Nederland bemiddelt allround en niche

qaNederland is een van ‘s werelds best geïntegreerde landen qua gebruik van commerciële arbeidsbemiddeling.

Als ik het goed heb zijn er een slordige 6.900 bedrijven actief in commerciële arbeidsbemiddeling in Nederland. De grote jongens kennen we veelal als alleseters. Ook veel middelgrote en kleinere bedrijven bemiddelen elke vervulbare vacature en elke plaatsbare kandidaat en ik ben de laatste die ze ongelijk zal geven.

De overige bemiddelaars (niet alleseters) begeven zich op hun eigen niche.

We kennen specialisten in de regio: Alleen mensen uit Groningen, Maastricht of Nijmegen. We kennen specialisten in opleidingsniveau: Alleen MBO, HBO, of WO. We kennen specialisten in branche: Alleen automotive, accountancy of telecom. We kennen specialisten in functiecategorie: Alleen juridisch personeel of magazijnpersoneel. En ook kennen we nog specialisten in functie profielen: Alleen werktuigbouwkundigen, alleen secretaresses, of webdevelopers.

De markt beweegt snel!

Wie hebben de komende jaren nu het beste perspectief, de alleseters of de specialisten en waarom?

Bestaan er überhaupt nog (serieuze) niches waar niemand in is gespecialiseerd in Nederland of is alles al ontdekt?

Laat een reactie achter op Frank Roders Reactie annuleren

5 Comments
  • Finn
    says:

    @arjan Interessante vraag, het lijkt mij dan ook zinvol om meer op fudamenteel niveau in kaar te brengen wat in feite het perspectief is voor generieke of meer specialistische spelers.

    @Jeroen Idd als het gaat effecten van technologie, nieuwe middelen zoals social media. Mij lijkt het juist nu eens tijd om vanuit de strekking van dit artikel het niet te gaan zoeken in de richting van kwaltiteit, maar juist om fundamenteler in de arbeidsmarkt vast te stellen wat de situatie, wat de kansen en bedreigingen zijn, wat de tendensen zijn etc..
    Globaal gezien zie bespeur ik een aantal ontwikkelingen die ik graag met jullie wil delen, ik ben dan ook benieuwd naar jullie visie.

    Al langere tijd constateer ik een sterke verschuiving naar nichevelden. Door de teonemende segmentering van de markt, de toenemende globalisering zie je dat bedrijven zich steeds scherper profileren in de desbetreffende markt/sector segmenten. Dit heeft een duidelijke wisselwerking getrokken op de benaderingswijze van buro’s. Door je te specialiseren bouw je sneller een netwerk op en kun je als het goed is ook sneller leveren. Deze nichebenadering zie je onder de paraplu van grote recruitment bedrijven maar feitelijk steeds meer als zelfstandige onafhankelijke bedrijven, veelal kostenmaatschappen of in de vorm van zzp’er.

    In de bovenkant van de markt, op niveau van managers, bestuurders zie je dat internationalisering heeft toegeslagen, sommige NL buro’s vervullen dan ook niet meer dan een spildunctie in het internationale circuit. Daarnaast de sectorspecialisatie, waarbij voor de meeste markten een internationaal netwerk een voorwaarde is.

    Het gros van het middensegment zeg tot 100K is een vrij versplinters gebied, waarbij je een toenemende trend ziet dat veel recruiters onder eigen vlag gaan opereren. De concurrentie is vrij intensief en afhankelijk van het type discipline zie je een hoge concentratie van dienstverleners, vrijwel allemaal functioneel gericht. Hoe meer je richting het volume werk gaat zeg maar richting de 50K, des te meer zie je ook weer spelers die meer in de breedte fungeren.

    In de specialisatie in functionele zin en sectorale zin zie je nog steeds dat voor een aantal marktsegmenten een duidelijke groei is te behalen. Tevens zie je ook dat bepaalde  velden zo dicht bevolkt zijn dat het vrijwel onmogelijk is om nog toe te treden of dat slechs een paar partijen de dienst uit maken.

    In de toenemende transparante markt zie je dan ook duidelijk dat de markt opschuift. De business van de recruiter raakt de grenzen van de executive searcher. Ook zie je dat de grenzen steeds meer vervagen als het gaat om het oude jongens krentebrood verhaal.

    De transparantie a.g.v. internet is gigantisch vergroot met alle gevolgen van dien. Veel (grote) bedrijven zie je steeds meer zelf doen, in specialistische markten is het ook relatief eenvoudiger om het contact te leggen.
    Daarnaast zie je ook dat bestaande organisatiemodellen onder grote druk staan, plattere structuren. In heel veel takken van sport is een overschot aan hoogopgeleide professionals (techniek daargelaten), jonge mensen zijn maar beperkt inzetbaar.Ook ontstaan andere en diverse samenwerkingsverbanden, het aantal zzp’ers liegt er niet om. Netwerkstructuren groeien in gigantisch tempo en beperken zich niet tot fysieke grenzen.

    Tevens flexibiliseert de arbeidsmarkt enorm, de harde schil wordt steeds kleiner, de pool van flexibele arbeidskrachten steeds groter. Ook is het een tendens dat mensen steeds korter bij een werkgever blijven, met zowel positieve als negatieve effecten voor recruitment.

    De speelruimte voor lokaal operende buro’s lijkt me begrensd, jonge mensen zullen steeds meer door de internationale bril gaan kijken. Daarbij zullen nichespelers sneller en creatiever kunnen inspelen op behoeften. 

    Uberhaupt blijft een interessante kwestie hoe onze toekomstige demografische opbouw zich gaat vertalen richting de arbeidsmarkt. Ook hoe technologie complete tradionele bedrijfstakken op de kop zet, daarentegen ook weer voor een nieuwe bron zorgt.

    Mijn verwachting is dat de kenniseconomie voor een overgroot deel steeds meer zal gaan bestaan uit (super)specialisten en managers die vanuit hun vakgebied een sectorale focus hebben, steeds meer vanuit een integrale benadering, in nationaal en internationaal verband. Daarbij zie ik toekomstige generaties steeds meer vanuit een open/platte structuur opereren. Kennisoverdracht zal op veel meer verschillende wijze plaatsvinden. Communicatie zal nog directer meer open zijn. Mensen zullen verschillende dingen naast elkaar willen doen, van bijvoorbeeld coach tot financieel adviseur bij een bank.

    Het vakgebied van recruiter zal enorm gaan veranderen, zover dat al niet is gebeurd.

     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     

  • Servaas Weijers
    says:

    Goed artikel! Ik denk dat er zeker nog niches bestaan in de commerciele arbeidsmarktbemiddeling die nog relatief onontgonnen zijn. Met name als er niches gecombineerd worden, denk aan: actuarissen in de regio utrecht, kandidaat notarissen in brabant, sales directors in de IT branche, etcetera. Echter, de vraag is of zo’n uber-niche bedienen nog commercieel haalbaar is anno 2013.
     
    Van de andere kant denk ik dat de tijd van generalisten wel eens snel voorbij kan zijn. Je kunt tenslotte niet van alles verstand hebben. Klanten zullen dit ook in de toekomst in minder waarde geloofwaardig vinden.
     
    Servaas (Owner & founder Avanser Headhunting)

  • Jeroen
    says:

    Ik denk niet dat er nog veel te ontdekken valt: Nederland is geografisch ook dusdanig gepenetreerd door commerciële bemiddelingspartijen dat er ‘overal-voor-iedere-niche-wel-iemand-zit’. Daarmee wil ik niet aangeven dat de markt dicht zit, sterker nog: het zal nu op kwaliteit van dienstverlening aankomen, zowel naar klant alsook kandidaat toe. Daarbij, gezien de (explosieve) groei van social media zal het ook aan die partijen worden die dit efficient in weten te zetten. Ongeacht je focus als commerciële bemiddelaar zul je hierin ook nog kunnen onderscheiden. Neem de techniek: veel ‘leading partijen’ zoals STAR Oil and Gas en Steven Parc draaien nog goed vanwege hun markt maar hun inzet van Social Media is beperkt. Ik ben benieuwd welke concurrent (en vanuit het buitenland zijn dat er veel die nu naar NL komen) hun op dit gebied voorbij gaat streven en of ze dat zal lukken op dat gebied. Veder blijf ik zwaar in zetten op de kwaliteit van de dienstverlenging en je relaties.

  • Michiel van Beek
    says:

    Goeie vraag!
    Diegene die de beste waarde biedt voor de klant heeft de toekomst: Customer Intimacy.
    Dat kunnen specialisten zijn, vanwege de relevante kennis of regionalisten (niet bestaand woord geloof ik) vanwege de kennis van de lokale markt, maar ook alleseters hebben nog steeds bestaansrecht vanwege hun (internationale) schaalgrootte.
    Moraal: Het maakt niet uit wat voor soort organisatie je bent, als je de klant van toegevoegde waarde bent, dan heb je toekomst. Grote bedrijven hebben daar wat meer moeite mee omdat ze wat logger zijn om adequaat op de snel veranderende markt te reageren. Dat creëert zeker kansen voor specialisten. 
    Ik kan trouwens op dit moment geen nieuwe niches bedenken. Al zijn er sectoren zijn die nog in de kinderschoenen staan wat betreft bijvoorbeeld flexwerk en andere vormen van arbeidsbemiddeling. Bijvoorbeeld de Spoorwegen, Avation ed Of wat denk je van de uitzendsoldaat.