Werf&: ‘conversiespecialisten’ aan het woord

Logotype Werf&Zit ik net door de oktober-editie van Werf& te bladeren, valt mijn oog op een artikel met de naam Zo krijg je conversie over conversieverbetering van recruitmentsites, waar onder meer een ‘bijdrage’ van Soraia Cardoso te vinden is. Cardoso? Was dat niet die Manager Insights bij Jungle Minds die recent een belachelijk artikel op Frankwatching had geplaatst met als titel 8 functionaliteiten die een recruitmentsite niet mag missen? Een artikel dat binnen een dag van Frankwatching was verwijderd?

Jawel, het is dezelfde Cardoso. En in plaats van 8 gemankeerde functionaliteittips zijn het er dit keer 9. Maar het is haar intro die ervoor zorgt dat ik wederom in een oncontroleerbare stuiplach schiet:

Een recruitmentsite die conversie wil, moet aantrekkelijk zijn voor de doelgroep en must-have-functionaliteit bieden. Het geheim zit hem in design, gebruiksvriendelijkheid en functionaliteit. Heldere inhoud, voldoende informatie over de organisatie, kleuren, labels en tools zijn een must

Je verzint het niet. De dame zou stand-up comedienne moeten worden. Hoewel het natuurlijk wederom uitsluitend aan de vertaling zal liggen…

Overigens is Cardoso niet de enige die een bijdrage aan het artikel op Werf& heeft geleverd, en ze is evenmin de enige die ronkende onzin uitkraamt. Er zijn namelijk nog wat meer specialisten die volstrket lachwekkend uit de hoek komen.

Wat te denken van Hans Vorstenbosch (conversiespecialist bij Houdoe):

  • Help je bezoeker. Laat op elke pagina zien wat je van hem verwacht door een grote button in een afwijkende kleur. Met de tekst ‘Nu solliciteren’ of ‘cv uploaden’ bijvoorbeeld
  • Zorg ervoor dat je betrouwbaar en professioneel overkomt. Vermeld reacties van tevreden klanten. En haal in godsnaam die goedkope Google-advertenties van je site.

Ja, Vorstenbosch heeft vast al heel veel recruitmentsites bekeken en bekijkt, zoals hij zelf claimt, inderdaad een site vanuit het perspectief van de bezoeker (laat zien wat je van de bezoeker verwacht…).

Of Mark van Loon (eigenaar Conversiepartners):

Zorg voor een duidelijke ‘funnel’ om het succes-proces in kaart te btrengen. Een ‘funnel’ bestaat uit de stappen die nodig zijn om tot een bepaald doel te komen. Een voorbeeld is een sollicitatieformulier met vier stappen: personalia, werkervaring, extracurriculaire activiteiten en, ten slotte, een bedankpagina. Hier is de bedankpagina het doel, en zijn de overige stappen delen van het funnel.

Come again? Heeft die Van Loon ooit nagedacht over het online recruitment proces en wat het doel daarvan is? Ik hoop oprecht van niet want anders zou bovenstaande onzin pas echt schaamtevol zijn.

En als laatste is er ook nog Willemien Melis (marketing & communicatiecoordinator bij Pepperminds). Die volgens eigen zeggen ervaringsdeskundige is omdat Pepperminds wekelijks rond de 200 sollicitaties ontvangt. En die de volgende ‘tips’ heeft:

    • Maak er wat leuks van. Als je mensen op een leuke manier aanspreekt, krijg je ook leuke reacties.
    • Genereer op allerlei manieren veel traffic naar je site. Hoe meer mensen je aanspreekt, hoe meer je verkoopt.
    • Durf om de deal te vragen. Ook als recruiter ben je een verkoer, dus dat hoort erbij.
    • Sluit positief af, ook als iemand niet wil solliciteren.

Gaat dit nou over een recruitmentsite? Of zit Melis gewoon maar wat in de lucht te reutelen over online marketing? Ik vermoed het laatste…

Het grote voordeel van dit artikel in Werf& is dat de long list bij het vinden van een bureau dat kan helpen bij het verbeteren van de conversie korter is geworden. Er zijn blijkbaar vier partijen die echt op geen enkele manier kaas hebben gegeten van recruitmentsites (waarbij we er voor het gemak maar even vanuit gaan dat het om wervingssites van bedrijven gaat). In die zin heeft het artikel toch nog nut gehad.

Laat een antwoord achter aan Marc Drees Reactie annuleren

7 Comments
  • Sandor
    says:

    @bas: helemaal met je eens alleen zijn er in recruitmentland twee problemen: men meet te weinigof niet goed waardoor je testen en de resultaten daarvan niet in een context kunt plaatsen. Het tweede probleem is dat conversie niet alleen een technische aangelegenheid is maar ook een kwestie van het juiste marktbewerkingsmodel cq de juiste arbiedsmarketingstrategie hebben. Bij 9 van de 10 organisaties ontbreekt deze waardoor bijvintegratie van een passende EVP in de website ontbreekt met als gevolg een suboptimale conversie. Voor dit laatste geldt overigens ook dat door trial and error op je website je je arbiedsmarketingstrategie kan fijnslijpen. In dit geval dus ook: testing is king!

      • Bas van de Haterd
        says:

        @Sandor: met testen doel ik ook niet enkel op technisch testen (zou soms al een hele goede zijn gezien de enorme hoeveelheden bugs, dode links en andere dingen die er vaak nog in zitten), maar ook A/B testen. Dus het tegenover elkaar zetten van twee varianten (of meerdere). 

        @Marc: een compleet EVP kan niet ge-A/B-test worden, want een goede A/B test kan maar 1 ding testen en dus geen heel concept. Het kan twee plaatjes testen, maar een plaatje is natuurlijk geen compleet EVP. Maar om je vraag te beantwoorden: nee, voor zover ik weet niet, ik heb zelfs nog maar heel weinig gedegen A/B tests gezien van iets op recruitmentsites. 

         

  • Bas van de Haterd
    says:

    In elke sector zijn goede en slechte bureaus actief volgens mij, dus ook in de wereld van conversie optimalisatie. Dus oftewel Werf-en heeft zich gewoon laten betalen door de bureaus om hier het stuk in te zetten (wat me minimaal twee van de bovenstaande niet zou verbazen) oftewel ze hebben gewoon een redacteur die echt geen enkel verstand heeft van de online optimalisatie bureaus een selectie laten maken (wat me in dit geval ook niet zou verbazen). 

    Het belangrijkste van conversie optimalisatie is maar 1 ding: testen. Best practices werken het beste voor iemand anders. Elk zijn 100en hypothesen, maar aangezien elke situatie anders is, is er maar 1 oplossing: altijd testen. 

  • Sandor
    says:

    Lijkt wel of de marcom bureauwereld recruiment als groeimarkt heeft ontdekt waarbij men gemakshalve vergeet dat een kandidaat wezenlijk verschilt van een consument als het gaat om conversiegedrag en wat daar voor nodig is. Ik zou zeggen schoenmaker…….