Manpower: negatief in Q1 2013, hoop voor Q2

Logo en logotype ManpowerGisteren publiceerde Manpower Group wederom als eerste grote uitzender de resultaten over het eerste kwartaal van 2013. En die resultaten laten een forse krimp zien. De omzet daalde met maar liefst 6,4% (5,8% in constant currency) ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2011; de brutomarge daalde van 16,9% naar 16,6%. Wat tot gevolg heeft dat de brutomarge ondanks jaren van bezuinigingen nog altijd aan het bottom bouncen is.

Manpower is het jaar dus bijzonder slecht begonnen, maar CEO Jeffrey Joerres doet net alsof er een of ander groot succes is behaald:

The first quarter performance was largely attributed to slightly stronger than anticipated revenues and tax credits. Additionally, our recalibration of our cost base is advancing ahead of schedule. Those efforts, which are focused on simplifying our business, were initially rolled out in the fourth quarter of 2012 and continued into the first quarter, resulting in the restructuring charge in the quarter. Our team has done an outstanding job dealing with the high levels of uncertainty in Europe and has continued to address client and prospect needs with our unique suite of solutions.

Ondertussen glijdt Manpower hard af in de richting van het omzetniveau dat in 2010 werd gehaald. Maar dan tegen een duidelijk slechtere brutomarge…

Het financiele plaatje
De omzet- en marge-ontwikkeling sinds 2007 ziet er als volgt uit:

ManpowerGroup: Omzet en brutomarge, Q1 2007 – Q1 2013

ManpowerGroup: Omzet en brutomarge, Q1 2007 – Q1 2013

Tja, dit plaatje ziet er bepaald droevig uit. Manpower heeft sinds de korte piek in 2011 weer zeer veel terrein moeten prijsgeven en lijkt af te glijden in de richting van een resultaat zoals in het rampjaar 2010 werd behaald. En dat ondanks

ten opzichte van 2011 als een behoorlijk slecht jaar kan worden betiteld. En dat terwijl nu zelfs de mainstream media in de VS erachter zijn gekomen dat in dat land sprake is van een wholesale shift van vaste banen richting uitzendbanen. Maar Manpower lijkt hier niet of onvoldoende van te profiteren. Merkwaardig…

Nog altijd drama in Europa
De recessie in Europa laat Manpower nog altijd sterk krimpen in deze regio. Het segment Zuid-Europa laat een omzetdaling van –9% (-10% constant currency) zien ten opzichte van Q1 2012, met de volgende onderverdeling:

Omzetontwikkeling geselecteerde landen regio Zuid-Europa, Q1 2012 vs. Q1 2013. Bron: Manpower

Omzetontwikkeling geselecteerde landen regio Zuid-Europa, Q1 2012 vs. Q1 2013. Bron: Manpower

Met andere woorden: de Spaanse uitzendmarkt is volledig ingestort en die van Frankrijk in sterke mate. Althans, waar het Manpower betreft. In de komende periode zullen we zien hoe deze markt zich voor de uitzenders heeft ontwikkeld. Waarbij USG People zich overigens al helemaal uit de Spaanse markt heeft teruggetrokken.

Noord-Europa doet het beter maar daalt nog altijd 5% (-6% constant currency). En wederom is Nederland het slechtste jongetje van de klas:

image

 

Omzetontwikkeling geselecteerde landen regio Noord-Europa, Q1 2012 vs. Q1 2013. Bron: Manpower

Maar ondertussen laat Manpower Duitsland ook grote scheuren zien en is de UK van een groei (in Q4 2012) naar een ferme krimp omgeslagen. En ook Scandinavie krimpt plotseling veel harder dan een kwartaal geleden. Maar Nederland laat al deze landen de hielen zien. Heel fijn…

Een waterig zonnetje voor het tweede kwartaal van 2013?
Voor de omzetontwikkeling in het tweede kwartaal van 2013 is Manpower echter ongekend optimistisch:

Omzetontwikkeling voor het tweede kwartaal van 2013. Bron: Manpower

Omzetontwikkeling voor het tweede kwartaal van 2013. Bron: Manpower

Overal veel minder krimp dan een kwartaal geleden als outlook voor Q1 2013 werd gegeven en in Noord- en Zuid- Amerika misschien zelfs een zeer beperkte groei! Aangezien we al bijna 2/3 van het 2e kwartaal achter de rug hebben betekent deze outlook ook dat Manpower deze resultaten naar alle waarschijnlijkheid zal gaan halen. En in dat geval lijkt er toch zeer nadrukkelijk sprake van een soort kentering; hoewel Zuid-Europa daar min of meer van mag worden uitgesloten.

Manpower lijkt zich met deze outlook voorzichtig op te richten. Is het een verhaal van 1 zwaluw of is dit het begin van een daadwerkelijke verbetering? Bedenk dat uitzenders de kanarie in de kolenmijn zijn. Dus wie weet. Dat wordt nagelbijten tot de volgende kwartaalrapportage van deze uitzender! En vooral naar de outlook voor het derde kwartaal.

Geef een antwoord

3 Comments