Refurls: een parel van een online referral oplossing

RefurlsIk heb een nieuwe online referral service van Nederlandse bodem mogen testen: Refurls. Inderdaad, als je dit woord fonetisch probeert uit te spreken komt er iets als refurrels uit de mond. Mijn automatische uitspraak is overigens Ref-URL’s; wat ook bepaald niet lekker bekt. Maar ik kan mijn hersenen ook niet dwingen wat anders te verzinnen… Maar laat je niet afleiden door de naam, want Refurls is een fantastische toepassing.

Refurls komt uit het laboratorium van Netwerven en in zo’n geval is het altijd goed om de oren even extra te spitsen. Dat geldt zeker voor Refurls, want hier heeft Netwerven de kunst van het weglaten tot in het extreme doorgevoerd. Refurls is namelijk een corporate online referral service bestaande uit … een knop. Inderdaad. Het doet me denken aan de Apply with LinkedIn knop, maar dan zonder de potentieel negatieve impact op langere termijn.

De homepage
Dit is de homepage van Refurls:

image

Jawel, licht debiele mannetjes en vrouwtjes die de voordelen van Refurls duidelijk proberen te maken, maar daaruit blijkt slechts dat Netwerven nooit als (arbeidsmarkt)communicatiebureau moet worden ingeschakeld. Dat wordt geheel anders als het om inhoud gaat, en daar draait het bij Refurls natuurlijk om.

Refurls is namelijk een online referral oplossing die niet als een aparte applicatie naast andere applicaties voor werving & selectie draait. Het is feitelijk niets meer dan een knop die je bij iedere vacature op de eigen “werken bij” site of vacaturesite plakt. En dat is alles. Nou ja, niet helemaal natuurlijk, maar wel vanuit ‘integratie’ perspectief. En daarmee wordt de complexiteit rondom het introduceren van een online referral oplossing vrijwel tot nul gereduceerd. Terwijl tegelijkertijd bestaande investeringen in de ‘werken bij’ site of vacaturesite worden beschermd. Bijzonder aangename aspecten.

Hoe werkt het eigenlijk?
Maar laat ik eerst eens de werking van Refurls laten zien. Het begint dus met die knop. En die knop ziet er in een live situatie zo uit:image

Een vacature van Delta Lloyd Groep, waarbij de Refurls knop rechts bovenin te vinden is, samen met de obligate social buttons. Een aparte positionering, omdat de knop in dit verband bedoeld is voor eigen (Delta Lloyd) medewerkers die participeren in een corporate referral programma. En dus niet voor andere bezoekers van een vacaturepagina. Wat ook blijkt uit de pop-up die wordt getoond op het moment dat ik op die knop klik:

image 

Daar staat het dus: Refurls is een persoonlijke referral service die momenteel alleen gebruikt kan worden door medewerkers van Delta Lloyd.

Met andere woorden, registreren of inloggen heeft geen zin voor eenieder die geen (nog) geen medewerker van Delta Lloyd Groep is. En dat is natuurlijk een beetje onhandig; want er gaan ongetwijfeld heel wat werkzoekers op die knop klikken. Het is tenslotte een kop met een intrigerende tekst die onderzocht ‘moet’ worden. Het begin van Refurls is dus onhandig voor werkzoekers. Voor eigen medewerkers van Delta Lloyd is dat een ander verhaal.

De eerste keer dat ik inlog krijg ik dit te zien:

image

Hier kan ik dus mijn sociale netwerken verbinden met Refurls. Aangezien ik alleen op Twitter een fatsoenlijke serie connecties beschik, is dat het netwerk dat ik zal gebruiken. Na de gebruikelijke autorisatie krijg ik dit te zien:

image

En hier ging het dus mis. Ik klikte meteen op de Versturen knop omdat ik er vanuit ging dat de tekst over de vacature onderdeel van de tweet zou zijn. En dat was niet het geval, waardoor mijn tweet uitsluitend uit de tekst bradiebral (jawel, ik heb een eindeloze fantasie) en een zogenaamde refurl (de eigen short-url van Refurl). Hier is in de interactie duidelijk wat te verbeteren, ik ging er door de positionering van de vacaturetekst ten opzichte van het Twitter icoontje automatisch vanuit dat de tweet de vacaturetekst zou bevatten.

Hoe dan ook, als ik eenmaal ben ingelogd in Refurls kan ik vanuit de eigen wervingssite dus via het klikken op de Refurls knop vacatures breed op Facebook of Twitter plaatsen en breed of selectief (alleen bepaalde contacten) op LinkedIn. Als laatste kan ik ook naar bepaalde contacten de vacature via een e-mail toesturen.

Aangezien lezers niet de dupe hoeven te zijn van mijn merkwaardige LinkedIn gebruik, hierbij ook nog even een screenshot hoe Refurls eruit ziet als ik selectief LinkedIn connecties wil benaderen:

image

Het doet mij bijna weer verlangen naar LinkedIn connecties, maar ik zal me moeten vermannen.

Rapportage
Mijn distributiegedrag wordt binnen Refurls als volgt bijgehouden:

image

Per vacature kan ik zien op welke netwerken ik deze heb gedistribueerd, hoeveel kliks dit heeft gegenereerd en tot hoeveel sollicitaties, resp. collega’s dit heeft geleid. Waarmee ik feitelijk het referral recruitment funnel inzichtelijk heb gemaakt en er daarmee ook op de verschillende stappen in dat funnel ‘bonuspunten’ kunnen worden uitgekeerd.

Wat vanzelfsprekend leidt tot een leaderboard; tenslotte kunnen we in de huidige tijd niet meer buiten een stukje gamification in onze applicaties:

image

En hier zie ik dus de geconsolideerde cijfertjes (per maand, per participerende medewerker) van mijn referrergedrag. Met een onvervalste ranglijst voor die medewerkers die graag hun maandinkomen willen opkrikken met een referral bonussen.

Natuurlijk zijn de gegevens ook nog in statistieken te tonen, voor de cijfersliefhebbers onder ons:

image 

Overpeinzingen
Het meest in het oog springende voordeel van Refurls is het behoud van alle investeringen in de wervingssite en de daaraan gekoppelde SEO inspanningen. Er is op geen enkel punt een separate stap in het online recruitmentproces anders dan de notificatie door medewerkers. Deze notificatie leidt echter altijd naar de eigen wervingssite. Toppunt van eenvoud. Het enige wat er dient te gebeuren is het plaatsen van de Refurls knop bij de vacatures op de wervingssite. Maar dat is een eenmalige exercitie die in het vervolg die knop bij alle vacatures laat zien.

Verder staat de eenvoud in gebruik, mits het interactiefoutje wordt opgelost, voor voldoende participatie. Hoewel, participatie is nooit een vanzelfsprekendheid, maar daar dienen bedrijven die referral recruitment willen toepassen zich vooral van bewust te zijn. Want goede communicatie rondom een dergelijk programma is een nog veel belangrijker succesfactor dan een goede toepassing. Hoe eenvoudig deze toepassing dan ook moge zijn.

Maar in termen van eenvoud lijkt Refurls zich wel op eenzame hoogte te bevinden. En daarmee is de drempel voor de inzet van online referrals weer een stukje lager geworden.

Conclusie 
Netwerven heeft met Refurls een bijzonder fraaie knuppel in het online referral hoenderhok gegooid.  Ik ben heel benieuwd wat dit gaat betekenen. Bedrijven die serieus kijken referral recruitment oplossingen doen er verstandig aan om Refurls op hun short list op te nemen. Inderdaad, niet op de long list. Tenslotte bestaan er maar heel weinig serieuze online corporate referral oplossingen. Mijn houthakkershand komt niet verder dan twee…

Laat een antwoord achter aan Arno Reactie annuleren

9 Comments