Open brief aan IND ivm INDIGO

Geachte IND,

Vandaag ontvingen wij onderstaande e-mail van u:

 Geachte Klant,

Wellicht heeft u gemerkt dat de termijn waarbinnen beslist wordt op de aanvragen langer is dan u van ons gewend bent. Door de implementatie van het nieuwe informatiesysteem INDIGO zijn er achterstanden ontstaan waardoor de gemiddelde beslistermijn kan oplopen tot ongeveer 6 weken. De IND doet er alles aan om de hinder die u hiervan ondervindt zoveel mogelijk te beperken en op te lossen. 

Wij vragen uw begrip hiervoor…………………..

……..Dit heeft betrekking of de zogenaamde kennismigratie procedure. Een procedure die tot een maand of 3 geleden maximaal 12 werkdagen duurde en speciaal in het leven is geroepen om kenniswerkers van buiten Europa snel naar Nederland te halen. Een zeer noodzakelijke regeling om de Nederlandse kennis economie op pijl te houden. Zeker op het gebied van informatie technologie is er in Nederland al jaren sprake van structurele tekorten op dat gebied, met name in kwalitatieve zin. Enfin, de gevolgen hiervan wordt door het IND zelf ondervonden; uw nieuwe IT faalt op alle fronten!

Deze brief kent meerdere redenen:

1. Overheid & ICT. Het zal ook eens een keer goed gaan. Maar goed, deze is iets te makkelijk :-). Wellicht kunt u kennismigranten in dienst nemen. Hier is niet veel voor nodig. Engelstalige ICT en een goed werkend IND orgaan. U zult het gemak en toegevoegde waarde van deze kennismigranten dan snel zelf ondervinden!

2. De zakelijk impact die dit heeft. Procedures gaan van 12 werkdagen naar 30 werkdagen. Het duurt dus een maand langer alvorens een kennismigrant aan het werk kan met alle gevolgen van dien voor de arbeidsplanning en de daarmee samenhangende vertraging.

3. De persoonlijke impact. Een kennismigrant kan dus een maand later bij zijn nieuwe werkgever in Nederland beginnen, maar heeft veelal zijn oude baan al opgezegd. Die zit kortom 1 maand zonder loon

4. Impact op de Nederlandse economie. Kennismigranten ontvangen een goed salaris (doorgaans > €52k per jaar) en hebben vanwege de 30% belastingregeling een goed besteedbaar inkomen. Dit wordt door de Nederlandse economie een maand lang onthouden

5. Impact op de staatskas. De Nederlandse staatskas loopt miljoenen aan loonbelasting/ Sociale premies mis. Gemiddeld komen er zo’n 600 kennismigranten per maand naar Nederland en die leveren de staatskas grofweg 1 miljoen euro per maand op. Elke maand vertraging kost dus 1 miljoen euro.

6. En dan tot slot het complete gebrek aan inlevingsvermogen die uit de e-mail blijkt. Men is er totaal niet van bewust was de (financiële) gevolgen zijn van hun beslissing om de termijn met een maand op te rekken, nog vinden ze het de moeite om aan te geven hoe lang deze vertraging gaat duren.

Ons bedrijf haalt hoogopgeleide IT specialisten naar Nederland. Deze specialisten worden vaak nog voor ze in Nederland zijn al “verkocht”. Zowel op project basis, als permanent. Voor bedrijven zoals de onze heeft zo’n vertraging verstrekkende financiële gevolgen. Dan praat ik nog niet over het persoonlijke vlak. Kennismigranten gaan vaak zelf eerst “vooruit’ om kwartier te maken. Pas later volgen vrouw en kinderen. Nu dus veel later! En dat in een vreemd land. Ik kan u zeggen dat dit de motivatie en gastvrijheid niet verhoogt. Dit vanwege een “niet werkend IT systeem”. Was het niet zo dat IT in dienst staat van de klant? Dat IT nooit een blok aan het been kan zijn van deze klant? Geloof mij. Dit is nauwelijks uit te leggen aan onze kennismigranten, veelal hoogopgeleide IT-ers.

Mijn onbegrip heb ik natuurlijk reeds kenbaar gemaakt. Hopelijk zet deze open brief u tot nadenken.U heeft extra mensen aangesteld die dit probleem moeten oplossen. Hopelijk realiseert u hiermee dat alle kennismigranten dossiers binnen 2 weken zijn opgelost en alle ICT problemen tot het verleden behoren. U stelt hier de prioriteit wel goed dus dat geeft hoop.

Heel veel succes!

Met vriendelijke groet,

Rob van Elburg

Global IT Recruiter

 

Laat een antwoord achter aan Isamar Reactie annuleren

5 Comments
  • Isamar
    says:

    Scherpe reactie met veel waarheden, toch wil ik ook een positieve reactie sturen- wij zijn een redelijk groot gebruiker van de IND services en vinden alleen maar negatieve geluiden laten horen niet juist:
    1. IND laat het iedereen nu vooraf weten , is in mijn beleving een nette manier van omgaan met je klanten
    2. IND is de uitvoerder, niet de bedenker van dit systeem, shooting the messenger is not always the best
    3. Individuele IND-ers blijven hun uiterste best doen om je terwille te zijn, scheer ze niet allemaal over een kam
    4. IND is de afgelopen jaren met een enorme inhaalslag bezig geweest, kritiek geven is Nederlanders eigen – maar een compliment over wat ze wel goed doen is ook wel op zijn plaats, dus hierbij: jammer dat alles vertraagd maar hierbij dank aan IND voor de inzet het niet verbergen van informatie of het laten escaleren!
    Namens het team van de Partners in Relocation Group.
     
     

    • Rob van Elburg
      says:

      ….. Wij zijn verder ook zeer tevreden over hoe de IND te werk gaat. Een unieke dienst en zeer goede procedures, die tegenwoordig centraal staan in onze business. 

      In de afgelopen jaren dat wij met ze werken, zijn er nooit problemen geweest. Ook contacten met individuele IND medewerkers zijn, zonder uitzondering uitstekend.

      Echter de vertragingen en fouten door de implementatie van INDIGO zijn al een paar maanden aan de gang, maar werden tot gisteren nog ontkend. Chiquer was dus geweest als ze dit inderdaad vooraf hadden gecommuniceerd. Daarnaast was het ook wel netjes geweest als ze tevens hadden aangegeven wanneer men verwacht de normale termijnen weer te kunnen handhaven.
       
      De IND had zich wat mij betreft iets beter moeten realiseren wat de gevolgen zijn van een dusdanige vertraging, dat kan ik de bedenker van het systeem niet aanrekenen.

      Waarschijnlijk net zo als jij werken wij vooral voor klanten. Het is niet prettig om door te geven dat een team van developers pas “ergens” in februari begint i.p.v. het eerder afgesproken 1/’12. Dat heeft verregaande gevolgen voor hun business. Ook deze kennismigranten wachtend knarsetandend een besluit af en zitten in het land van herkomst vaak zonder inkomen omdat men een baan al heeft opgezegd. 

      Een veer in de achterste vanwege overal goed presteren en goede wil is dan zeer terecht. Extra attentie om de huidige problematiek zsm op te lossen ook.

      Daarom deze brief.