Mijn voorspellingen over 2012, een terugblik, 1

voorspellingenDe vorige ronde voorspellingen heb ik thematisch aangepakt waarbij ik achtereenvolgens vacaturesites, werkloosheid, wervingssites, social media en ATS’en, intermediairs en de economie heb behandeld. Vijf afleveringen vol grote en kleine voorspellingen; dat is wel bijzonder ambitieus. En daarmee is de kans op missers natuurlijk ook fenomenaal. Daarom ga ik met klostende beginnen aan de taak om mijn voorspellingen te evalueren.

En dat betekent naar alle waarschijnlijkheid ook vijf afleveringen met terugblikken. Tenzij ik er op een zeker moment genoeg van heb, simpelweg omdat mijn voorspellende gave niets blijkt voor te stellen. Ik zit hier tenslotte niet om mezelf in vijf blog postings te kastijden.

Maar genoeg geleuterd, terugblik 1 gaat dus over vacaturesites. Dat moet toch wel redelijk goed verlopen zijn?

Het jaar van de waarheid, 1
Ik had 2012 als volgt als het jaar van de waarheid voor de freemium vacaturesites aangekondigd:

Welke waarheid? De waarheid van de toegevoegde waarde natuurlijk. Want alleen als de freemium vacaturesites een goede conversie kunnen laten zien hebben ze bestaansrecht. Gratis klinkt weliswaar leuk, maar als gratis niets oplevert is het ook niets waard.

Waarbij ik ook nog deze uitspraak heb gedaan:

In 2012 zal blijken of freemium vacaturesites een eendagsvlieg zijn of dat ze een vaste waarde in het online recruitment domein gaan worden. Ik ga er vanuit dat van de huidige vier grote freemium vacaturesites (Banenmatch Jobbird, Jobselectie en Joof) er maximaal twee aan het eind van 2012 nog altijd trots overeind staan. De andere twee zijn dan overleden of teruggezakt in de anonimiteit.

Tja, mijn grootste blunder is natuurlijk dat ik niet heb voorspeld dat twee freemium vacaturesites (Banenmatch en Jobselectie) hun business model zouden inruilen voor een pay-to-post model. En enorme fout, gezien het het shoestring budget waar beide sites op moesten zien te overleven. Mea culpa.

Tegelijkertijd is er een duidelijke tweedeling zichtbaar waarbij Jobbird en Banenmatch nog duidelijk overeind staan, hoewel Banenmatch voor wat betreft vacaturevolume aanzienlijk betere tijden heeft gekend. Jobselectie en Joof zijn de kinderen van de rekening, waarbij vooral de terugval van Jobselectie opvallend kan worden genoemd. Het is nog geen tijd voor voorspellingen, maar Jobselectie gaat het volgens mij in 2013 bijzonder moeilijk krijgen.

Het jaar van de waarheid, 2

Naast mij matige voorspelling ten aanzien van de freemiums had ik ook iets ge-orakeld over de pay to post vacaturesites:

Niet alleen voor freemium vacaturesites is 2012 het jaar van de waarheid. Want indien dit type sites in 2012 succesvol blijkt (lees: een goede conversie weten te leveren) dan hebben de pay-to-post vacaturesites een groot probleem. Er kan namelijk geen sprake zijn van vreedzame co-existentie tussen concurrenten indien de ene groep een dienst (bijna) gratis levert terwijl de andere groep hiervoor (aanzienlijke) kosten in rekening brengt.

Het betekent dus dat pay-to-post vacaturesites een list moeten verzinnen om hun klanten ervan te weerhouden en masse richting freemium vacaturesites over te lopen. En die list kan natuurlijk niet de vorm aannemen van het aanbieden van meerjarige contracten aan diezelfde klanten. Want dan ben je echt te dom om voor de duvel te dansen en verdien je het om kopje onder te gaan (tenzij je als klant in een dergelijk aanbod trapt, want dan ben je zo mogelijk nog dommer en verdien je niet beter). Nee, de pay-to-post vacaturesites dienen hun service aanzienlijk te verbeteren.

Ik ben ook nog uitgebreid ingegaan op de service componenten die de pay-to-post sites dienden te verbeteren, maar dat voert te ver om hier te herhalen. Een voorspelling als deze is overigens oncontroleerbaar en slechts op basis van anekdotisch ‘bewijs’ te bekrachtigen. Wat ik niet zal doen omdat ik geen beeld heb van de totale markt.

Daarnaast heb ik een aantal andere voorspellingen gedaan:

Ondanks dit soort verbeteringen zullen pay-to-post vacaturesites rekening moeten houden met een erosie van de prijs per vacature en een stijgende druk om het business model aan te passen richting pay-for-performance.

In 2012 zullen de pay-to-post vacaturesites een verder verlies van marktaandeel moeten accepteren.

Dit alles kan ertoe leiden dat er een consolidatiegolf onder pay-to-post vacaturesites zal gaan plaatsvinden. Ik acht een dergelijke ontwikkeling echter niet erg waarschijnlijk.

Tja, ten aanzien van de eerste voorspelling heb ik wederom anekdotisch bewijs als het om second-tier vacaturesites gaat, maar met name bij de grote pay-to-post vacaturesites is dat beeld een stuk minder duidelijk. Lijstprijzen zijn gestegen, maar hoeveel is in de onderhandelingen weggegeven?

De tweede voorspelling is bijna 100% correct want met uitzondering van JobTrack hebben alle pay-to-post vacaturesites (aanzienlijk) aan marktaandeel moeten inleveren.

De derde is bijna 100% fout. De overname van VNU Media door De Persgroep leidt tot een sanering van de nodige vacaturesites bij de diverse krantentitels (waar Intermediair die rol gaat overnemen). Alleen de voorgenomen overname van Wegener door alweer De Persgroep zal het zeer waarschijnlijke einde betekenen van JobTrack.

Nationale Vacaturebank
Ohh wonder, ik heb de verkoop van VNU Media min of meer correct voorspeld:

Met de vertraging van de San Diego implementatie worden de kosten ongetwijfeld hoger en de opbrengsten minder. Het zou me verbazen als de huidige investeerders van VNU Media deze ontwikkeling met een blij gemoed aanschouwen. Waardoor het me dan weer niets zou verbazen als VNU een probleem met haar huidige investeerders gaat krijgen. Waarbij de economie ongetwijfeld een negatief steentje zal bijdragen. Ik ben daarom benieuwd of VNU Media in haar huidige samenstelling het jaar 2012 gaat doorstaan. Een verkoop van onderdelen zou me niet verbazen, waarbij tegen alle verwachtingen in TMG alsnog hoge ogen gooit als potentiele koper van (met name) Nationale Vacaturebank.

Het is niet TMG geworden maar een andere uitgever; De Persgroep. En het is geen verkoop in onderdelen geworden. Maar een kniesoor die op dergelijke details let…

Monsterboard
Het belangrijkste nieuws van 2012 voor Monster was natuurlijk de aankondiging door haar CEO (Sal Iannuzzi) op 1 maaer dat het bedrijf in de etalage was geplaatst. En ook daar ben ik lekker bezig geweest, getuige onderstaande uitspraak:

O ja, en waar ik vroeger heb gespeculeerd op het (bijzonder concrete gerucht van het) overnemen van LinkedIn door Monster, lijkt het me nu volstrekt logisch indien LinkedIn het ondertussen veel kleinere Monster (in beurswaarde) als een aantrekkelijk hapje gaat beschouwen. Neemt LinkedIn in 2012 Monster over? Monster is er ondertussen meer dan goedkoop genoeg voor! Ik zeg: doen! Kan meteen de evolutionaire abberatie die BeKnown heet de nek worden omgedraaid.

Overigens had ik ook voorspeld dat Warren Hammond (MD van Monsterboard Nederland) het eind van 2012 niet zou halen. Maar het lijkt er op dat deze voorspelling niet uit gaat komen. Ach ja, you win some, you lose some

Vacaturekrant en JobTrack
Jawel ik heb speciale aandacht gegeven aan de twee second tier pay-to-post vacaturesites die eigendom zijn van uitgevers:

Het lijkt er niet op dat TMG, resp. Wegener in staat zijn om het tij voor deze vacaturesites te keren, waarmee hun lot naar alle waarschijnlijkheid is bezegeld. Deze sites zullen door de uitgevers niet de nek worden omgedraaid maar als aanhangend vocht worden beschouwd. En daarmee net voldoende budget krijgen om niet te creperen, maar daar is dan ook meteen alles mee gezegd. Indien zich een koper meldt zal er met veel plezier afscheid van worden genomen.

En bam! weer een score. De Persgroep gaat Wegener (en daarmee JobTrack) overnemen terwijl Vacaturekrant ondertussen zover is afgezakt in de ranglijst van vacaturesites dat je een verrekijker nodig hebt om de site nog te ontwaren. Aanhangend vocht dat ondertussen bijna volledig is opgedroogd…

Conclusie
Tja, een beetje een mixed bag; en daarmee eigenlijk een fikse tegenvaller. De nodige plusjes en de nodige minnetjes, waarbij ik met name het missen van de overgang van freemium naar pay-to-post als een smet op het blazoen ervaar. Zo vanzelfsprekend en toch volledig aan mijn aandacht ontschoten. Zwaar, zwaar ruk en voldoende reden om het voorspellen aan de wilgen te hangen. Maar ja, wat moet je dan met je tijd doen?

Geef een reactie

10 Comments