#stratflex2012: Casepresentatie ASML

Walter van RuijvenNa twee academici dan nu een man van de praktijk: Walter van Ruijven (Recruitment Manager Europe bij ASML). En Van Ruijven gaat ons een case presenteren. Altijd vervelend, want dat betekent in het algemeen veel schrijfwerk en daar heb ik weer een hekel aan. Maar goed, dan had ik maar niet moeten komen.

Als het goed is gaan we een soort synthese van de twee voorgaande voordrachten terug zien in de wijze waarop ASML de problematiek rondom flexibiliteit is ingevuld. Of niet natuurlijk, want dat maakt het wel zo leuk en onvoorspelbaar.

Hoe organiseer je flexibiliteit binnen ASML. Volgens Van Ruijven zit flexibiliteit ondertussen in de genen van de organisatie.

ASML is een hoog-technologisch bedrijf. In bijna 80% van de electronische devices waarmee wij tegenwoordig rondlopen zit een chip die is gemaakt door de machines die weer door ASML worden geleverd. Jawel, een toppertje uit Nederland dus. ASML is een wereldwijd bedrijf met ongeveer 10.000 medewerkers; vast en flexibel. Het grootste deel van het productieproces wordt door ASML uitbesteed; ASML ontwerpt en assembleert. Hiermee biedt ASML aan 20.000 medewerkers (bij meer dan 600 toeleveranciers) buiten het bedrijf werkgelegenheid. ASML is sterk conjunctuurgevoelig; een scherpe daling in 2008 en 2009 zorgde voor een krimp in het personeelsbestand, met name in de flexibele schil.

ASML heeft de noodzaak om haar apparatuur continu te verbeteren en daarnaast zeer snel in te kunnen spelen om externe omstandigheden. Kapitaalinstensief en conjunctuurgevoelig. ASML medewerkers zijn samengesteld uit 70 nationaliteiten; voor een aanzienlijk deel bestaand uit kenniswerkers. Training, opleiding en learning on the job zijn belangrijk voor ASML. Er werken meer dan 500 PhD’s; de R&D afdeling bestaat uit bijna 2.500 medewerkers. Waardoor de R&D kosten per medewerker bij ASML maar liefst EUR 78.000 zijn… Het betekent dus dat je snel moet kunnen krimpen of groeien en tegelijkertijd een hoog kennis- en kundeniveau moet weten te behouden. Een ferme uitdaging. Maar hoe doen ze dat dan bij ASML?

In het verleden had ASML twee uitzenders als preferred suppliers, maar dat werkte niet optimaal. Daarom is een centraal Flex Center ingericht waar alle vragen vanuit de organisatie binnenkomen. Vervolgens wordt zowel intern als extern gekeken hoe deze vraag zo goed mogelijk kan worden ingevuld. Binnen het Flex Center wordt naast het supplier management van externe partijen ook performance management ingevuld. Dit is vooral van belang omdat ook tijdelijke medewerkers op enig moment met kennis en kunde rondlopen die je niet graag wilt kwijtraken als de capaciteitsbehoefte daar niet om vraagt.

Daarmee blijft de case wel redelijk abstract; of in ieder geval niet eenvoudig om in een artikel te verwoorden. Er klinkt in zijn voordracht veel meer kennis en ervaring bij hem door dan concreet in de presentatie duidelijk wordt gemaakt.

Geef een antwoord