#fail: duizelingwekkende mokken bij Blue Mango

RM_emoticon_verbaasd2In de serie #fail stap ik in de schoenen van een sollicitant en ga ik websites van verschillende bedrijven af op zoek naar een baan. Regelmatig kom ik allerlei problemen tegen zonder ook maar één vacature te hebben bekeken. Een website die vastloopt, gigantische spelfouten en een uiterste sollicitatiedatum die al maanden is verstreken zijn hier enkele voorbeelden van.

Vandaag ben ik op zoek naar een baan in social advertising. Je komt dan al snel uit bij een reclame- en/of marketingbureau, zo ook dit keer. Er staat een leuke en passende vacature op de site van Blue Mango Interactive.

Blue Mango (een online marketingbureau) heeft een eigen ‘Werken bij’ site, dus daar begin ik mijn zoektocht.

Blue Mango 1

Op de mokken staan foto’s van mijn eventueel toekomstige collega’s, niet direct het eerste wat ik gehoopt had te vinden op deze site. De mokken bewegen in allerlei richtingen; de rij gaat naar links, maar kan ook naar rechts, de mokken draaien om en je kunt de snelheid aanpassen door je muis verder naar links of rechts te bewegen. Om op te mokken te klikken terwijl ze al deze bewegingen aannemen is een behoorlijke uitdaging. Als je het iets te snel wilt doen lukt het niet en moet je nogmaals op een mok klikken. Als je er dan uiteindelijk op weet te klikken, draait de mok nog een paar rondjes en dan kun je eindelijk iets lezen over de Blue Mango’er. Ondertussen ontstaat er een licht duizelend gevoel.

(as a side note: in Firefox doen de mokken het niet, ik heb de website bekeken in Chrome)

blue mango 2

Omdat ik niet kon kiezen uit de verschillende afdelingen van Blue Mango heb ik random geklikt op de mok van Linda. En wat een toeval; precies de afdeling waar ik naar op zoek was! Ik wil wel collega worden dus klik snel op de rode button.

blue mango 3

Wat is er zojuist gebeurd? Ik klikte op ‘Collega worden?’ en vervolgens kom ik weer terug bij alle mokken. Precies waar ik niet op zat te wachten, om nog een keer die duizelingwekkende mokken te bekijken. Betekent dit dat er geen vacatures zijn? Om dat te onderzoeken klik ik op ‘Naar Website’.

blue mango 4

Ik was nog even in verwarring waar ik op uit zou komen; de homepage van Blue Mango of het niet-mokkende gedeelte van de ‘Werken bij’ site. Gelukkig kom ik uit op het laatste. Op deze pagina kan ik meer informatie vinden over Blue Mango. Er wordt hier niet echt optimaal gebruik gemaakt van de ruimte, deze tekst past ook in een vak zonder te hoeven scrollen. Maar ik ben op zoek naar een leuke baan dus ik klik snel op ‘vacatures’.

blue mango 5

Voordat je de vacatures kunt bekijken krijg je eerst een uitleg over wat je hier kunt doen. Ik kan zowel de open als reeds vervulde vacatures bekijken. Maar waarom zou ik die vervulde vacatures willen zien? Ik ben op zoek naar een baan, niet naar een baan die al aan iemand anders is vergeven. Vreemde keuze. Daarnaast wordt er een optie gegeven om een open sollicitatie te sturen maar er staan vervolgens geen gegevens bij. Laat ik maar snel doorzoeken naar de functie waar ik naar op zoek ben.

blue mango 6

blue mango 7

Zodra ik de openstaande vacatures bekijk kom ik uiteindelijk op de functie van Social Advertising Analyst. Als ik door de tekst scroll kan ik aan het einde van de pagina mijn eventueel toekomstige collega’s van deze afdeling ontmoeten. Fun!

blue mango 8

Laat het niet waar zijn… Ik kom weer uit op de mokken pagina. Ook al zijn het minder mokken dan voorheen, alleen de mokken van de afdeling Campaign Management, het duizelende gevoel wordt weer aangewakkerd. Ik neem een break.

Een tip voor Blue Mango: begin met het wisselen van de pagina’s. Laat de bezoeker binnenkomen op de website met relevante informatie in plaats van de mokken pagina. En schrap sowieso de mokken. Maak er iets leuks van zoals Arc90 of Lateral hebben gedaan.

Laat een antwoord achter aan Eline Coret Reactie annuleren

2 Comments
  • Eline Coret
    says:

    Hi Marieke,
     
    Bedankt voor je analyse! We zijn ons ervan bewust dat de website niet optimaal functioneert momenteel. We zijn dan ook hard aan het werk om binnenkort een nieuwe website te lanceren. Dit wordt een overkoepelende werkenbij-website uit naam van de Greenhouse Group. We zouden het tof vinden als je deze site, wanneer deze live staat, ook wilt testen!
     
    Groet Eline
    HR & Recruitment Specialist