Hoe sentiment Monster noodlottig wordt

trumposaurusHet jaar 2012 is een memorabel jaar geweest voor vacaturesites. De overname van Totaljobs door StepStone was natuurlijk al een indrukwekkende move, maar de overname van Indeed door Recruit heeft waarschijnlijk bij alle grote vacaturesites de stoppen doen doorslaan. Een vacature-aggregator die wordt overgenomen voor een bedrag (volgens geruchten meer dan $1 miljard) waar zelfs de grootste vacaturesite slechts van kan dromen. En dat terwijl enkele maanden eerder Evenbase al vacature-aggregator Jobrapido had overgenomen.

Tegelijkertijd gaat de droevige neergang van Monster onverminderd voort. De eens zo trotse wereldleider van de nieuwe en o, zo coole vacaturesites is afgezakt tot een bedelaar die eenieder die langskomt smeekt om een aalmoes. Sinds 1 maart van dit jaar staat Monster in de verkoop. Dat is op een paar dagen na dus exact 10 maanden. Na ongeveer 300 dagen in de etalage te hebben gestaan zonder een koper te hebben gevonden is Monster een onvervalste winkeldochter geworden. Stoffig en ongewenst.

Als het ooit nog tot een overname gaat komen kan Monster alleen maar dromen van een overnamebedrag zoals dat van Indeed. Want de beurswaarde van Monster is op dit moment slechts $629 miljoen…. En de waarde van het aandeel Monster is nog nooit zo laag geweest als afgelopen vrijdag:

Aandeel Monster, 2005 - heden

Vergelijk dat eens met de situatie van slechts 6 jaar geleden, toen Monster on top of the world stond en haar beurskoers kort boven $59 piekte. Ruim meer dan het tienvoudige van de huidige beurskoers van $5,37… Monster is door de markt afgeserveerd en dankzij de volatiliteit van het aandeel alleen nog interessant voor daytraders en speculanten.

Een ronduit verbijsterende situatie als je bedenkt welke assets het bedrijf herbergt. Maar de new kid on the block heet LinkedIn en die is blijkbaar vele malen cooler dan Monster. Dus zijn al die assets van Monster ineens waardeloos geworden. Althans, voor de buitenwereld. Maar is er nou echt geen enkele partij die verder kan kijken dan het sentiment? Blijkbaar niet…

Ondertussen is de winkeldochter in zichzelf aan het snijden geslagen. China gaat eruit, Latijns-Amerika is ondertussen al gesloten en over de hele wereld vliegen er honderden medewerkers uit. Of Monster hiermee wel aantrekkelijk genoeg wordt als overname-kandidaat is twijfelachtig. Het sentiment zal tenslotte niet (snel) veranderen. En het sentiment heeft overduidelijk de rug toegekeerd aan Monster.

Geef een antwoord