IBM koopt Kenexa. Wie volgt?

Logotype KenexaHet grote nieuws van vandaag was natuurlijk de aankondiging van de overname van Kenexa door IBM. Ik vond het in ieder geval groot nieuws. Want hiermee voegt gigant IBM zich in het rijtje andere giganten die vergelijkbare ‘cloud’ oplossingen hebben gekocht; Oracle met de aanschaf van Taleo en SAP met de koop van SuccesFactors. En net als haar collega-giganten kijkt IBM niet op een miljoentje meer of minder. Want het bedrijf telt een slordige $ 1,3 miljard neer voor Kenexa; een premium van 42% bovenop de slotkoers van afgelopen vrijdag. Goedemorgen…

En daarmee zijn Lumesse (voorheen StepStone Solutions en MrTed) en PeopleClick Authoria de enig overgebleven grote talent management oplossing die nog geen gigantische moeder hebben. Waarmee deze twee partijen onwillekeurig een beetje aan muurbloempjes doen denken.

IBM betaald weliswaar een gigantisch bedrag voor Kenexa, maar gedraagt zich minder uitzinnig dan Oracle of SAP deden. Want IBM legt een bedrag neer dat gelijk is aan ongeveer 4 keer de omzet. En daarmee laat IBM zien dat er ook normale overnames bestaan, ook al wordt er een fiks premium aan de huidige Kenexa aandeelhouders uitgekeerd. Het zittende C-level van Kenexa zal zich ongetwijfeld in de plotseling aanzienlijk rijkere handen wrijven.

Maar waarom koopt IBM eigenlijk een talent management oplossing? Nou, dit is wat IBM erover zegt:

The acquisition bolsters IBM’s leadership in helping clients embrace social business capabilities while gaining actionable insights from the enormous streams of information generated from social networks every day.

Kenexa complements IBM’s strategy of bringing relevant data and expertise into the hands of business leaders within every functional department, from sales and marketing to product development and human resources. As a result of this synergy, clients will be able to attract and develop the right skills to build the right teams, for the right projects, the first time.

With Kenexa’s world-class front-office process solutions, IBM will be able to offer strategic consulting, a social technology platform, and expertise on a global scale to help clients enable a smarter workforce and gain a competitive advantage in any market. By creating a smarter workforce, employees can resolve problems before they arise to improve customer service, drive innovation to bring products and services to market faster, and increase sales by building new skills — linking the right experts to the right clients.

Nou, het klinkt alsof IBM eigenlijk een schijntje voor Kenexa heeft betaald.

Er zijn ongetwijfeld een serie Kenexa, Taleo en SuccesFactors wannabe’s die zich druk aan het oppoetsen zijn om de volgende in de consolidatieslag te zijn. Want het zou me in hoge mate verbazen als hiermee de opkoopwoede zal zijn geluwd. Waarbij er een ongekende hoeveelheid kandidaten zich in de etalage staan te verdringen. Met als grootste winkeldochters natuurlijk Lumesse en PeopleClick Authoria…

Geef een reactie

3 Comments
  • Bedrijf verkopen
    says:

    Technologie is een sector met heerlijk schaalbare bedrijven. Vooral IBM staat bekend om het nuttig commercieel exploiteren van zijn wereldwijde netwerk. De tactiek is voornamelijk gericht op het kopen van –relatief voor IBM- kleine unieke bedrijven met bepaalde USP’s. Vervolgens wordt de USP van het bedrijf opgeschaald in het netwerk van IBM, zodat omzetgroei en een hoger rendement op geïnvesteerd vermogen gerealiseerd wordt. Dit is de waardedrijver van IBM.
    Het voordeel voor zowel koper als verkoper is dat beide partijen waarde creëren met een dergelijke deal.  Voor zowel koper als verkopen is de waarde van een bedrijf de toekomstige vrije kasstromen verdisconteerd met de kosten van kapitaal. Daar IBM meer kasstromen kan genereren tegen een lager risico is Kenexa veel meer waard in de handen van IBM dan bij de oude aandeelhouders. Dit vertaalt zich deels in de betaalde premium.
    Wat voor bedrijf volgt in de acquisitiestrategie van IBM is eigenlijk niet zo’n heel moeilijke vraag. Het zijn bedrijven met bepaalde USP’s die opgeschaald kunnen worden in het netwerk van IBM, die beschikbaar zijn voor een prijs onder de waarde die IBM ermee kan creëren.

    0
    0