Jobbird doet zich voor als oorlogsprofiteur

Op het moment dat ik een winkel wil binnenlopen slaat volstrekt onverwacht de deur in mijn gezicht dicht met op ooghoogte een briefje met het ‘verzoek’ mijn contactgegevens in te vullen om de deur weer open te laten gaan. Is dat een goede klantervaring? Ik dacht het niet. Dus waarom doet Jobbird dan dit?:

image

Ik kan de reactie van Jobbird al horen: Die Drees heeft het helemaal fout, want heel veel mensen laten hun e-mail adres achter. Inderdaad, dat zal met grote regelmaat gebeuren. Omdat bezoekers de onopvallende hyperlink Geen alert ontvangen niet zullen ontdekken, of niet weten wat daarmee wordt bedoeld.

En vooral omdat bezoekers de vacature willen zien. Want was het niet Jobbird die gisteren nog een persbericht uitgaf (naar aanleiding van de resultaten van hun laatste online poll) met daarin de volgende melding:

41% van de ondervraagden blijkt al langer dan een jaar op zoek te zijn naar een baan.

Door bovenstaande handelswijze profiteert jobbird dus van de ellende die zij zelf signaleert. Een sympathieke handelswijze die op een ander moment als die van een oorlogsprofiteur zou kunnen worden omschreven.

En zou Jobbird weten dat onder dwang verkregen gegevens niet tot trouwe of tevreden klanten leidt? Blijkbaar niet.

Geef een antwoord

1 Comment
  • Dirk Goossens
    says:

    Ik dacht dat ‘Geen alert ontvangen?’ bedoeld was voor mensen die zich hadden opgegeven en desondanks geen alert hadden ontvangen. Het gebruikelijke klikje naast een dergelijke box bood geen soelaas. Een ouderwetse ram op de escape toets wel.