Gen Y gaat voor de oudjes de crisis overwinnen

DoodIk vraag me soms af wat het NU-conglomeraat voor normen hanteert bij het toelaten van columnisten voor NUZakelijk; het lijkt erop dat het ontbreken van enige realiteitszin een belangrijke factor is. Hadden we enkele weken geleden ene Walther Ploos van Amstel met een reutelvehaal over de online banenmarkt; vandaag is er een bijzonder rommelig stukje onder de titel  Ouderwetse bedrijven zorgen voor jeugdwerkloosheid. Natuurlijk… Waar onder meer deze hilarische alinea was te lezen:

Met hun frisse blikken ziet generatie Y precies wat er moet gebeuren om bedrijven ‘up to date’ te krijgen en daarmee de kans op het overwinnen van de crisis te vergroten. Helaas hanteren nog steeds veel organisaties het principe van ‘last in, first out’. Andere nemen niemand meer aan. Die bedrijven missen de innovatieve kracht van de jongste werkende generatie. Een bedrijf dat doorgaat met verouderde manieren van (samen)werken en leiden verliest overlevingskracht.

Come again?

Laat ons massaal Gen Y-ers aannemen om de vitaliteit van al die verouderde bedrijven, bestuurd door vastgeroeste Gen X-ers (of godbetert zelfs nog een setje babyboomers), te stimuleren. Want anders lopen ze het risico de crisis niet te overleven! En tegelijkertijd is de jeugdwerkloosheid opgelost…

De bedenkers van deze briljante oplossing zijn Aart Bontekoning (organisatiepsycholoog, generatie-expert) en Marieke Grondstra (veranderkundige en generatie Y specialist). Een generatie-expert en een generatie Y specialist. Je kan ze persoonlijk aansprakelijk stellen als het resultaat volstrekt anders uitpakt.

Geef een antwoord

2 Comments
  • Michiel van Beek
    says:

    Haha (2)

    Ik heb (door de ogen van een recruiter) even naar de LinkedIn profielen gekeken.

    Marieke Grondstra is typisch generatie Y, jobhoppend van de ene naar de andere baan, (bijna) nergens langer gezeten dan een jaar. Of ze mist kwaliteit en worden haar contracten niet verlengd, of ze gaat zelf weg als het even tegenzit. Want tegenslag, dat is de verwende generatie Y niet gewend. Ik zal haar op basis van CV niet aannemen.

    Aart Bontekoning is natuurlijk geen generatie Y meer. Indrukwekkend CV en daarom vreemd om zijn naam te verbinden aan dit inderdaad lachwekkende stukje. Komt dat doordat hij als theoreticus te weinig in de praktijk staat? Ik heb vaak moeite met A&O psychologen die een adviserende rol gaan aannemen naar organisaties, maar zelf nooit binnen een organisatie hebben gewerkt.  Een voetbaltrainer, die nooit zelf gevoetbald heeft…

    NB Even serieus, tuurlijk hebben ze een punt. Bedrijven moeten gaan nadenken over de diverse generaties binnen de organisatie en hoe dit elkaar kan versterken. De insteek die Marieke en kennelijk Aart hierbij nemen, zal eerder averechts werken. Generatie Y is niet de oplossing, X + Y + B (abyboom) misschien wel. Of nog minder voorstelbaar voor generatie Y.  Je kan ook nog leren van je opa en oma. Laat je smartphone even met rust en ga eens met ze praten.

  • Edward
    says:

    Haha, wat een heerlijk slecht stuk is dit. Er wordt in 1 alinea haarfijn uitgelegd waarom het zo fout is gegaan met de economie:

    “Jongeren van generatie Y (1985-2000) zijn heel tevreden met hun opvoeding door hun X-ouders. Over het leiderschap van X op het werk zijn ze een stuk minder tevreden. Daar gedragen diezelfde ouders zich als leiders plotseling wat afstandelijk, formeel, gesloten en hiërarchisch.”

    Ach gut! Mijn pappie doet niet meer oetsiekoetsie nu hij verantwoordelijk is voor 100+ werknemers. En dat is niet zo slim van mijn pappie, want door dat stomme baasje spelen staat Europa in brand:

    “Nadere verkenningen met ‘die ouders’ duiden erop dat die zich niet zo gedragen omdat ze het willen, maar omdat ze denken ‘dat het zo hoort’. Ze namen ongewild verouderd leiderschapsgedrag over, gedrag dat de crisis veroorzaakte.”

    Nou pappie, van ons hoeft het niet meer:

    “Het gevolg is ook dat Y veel bedrijven verouderd vinden, zich daar niet thuis voelen en remmingen ervaren in hun professionele en persoonlijke ontwikkeling. Het vertrouwen van Y in de X-leiders in bedrijven en de politiek lijkt laag.”

    Pappie, ik vind het stom!

    Ik hoop (en verwacht) echt van ganser harte dat onze Gen Y zich niet (volledig) kan identificeren met dit artikel!