#123mobile: Mobiele strategie = content strategie

Logotype 123mobileBrechtje de Leij (Sanoma): het lichtpunt in de mobiele duisternis. Werkzaam bij Sanoma en onder andere verantwoordelijk voor de mobiele strategie van nu.nl. Of wacht, hier zou ik nog op terug komen.

Mobiele strategie is een verkeerde term, aldus Brechtje. Mobiele strategie is hetzelfde als content strategie. Een goede vergelijking die ze maakt is die met de social media strategie. Het hebben van een social media strategie is hetzelfde als het hebben van een laptop strategie 20 jaar geleden. Helder.

Belangrijke punten van de strategie van Sanoma (in dit geval met name nu.nl) zijn:

  1. Mobile first
  2. All screen strategy (op alle soorten schermen aanwezig zijn)
  3. Personalisation

Een verademing om te horen dat er daadwerkerlijk grote organisaties zijn die het belang van mobiele technologiën al geruime tijd onderkennen en er dus actief in investeren. Tweederde van het verkeer naar nu.nl komt vanaf de mobiele telefoon. Je moet dan ook wel erg blind zijn, wil je het belang ervan niet inzien.

Dat het aanbieden van content voor de mobiel bij Sanoma, of in ieder geval bij Brechtje, al in een verder stadium ontwikkeld is, is te merken aan het nonchalant gebruik van termen die voor velen behoorlijk nieuw zijn of out-of-the-blue komen: “Persoonlijke meeneembare leeservaring”. Geweldige term. Hierin schuilt niet alleen de focus op mobiel en het persoonlijke ervan, maar ook het gebruik van bijvoorbeeld cloudtechnologie.

Stel je leest een artikel op je telefoon terwijl je op de bus aan het wachten bent en de bus staat ineens voor je neus. Aangezien we nog niet met de mobiel kunnen inchecken in het OV, stop je je mobiel weg. Je leest later het artikel wel verder. Eenmaal thuis van het werk, uitgezakt op de bank, pak je je tablet en open je de NU-app, op zoek naar het bewuste artikel. Nu zou het handig zijn als een systeem het punt waar je gebleven was voor je onthoudt. Dat kan, in de cloud. De iCloud in dit geval. Hetzelfde geldt voor artikelen die je op een later moment wilt lezen. Dit sla je gewoon op in de cloud. Zodoende is het artikel beschikbaar, los van je locatie, de tijd of het apparaat.

Hoe ver het staat met de ontwikkeling van deze functionaliteit voor Skydrive, Dropbox of Google Drive weet ik (nog) niet.

Terug naar contentstrategie. Mocht je zelf nog geen duidelijk beeld hebben hoe je nu daadwerkelijk je “mobiele strategie” moet bepalen, begin dan eerst bij je eigen contentstrategie. Bekijk vervolgens de eigenschappen van mobiele apparaten en de gevolgen hiervan. Stem hier je content op af.

Dit principe is dus exact hetzelfde als het maken van een social media strategie, of een personal branding strategie. Mobiel is enkel een kanaal waarover je content kunt verspreiden. Dit klinkt simpel en bagetelliserend, maar laten we niet vergeten dat het wel een van de belangrijkste kanalen is.

Brechtje geeft aan dat je bestaande content zodoende op een andere manier ontsluit. Voor Nu geldt ander andere: tijdsgebonden en visueel.

Een voorbeeld voor verheldering is de iPad-app “De dag van nu”. De redactie van NU.nl maakt dagelijks een pagina met daarin de belangrijkste nieuwsonderwerpen van die dag, voornamelijk visueel gepresenteerd in het soort tijdslijn als we gewend zijn met Facebook. Echter zien we niet enkel de nieuwsartikelen, maar ook video’s en gerelateerde tweets. Het is een app speciaal voor de iPad en maakt op deze manier gebruik van de unieke eigenschappen van het apparaat ten opzichte van andere mobiele apparaten.

Ik moet eerlijk zeggen dat het verhaal van Brechtje wat meer diepgang gaf aan het congres. Zoals vaak met dergelijke initiatieven balanceert de inhoud van het congres tussen het creëren van bewustzijn (awereness) en het daadwerkelijk geven van visie.

Het bewust maken van het belang van mobiel, ook voor recruitment, zal waarschijnlijk de komende paar jaar een nobele taak zijn van de founding fathers van 123mobile. Hopelijk is dit niet nodig en omarmen we de consequenties van het mobiele apparaat dat we al omarmd hebben veel sneller.

Laat een antwoord achter aan Michel Rijnders Reactie annuleren

2 Comments