USG People: resultaat Q1 2013 is ronduit rampzalig

Logo en logotype USG PeopleNadat Manpower en Randstad al eerder hun teleurstellende resultaten hadden gepubliceerd is het vandaag USG People die met haar financiele verantwoording over het eerste kwartaal van 2013 komt. En in lijn met de resultaatontwikkeling van de afgelopen tijd is het ook deze keer een donkerrood gekleurd verhaal. Waarbij de omzet met maar liefst 10% krimpt ten opzichte van Q1 2012; het brutoresultaat krimpt met een schokkende 14%…

Desondanks kopt het persbericht: De omzetdaling neemt geleidelijk af; het aantal aanvragen neemt toe. Waarmee de ontkenning bij de Almeerse uitzender angstaanjagende vormen heeft aangenomen. En Rob Zandbergen (CEO USG People) heeft zich overduidelijk gehuld in de groene waas van Rutte als hij dit zegt:

Omdat de verwachting is dat de markten in de tweede helft van het jaar geleidelijk zullen verbeteren, blijven wij investeren in onze mensen en merken om onze klanten steeds beter van dienst te zijn.

Onder het motto: als je het maar vaak genoeg zegt wordt het vast een keer werkelijkheid. Het sprookjesbos dat de Nederlandse politiek en het bedrijfsleven tegenwoordig is, lijkt zo langzamerhand overbevolkt te raken.

Zo ziet de ontwikkeling van omzet en brutomarge er over de afgelopen jaren uit:

USG People omzet (kolommen) en brutomarge (rode lijn) per kwartaal, Q1 2007 – Q1 2013

USG People omzet (kolommen) en brutomarge (rode lijn) per kwartaal, Q1 2007 – Q1 2013

Om zwaar depressief van te worden. Sinds het uitbreken van de financiele crisis is de omzet in een eerste kwartaal nog niet zo slecht geweest. Zelfs ten opzichte van het eerste kwartaal van 2010 is de daling nog altijd 6,4%. Met andere woorden: rampzalig. Maar gelukkig neemt het tempo van de omzetdaling af… Je moet toch wel een volstrekt doofstomme PR-medewerker zijn om met een dergelijke zinsnede op de proppen te komen?

Maar het is niet alleen de omzet die zich in zeer negatieve zin ontwikkelt. Ook de brutomarge laat een zorgwekkende trend zien. Door met een voortschrijdend jaargemiddelde te werken zijn eventuele seizoenseffecten te elimineren. En dan ziet de ontwikkeling van de brutomarge voor USG Peope er voor de afgelopen jaren zo uit:

Voortschrijdend jaargemiddelde brutomarge, Q1 2007 – Q1 2013

Voortschrijdend jaargemiddelde brutomarge, Q1 2007 – Q1 2013

Maar gelukkig neemt het tempo van de omzetdaling af… USG People is waarschijnlijk grootverbruiker van hopium geworden. Maar wat zijn nou eigenlijk de oorzaken van de daling van brutomarge? Nou, onder meer dit:

Er werd meer omzet gerealiseerd bij grote klanten waar grotere volumes tegen lagere marges worden geleverd terwijl de vraag naar personeel in het midden- en kleinbedrijf laag bleef. Deze verschuiving naar grote klanten veroorzaakt een negatief mixeffect. Naast deze verandering in de klantenmix was ook sprake van aanhoudende prijsdruk. Deze ontwikkelingen hadden in de vergelijking met het eerste kwartaal van vorig jaar een negatief effect op de brutomarge van 0,9%. Voorts daalden de opbrengsten uit werving en selectie met 20% naar 1,1% van de groepsomzet (1e kwartaal 2012: 1,2%).

Ai, ai, ai. Dit klinkt als een structureel probleem. Met een verdere daling van de brutomarge in het verschiet. Altijd goed om te weten.  En wat kan USG People nog verkopen om dit om te draaien? Begin april heeft ze tenslotte al haar generieke uitzendactiviteiten in Spanje, Italië, Oostenrijk, Zwitserland, Polen en Luxemburg voor een appel en een ei overgedaan aan Randstad. En ook de ietwat merkwaardige uniformering van de merknamen in het Professionals segment zal geen merkbare invloed op de marge hebben. Misschien gaat de opvallende overname van Adver-Online het jaar dan redden?  Neuh…

De resultaten in Europa
Dit zijn de resultaten van USG People in Europe, vergeleken met Randstad en Manpower:

  • Frankrijk, omzetdaling van 11% (ten opzichte van Q1 2012), Randstad –12%, Manpower –12%
  • Nederland, omzetdaling van 8% (-1%, -11%)
  • Belgie & Luxemburg, omzetdaling van 13% (-7%, -4%, Belgie)
  • Duitsland, omzetdaling van 18% (-4%, -10%)
  • Spanje, omzetgroei van 12% (-4%, -18%)
  • Italie, omzetdaling van 8% (-4%, -4%)

Bepaald geen vrolijk staatje waarbij Spanje natuurlijk wel opvalt. Afgezien van Spanje is USG People binnen Europe de uitzender met de slechtste rapportcijfers. En Spanje is ondertussen verkocht…

Vooruitzichten? Welke vooruitzichten?
De vooruitzichten zijn wederom van een schokkende nietszeggendheid:

Het fundament van onze onderneming is in het eerste kwartaal verder verstevigd waardoor wij onze organisatie nu volledig kunnen richten op de verdere realisatie van onze strategische doelstellingen. Onze organisatie is nu gefocust op markten waar wij een sterke onderscheidende positie hebben.

Met andere woorden; USG People heeft geen idee wat de omzet voor het tweede kwartaal zal gaan worden. Het enige dat ze waarschijnlijk wel weet is dat de omzet verder gaat dalen. Maar misschien zal wederom het tempo van de omzetdaling afnemen. Driewerf hoera! Asymptotisch naar de nullijn…

Geef een antwoord