Manpower ziet USD 180 miljoen omzet verdampen in thuismarkt

Vorige week schreef ik dat Adecco in de Amerikaanse markt rap tempo wordt ingehaald door Randstad. Dat is het rechtstreekse gevolg van een consolidatieslag onder uitzendgiganten: Randstad kocht zich vorig jaar in Noord-Amerika in door SFN Group voor een ruime half miljard euro te schaken. Daarmee is de oorlog nog niet voorbij…

Want het is niet alleen de vraag wat Adecco gaat doen, maar ook wat Manpower in petto heeft. En anders Kelly Services wel… Want waar Adecco en Randstad vechten om de tweede plaats in de markt, strijden Manpower en Kelly om plek vier, zo blijkt uit deze grafiek.

Jaaromzet grote uitzenders, 2007 – 2011

Jaaromzet grote uitzenders, 2007 – 2011

Kelly’s ondergang
Kelly Services was tot 2010 de derde uitzender van de Noord-Amerika. De afkalving begon in 2010, toen Manpower Comsys schaakte en zette door in 2011, toen Randstad autonoom Kelly Services voorbijstreefde. Met de overname van SFN Group door datzelfde Randstad is Kelly Services nummer 5 in Amerika.

De ironie van dit alles zit bij Manpower. Want het was Manpower dat twee jaar geleden de dealoorlog voor USD 431 miljoen ontketende. En het was Manpower dat sindsdien het gelag betaalt: niet alleen is het bedrijf in de thuismarkt ingehaald door outsider Randstad, ook moest het zijn leidende positie in de wereldwijde outplacementmarkt aan Adecco afstaan. Tot overmaat van ramp is Kelly Services inmiddels bezig Manpower alsnog autonoom in te halen. Voor luttele honderden miljoenen dollars speelde Manpower al zijn drie concurrenten in de kaart…

Manpowers mislukte deal
Bovendien is de deal zelf een mislukking in wording. De cultuur, expertise, klanten en consultants van Comsys moesten na integratie van Manpower ‘versneld een mondiaal leider in de Verenigde Staten en de rest van de wereld maken.’ Dat zei topman Jeff Joerres in 2010. Zijn executive voor Noord-Amerika, de Zweed Jonas Prising, beaamde dat doel.

De cijfers laten zien dat dat doel niet behaald is. Tot 2010 was Manpower een autonome outperformer in Noord-Amerika: kwartaal in, kwartaal uit groeide Manpower zo’n 5 procentpunt meer dan zijn Europese collega’s. Na de overname van Comsys zijn de rollen omgedraaid, zoals blijkt uit onderstaande grafiek.

Groei (in%) per kwartaal, Q1 2008 – Q2 2012

Groei (in%) per kwartaal, Q1 2008 – Q2 2012

Manpower verliest snel marktaandeel in zijn thuismarkt: volgens onze berekeningen gaat het om USD 180 miljoen aan misgelopen omzet de laatste vier kwartalen. Het onderstreept de geschiedenis van Manpower met mislukte deals. En daarmee lijkt de positie van Prising op die van zijn Adecco-collega Bob Crouch, die in mei is afgeserveerd. Wij zijn benieuwd hoelang Prising zijn positie nog zal kunnen verdedigen.

Kopen dan maar?
Voor zowel Adecco als Manpower zal de verleiding groot zijn, om te gaan kopen in Amerika – al was het maar om de onderprestatie te kunnen maskeren. In de Amerikaanse markt is veel te halen. De dienstenmarkt is totaal versnipperd. De grootste vijf spelers – opgeteld goed voor een jaaromzet van een kleine EUR 16 miljard – nemen nog geen 15 procent van de markt voor hun rekening.

Marktaandelen 2011

Marktaandelen 2011

Geef een antwoord

1 Comment