producten een bredere implementatie laten zien. En die tijd is Monster sowieso niet gegeven; althans niet als beursgenoteerd bedrijf. De technologie is dus geen slam dunk en zal de afkalvende traditionele omzetten bij lange na niet weten te compenseren. En daarmee lijkt Monster alleen voor partijen als KKR interessant om op te kopen, te strippen en in delen te verkopen.  Wat toch wel een heel mager toekomstbeeld is voor de voormalige keizer van online recruitment.

En zou het niet zuur zijn als de nieuwe keizer vervolgens de technologie uit de boedel zou opkopen? Want dat lijkt me zo langzamerhand een steeds logischer scenario. Monster heeft meer dan $100 miljoen geinvesteerd in 6Sense, maar bij een uitverkoop zal slechts een fractie van dat bedrag betaald gaan worden. Een koopje voor een partij als LinkedIn.

Geef een antwoord