De Wereld Werft – #DWW12 – “Stop zoeken, start vinden”

Nu mijn tweede sessie die start met een commercial, eh sorry, demo van Broadbean Search. Gewoon een multisearch tool door LinkedIn, Monster, NVB en Web (lees: Google). Nu neemt Gordon Lokenberg (volgens mij is hij weer in de markt voor een nieuwe opdracht) het weer over om echt los te gaan over….hopelijk slim zoeken. Hij begint met een lans te breken om niet alleen op Google te zoeken maar ook op andere zoekmachines en ánders met Google.

Gordon’s Google Tips:

1. Mét een Google account kun je ook naar je eigen zoek historie kijken. Dan vind je makkelijk je search weer op als je even weg bent geweest.

2. Ook kun je je zoekopdracht automatiseren met Google Alerts. Krijg je een bericht als er iets nieuws is wat voldoet aan je zoekresultaat. Ook handig om bij te houden wat anderen over jou of je bedrijf vertellen.

3. Nog een tip, zet vooral je slimme Google zoekopdracht in je favorieten. Dan kun je direct meepraten met je klant over de vindbaarheid van kandidaten voor zijn vacature.

4. Check ook andere zoekmachines, want Yahoo en Bing geven weer heel andere resultaten.

5. Denk goed na over synoniemen voor de vaardigheden of de functietitels waarvoor je zoekt, zowel in het Nederlands als in het Engels.

N.B.: Tot nu toe voor mij weinig nieuwe dingen, maar wie weet voor jullie wel, dus ik ga  nog even door.

Nu wordt het leuk. Ze gaan “live” zoeken naar een trainee. Ze voegen nu heel slim “2013 verwacht”, “2013 expected” toe, zodat je kunt zien wie er dat jaar afstudeert. Handige tip als je starters zoekt.

Benaderen? Laat een Foursquare tip achter met je vacature op de locatie van je grootste concurrent ;-)))). Maar uiteraard kun je mensen ook op Facebook contacten, op LinkedIn. Gebruik en combineer vooral informatie van een persoon op verschillende platformen. Dat geeft vaak een compleet beeld.

Nu worden een paar “killer Booleans” besproken. Ze delen een cheat sheet uit met o.a. de commando’s (die kennen jullie wel: AND (kun je ook weglaten) OR (de pipe | gebruiken is handiger) en NOT en die combineren door haakjes te gebruiken), maar de echte leuke zijn:

1. site:domein.nl (zoeken op één site)

2. inurl:trefwoord (zoeken in de url van een site), maar ook intitle:trefwoord (zoeken in de titel van de site)

3. *trefwoord (wild card, alles wat aansluit op het trefwoord) of ~ voor alles wat lijkt op het trefwoord (lees: synoniemen)

4. filetype:extensie (zoeken naar een type document, bijvoorbeeld .doc of .pdf)

5. .. als commando om iets tussen twee cijferranges te vinden, bijvoorbeeld postcodes (1000..1199)

6. Ook het zoeken naar leden van een groep komt voorbij door de naam van een Group toe te voegen aan je zoekopdracht (tussen “naam Group”). Tip van Bas: voeg het woordje logo toe bij meer generieke groupnamen, zodat je weet dat het zoekresultaat correspondeert met het lidmaatschap van de Group.

7. site:plus.google.com is een mogelijkheid om te zoeken op Google+ wat bijvoorbeeld populair is bij techies.

8. Ook op verticale netwerksites kun je zoeken, zoals Stack Overflow voor developers. Bijvoorbeeld met site:stackoverflow.com/users AND java. Dan vind je Java developers die daar een account hebben. Locatie toevoegen en je bent klaar.

9. Met Google translate kun je natuurlijk ook nog zoeken op buitenlandstalige sites naar de juiste trefwoorden in die taal.

10. Zoeken naar experts op Quora kan ook met site:quora.com “added an answer” seo nederland vind je Nederlandse SEO experts op Quora.

11. En ook op Odesk kun je zoeken site:https://www.odesk.com/o/profiles java -jobs -vacancy geeft profielen op Odesk van freelancers met kennis van Java.

Kortom, een wereld te winnen als je echt lekker los gaat met zoeken. Mooie nerdy searh sessie. Dank aan Gordon en kornuiten.

Laat een antwoord achter aan Adriana van Schalken | Payroll Works Reactie annuleren

13 Comments
  • Jan Bernhart
    says:

    Mooi samengevat Bas. Om echt een compleet verhaal neer te zetten had je best de namen van de kornuiten (Ernst Jan Berger en ondergetekende) kunnen onthouden, maar er kwam ook veel informatie op je af. De tip van Rob is ook erg bruikbaar. linkedin x-rayen is voor talent mapping zeer krachtig.

  • Bas Westland
    says:

    @Stefan: Wow, wat een inhoudelijke reactie. Aan de reacties in de zaal te zien (was je er bij?) was dit voor veel mensen in de zaal toch nog nieuws. Dus ondanks dat ie het – volgens jou dan – al 6 jaar vertelt, is er nog behoefte aan deze tips.
    Overigens is Stack Overflow krap 4 jaar oud, dus voor het hele verhaal gaat het sowieso al niet op. Zie hier het artikel met de lancering:

    https://www.joelonsoftware.com/items/2008/09/15.html
    Oh ja, en Quora is sinds 21 juni 2010 live:

    https://en.wikipedia.org/wiki/Quora
    Just for the record natuurlijk 😉
     
     

  • Bas Westland
    says:

    @Adriana: 4 is juist heel handig om direct CV’s in .doc of pdf vorm van het web te trekken. Tik maar eens eental synoniemen voor het woord CV in icm een filetype commando een trefwoord en een locatie. Je zult verbaasd staan. Overigens zul je voornamelijk freelancers vinden, die zetten hun CV eerder publiek.

    • Adriana van Schalken | Payroll Works
      says:

      Hoi, Sorry, ik bedoelde eigenlijk dit punt:

      ” 4. Check ook andere zoekmachines, want Yahoo en Bing geven weer geel andere resultaten.”  

      Volgens mijn weten gebruikt 95% van de Nederlanders Google. Is Yahoo en Bing hebben een dergelijk kleine gebruikersgroep dat ik het me afvraag of het eigenlijk zin heeft om je op deze 2 zoekmachines te focussen. Er zit sowieso verschil in het aantal zoekresultaten, crawls, etc. 

       

      • Jan Bernhart
        says:

        Adriana: dat weinig Nederlanders bing/yahoo gebruiken betekent niet dat er weinig Nederlanders via bing/yahoo kunnen worden gevonden…..

    • Gordon Lokenberg
      says:

      @adriana,
      Punt 4 als in gebruik van de wild card?
      Probeer dit eens en kijk naar de verschillende resultaten:
      zoek op: “accounting recruiter” (vergeet de quotes niet)
      en zoek daarna op: “accounting * recruiter”
      Geeft dat een beter beeld van punt 4?
      Succes!
       
      @Bas dank voor de blog, goed werk.

    • Rob van Elburg
      says:

      Lol. Gezien dit blog tover jij kandidaten zeker op deze manier naar boven. Meer in general dus. Welk % Recruiters houdt zich daadwerkelijk met deze materie bezig. 5?

      Dus hoe dit naar 25% te krijgen? De shock ’n awe is altijd wel aanwezig als het om Boolean gaat…….

  • Rob van Elburg
    says:

    Di’s een knap blog Bas. Ik zat hier ook en respect hoe je dit op deze manier op “papier” hebt gekregen.

    Grappig eigenlijk. “We” zoeken “alles” via Google.  Behalve als het gaat om het vinden van mensen. Dan blijken zelfs Recruiters Google niet te vinden.

    Waarom? Geen idee!

    Misschien ligt het ambitie niveau om daadwerkelijk mensen via Google te  vinden te hoog. Daarom een tip:

    Boolean search eens in zetten bij een face to face vacature intake met een manager. Het werk van de Recruiter, tussen een vacature intake & het voorstellen van potentials,is voor een leidinggevende vaak vaag. Met een ter plekke uitgevoerde search geef je blijk van het kunnen vinden van kandidaten. Gelijktijdig spreek je dan ook af dat “het zeker twee weken” gaat duren om de resultaten te kwalificeren en tot voordracht te komen.

    Die GO zal zeker volgen als de manager ter plekke een Google uitdraai van 1000 kandidaten ziet. Dit geeft de Recruiter dan ruimschoots de tijd om alle in inmails op te maken, CV databases leeg te lurken en/of eigen (ATS) files na te speuren……..