Hyperhype: Facebook Graph Search

Icon Graph SearchGisteren was de unveiling van Facebook’s nieuwe tool, een zoekfunctie om de Facebook social graph mee te doorzoeken.  De tool heeft de voorspelbare naam Graph Search meegekregen. En hoewel Facebook CEO Mark Zuckerberg tijdens zijn presentatie benadrukte dat deze tool zich nog in een rudimentair stadium bevindt en langzaam zal worden uitgerold over het Facebook ecosysteem, is de online wereld geëxplodeerd bij het beschrijven van Graph Search in allerlei superlatieven. En vanzelfsprekend hoort Facebook als hunting ground voor recruiters daar ook bij.

Business Insider is er zoals gebruikelijk als de kippen bij om de dood van LinkedIn te voorspellen. De laatste keer dat dit gebeurde was toen dit weblog LinkedIn dringend adviseerde om BranchOut te kopen voordat Facebook dat zou doen… En dit keer stelt de op dit gebied meestal zeer slecht geinformeerde site het volgende:

image

Toe maar! Dat is me toch een klapper voor online recruitment! En nou maar hopen dat iedereen zijn huidige werkgever heeft ingevuld… Ik denk dat LinkedIn per direct zeven kleuren stront heeft gescheten…

Graph Search is eerst en vooral bedoeld om meer te kunnen ontdekken op Facebook en op deze manier meer interacties binnen Facebook aan te gaan. Wat natuurlijk zorgt voor een langere verblijfsduur op Facebook en meer mogelijkheden voor Facebook om die tijd op de een of andere manier commercieel te benutten. Allemaal niets mee mis, tenslotte is Facebook gratis; daar hoort iets tegenover te staan.

Daarnaast zullen de commerciele mogelijkheden van deze zoekfunctie zeker benut gaan worden; ook door recruiters. Maar zoals met zovele van dit soort noviteiten zal dat traag en gestaag gaan. Niet alleen vanwege de menselijke natuur maar in dit geval natuurlijk ook vanwege de combinatie van relatief nieuwe technologie (met haar beperkingen) en ontbrekende data. Waardoor het zoeken en vinden van de juiste personen wel eens een gebed zonder eind kan blijken te zijn.

Graph Search lijkt overigens wel in staat om per direct de LinkedIn kloontjes (BranchOut, Identified, BeKnown, Silp, Jobsandme, Talent.me, Talent Exchange, Emplido, OHMYjob, Pooldip) een defintieive doodsklap toe te brengen. De waarde van deze kloontjes boven Graph Search is nul en daarmee heeft Facebook de wereld een grote dienst bewezen. Begraven en gauw vergeten…

Wat ik bijzonder interessant vind is de samenwerking met Microsoft’s zoekmachine Bing. Als Graph Search geen resultaten oplevert neemt Bing het over om zoekresultaten van Internet te tonen. Waarmee Bing plotseling voor Facebook’s ecosysteem de standaard zoekmachine wordt. Dat heeft potentieel onprettige consequenties voor Google. Saillant detail in dit verband is dat Graph Search mede ontwikkeld is door Lars Rasmussen, de man die bij Google onder meer verantwoordelijk was voor Wave, de mislukte poging om e-mail opnieuw uit te vinden.

Als laatste zou het me niets verbazen indien Facebook gebruikers tot de conclusie komen dat ze misschien minder informatie (en foto’s) moeten gaan delen op Facebook. Of hun privacy-instellingen strikter gaan instellen.

Geef een antwoord

2 Comments
  • Laura Overwijk
    says:

    Aanvulling: wie heeft nou zijn timeline volledig up to date? (kortom: geboortedatum en andere belangrijke jaartal-dingen ingevuld). Ik ben zo benieuwd naar de mogelijkheden met Graph Search.. even die beta test afwachten!

  • Bas Westland
    says:

    Tsja, zolang het gros van de mensen hun opleiding en werk niet invullen op Facebook, vaak heel bewust, gaat dit natuurlijk niet veel doen. Wat er niet in zit, kun je er ook niet uithalen. Hoe goed die tool ook is.