Activiteit op de top 10 Werken-bij Facebookpagina’s

Er verschijnen steeds meer Werken-bij Facebookpagina’s bij Nederlandse organisaties. Deze (lichte) groei werd in 2011 ingezet met 5 werken-bij pagina’s. In januari 2012 waren er 23 actief en dit groeide naar 48 in januari 2013 (Coosto, 2013).

Nu is het interessant om te kijken naar de top 10 Werken-bij pagina’s van organisaties op basis van de meeste activiteit (eigen berichten en reacties). Daaruit kan ik misschien een voorzichtige conclusie trekken over de mate van recruitmentactiviteit op Facebook van Nederlandse organisaties.

Top 10 werken bij pagina's op Facebook

De top 10 wordt in januari 2013 bijna geheel gedomineerd door Defensie: Werken-bij de Luchtmacht, de Landmacht en de Marine. De Werken-bij Sovak Facebookpagina is als dienstverlener voor mensen met een verstandelijke handicap en als relatief onbekende partij toch wel een vreemde eend in de bijt in de top 5.

Een vergelijking van de IPM scores (Interactiescore per 1000 fans) leert ons dat vooral Werken-bij Sovak met 53.75 veel interactie op hun pagina heeft. Een korte analyse van de pagina leert dat werknemers bij Sovak zelf (werk)ervaringen delen. Berichten vanuit de organisatie leveren veel ‘likes’ op. De pagina Werken-bij de Marine levert een IPM score van 16.93 op over de afgelopen 30 dagen. Hele concrete vacatures worden er niet gedeeld, maar er wordt wel duidelijk gewerkt aan de branding van het werken bij de Marine. De Landmacht is met een IPM 23.84 en 62 comments ten opzichte van de Luchtmacht met een IPM van 40.10 met 188 comments in mindere mate interactief op de pagina.

Opvallend slecht is de nummer vijf uit de top10; op de pagina van Werken- bij Capgemini is de Vacature App van JobCast te vinden. Hier zijn geen vacatures te vinden, enkel de melding:

Cap Gemini, werken bij site op Facebook

De voorzichtige conclusie luidt: als organisatie is er nu de kans om nog op te vallen met vacatures op Facebook. Aangezien je met 50 berichten per maand en een halve Vacature App (Capgemini) al in de top 5 staat van Werken-bij Facebookpagina’s. Een advertentie op een bericht mét vacature kan zo extra opvallen. Laat staan een goede Werken-bij pagina met werkende Vacature App waarin werkzoekenden vacatures kunnen vinden en solliciteren binnen de omgeving van Facebook.

Nu heb ik de corporate pagina’s waar ook recruitmentactiviteiten op plaatsvinden (bijvoorbeeld met een Vacature App) buiten beschouwing gelaten. Ook meet Coosto (nog) geen likes van berichten. Het beeld van de activiteit op Facebook binnen recruitment wordt een stuk accurater als dit wel kan worden gemeten; ik kan niet wachten!

Laat een antwoord achter aan Patrick Boonstra Reactie annuleren

17 Comments
  • Laura Overwijk
    says:

    Anneke, Stijn en Frederique; wellicht vinden jullie het leuk om aanwezig te zijn bij de Facebook Recruitment Meetup, 2 april. Vindt plaats in Den Haag, is gratis en van 16:00 – 18:00. Leuk om ervaringen en kennis te delen over Facebook Recruitment.
    De werken-bij pagina’s worden zeker besproken, alswel de vraag of het beter is om een werken-bij of corporate pagina te starten op Facebook.
    Meer informatie via https://facebookvacatureapp.nl/facebook-recruitment-meetup/ (ook inschrijven)

  • Jochem
    says:

    Interessante discussie. Ik adviseer de laatste tijd regelmatig mensen over hoe een platform als Facebook in te zetten voor Recruitment. Dan ervaar ik dat men de “Likes’ toch wel ziet als ambassadeurs. Of het nu collega’s, relaties of onbekenden zijn men vindt blijkbaar dat bedrijf zo interessant dat men het Liked.  
    Er ontstaat mijn inziens verwarring wanneer je kiest voor twee pagina’s: Een Coporate en een “Werkenbij” Facebook pagina. Letterlijke situatie die ik tegen kom: Bedrijf wil likes opbouwen en dan Interactie opbouwen en dus zichtbaar worden. Nu hebben ze 300 man op de Corporate en 150 op de Werken bij Facebook pagina. Hoe handig is dat bij het delen van informatie? Waarom niet naar 1 pagina en dan direct het netwerk van 450 mensen bereiken.

    ++ Onbeschaamde zelfpromotie verwijderd door admin ++

    • Patrick Boonstra
      says:

      @jochem @frederieke: er is voor beide veel te zeggen:
      Vanuit gemak, en groot bereik zou je geneigd zijn om 1 gezamenlijke FB pagina in te richten.
      Terwijl als je juist specifiek en relevant wil zijn (corporate communicatie heeft andere inhoud, en andere luisteraars dan werkgeverscommunicatie), of wanneer de communicatie bij verschillende afdelingen is belegd het logischer is om 2 losse pagina’s te hebben. 
      <en zo zijn er nog vele andere overwegingen mee te nemen: voldoende voor een volgend blog. 

      • Frederique
        says:

        En aan de andere kant zijn potentiële kandidaten ook (als het goed is) geïnteresseerd in wat je als bedrijf doet, je projecten, etc. Daarnaast: als je een baan hebt en je ‘liket’ een werkenbij-pagina, kunnen je bevriende collega’s wellicht denken dat je op zoek bent naar een nieuwe job. En dat is vaak niet wat je bekend wil maken. Voor beide opties valt veel te zeggen, dus ik zie uit naar het blog!

  • Stijn
    says:

    Kun je toelichten hoe die IPM precies berekend wordt? Als Coosto geen likes op berichten meet, is dan die IPM enkel berekend op basis van het aantal berichten dat derden op een pagina posten? Op die manier zouden pagina’s met maar 250 volgers (zoals die van Sovak) wel iets makkeljiker een hoge score krijgen.
    Verder zeker eens met de opmerking van Frederique – een Facebook page is geweldig om je merk een gezicht te geven, en interactie te zoeken met je publiek. Maar als je het onderwerp beperkt tot vacatures bouw je over het algemeen geen lange termijn relatie op met je volgers, en dat is natuurlijk zonde. Je kunt dan beter een algemene bedrijfspagina starten en van daaruit doorverwijzen naar vacatures, of een aparte tab met vacatures maken… hmmm zijn daar geen oplossingen voor? 😉

  • Patrick Boonstra
    says:

    Hi Anneke, 
     
    We hebben deze kleine analyse alleen op *werkenbij en werkenbij* pagina’s op facebook gehouden, waarbij we ongetwijfeld een aantal (waaronder jullie) recruitment-pagina’s niet meenemen. Volgende keer voegen we jullie zeker toe, en zullen we ook inhoudelijk wat verder kijken en proberen veranderingen te verklaren.
    Zijn er nog andere arbeidsmarkt/recruitment pagina’s die we mee moeten nemen? 
    Patrick

  • Frederique
    says:

    Vraag me af hoe jullie denken over wel of niet een aparte werkenbij-pagina op Facebook? Zou graag van een voorstander horen wat hij/zij de voordelen vindt van een aparte werkenbij-pagina ten opzichte van een corporate-pagina die zich ook richt op werving/employer branding. Zelf ben ik namelijk geen voorstander van aparte werkenbij-pagina’s op facebook.

  • Laura Overwijk
    says:

    He Anneke. Hiervoor zouden we moeten weten of Coosto deze pagina al indexeert. Met Coosto kun je concurrent analyses uitvoeren. Misschien handig om te monitoren? Ik ga eens navragen of deze pagina al wordt gemonitord. 🙂