LinkedIn Q1 2013: zeer fraai resultaat, weinig applaus

LinkedIn icoonLinkedIn heeft haar eigen guidance ruim overstegen; het professionele netwerk heeft voor de vijfde achtereenvolgende keer de financieel analisten versteld doen staan door een aanzienlijk beter dan verwacht resultaat over het eerste kwartaal van 2013 bekend te maken. De omzet steeg tot maar liefst $325 miljoen; maar liefst 72% boven de omzet van hetzelfde kwartaal in 2012…

Vergelijk dat eens met de nog altijd krimpende omzet van voormalig concurrent Monster en het is te begrijpen waarom de eenmaal dominante vacaturesite eieren voor haar geld heeft gekozen en voortaan inzet op het verkopen van haar matchingsproducten. Hoewel ook die strategie overigens bijzonder riskant te noemen is.

De omzet van LinkedIn kent drie componenten; Premium Subscriptions (betalende ‘members’), Marketing Solutions(advertenties) en Hiring Solutions (de recruitment oplossingen van LinkedIn, tegenwoordig als Talent Solutions omgedoopt).

Als we kijken naar de procentuele bijdrage per segment aan de omzet van LinkedIn over de afgelopen jaren dan krijg je dit beeld:

%bijdrage aan de omzet per segment, Q1 2009 – Q1 2013. Bron: LinkedIn

%bijdrage aan de omzet per segment, Q1 2009 – Q1 2013. Bron: LinkedIn

Hiring Solutions blijft onveranderd groeien en lijkt binnen enkele kwartalen 60% van de totale omzet van LinkedIn uit te gaan maken. Premium subscriptions lijkt een balans te hebben gevonden rond de 20% terwijl Marketing Solutions verder in belang afneemt en richting diezelfde 20% daalt..

De kip met de gouden eieren is dus nog altijd de recruitment community (zowel passieve als actieve werving), ook al lijkt LinkedIn zich daar steeds minder aan gelegen te laten liggen. Steeds verder gepimpte profielen, bakken met irrelevante content; alles bedoeld om de traffic te verhogen. Maar die hogere traffic laat zich nog altijd niet vertalen in een procentueel hogere bijdrage van de Marketing Solutions. Misschien dat LinkedIn zich beter druk kan maken om haar belangrijkste doelgroep; recruiters. Of nee, natuurlijk niet: our members come first… Dom van me.

Hoe dan ook, LinkedIn zou er goed aan doen om zich te realiseren waar het leeuwedeel van haar omzet vandaan komt. Op dit moment lijkt LinkedIn zich dat onvoldoende te beseffen. En dat kan wel eens een bijzonder vervelende gevolgen gaan hebben. 

Omzet per member
De hiervoor gesignaleerde dominantie van Hiring Solutions kan ook op een andere manier gevisualiseerd worden; door de omzet per ‘member’ te berekenen voor elk van de drie componenten. En dat levert het volgende beeld op:

Omzet per ‘member’, Q1 2009 – Q1 2013. Bron: LinkedIn

Omzet per ‘member’, Q1 2009 – Q1 2013. Bron: LinkedIn

Ten opzichte van het vierde kwartaal is de omzetbijdrage per ‘member’ van Marketing Solutions zeer sterk geslonken (-17%), en dit is dan ook de reden dat de totale omzet per member in Q1 lager is dan in het voorgaande kwartaal. Traditioneel krimpt de omzet van Marketing Solutions altijd in het eerste kwartaal in ten opzichte van het voorgaande kwartaal, maar dit jaar is de daling relatief groot. Tegelijkertijd is voor zowel Hiring Solutions (+6%) en Premium subscriptions (+2%) de omzetbijdrage per ‘member’ gegroeid.

Voor het eerst in jaren is de omzet per ‘member’ afgenomen; de laatste keer dat zoiets gebeurde was in het eerste kwartaal van 2010. Maar dat kan deels worden verklaard uit het feit dat de groei van het aantal LinkedIn ‘members’ is gestegen (8,1%) ten opzichte van de twee voorgaande kwartalen (beide 7,7%). Aan het einde van het eerste kwartaal stond de teller stil op 218 miljoen ‘members’; ondertussen zijn dit er alweer meer dan 225 miljoen (2 mei). Waarbij LinkedIn ook nog eens trots opmerkt dat het aantal nieuwe ‘members’ groeit met een tempo van meer dan 2 per seconde. Reken zelf maar uit wanneer met dit tempo de grens van 300 miljoen leden wordt doorbroken. Hint: dat duurt nog wel even…

Omzetontwikkeling voor Q2 2013
Ter afsluiting ook nog even de guidance van LinkedIn voor het tweede kwartaal van 2013:

image

De guidance voor het hele jaar is beter dan een kwartaal geleden. Maar omdat de guidance voor het tweede kwartaal tegenvalt is de koers van LinkedIn nabeurs met ongeveer 10% gedaald. Het is een bijzondere wereld; waar Monster krimpt is een stijgende beurskoers te zien terwijl waar LinkedIn groeit de beurskoers in lijkt te gaan zakken. En dat terwijl LinkedIn juist vandaag voor het eerst de grens van $200 per aandeel had doorbroken….

Geef een antwoord

1 Comment
  • Marc Drees
    says:

    LinkedIn staat op dit moment op meer dan 10% verlies, dus in lijn met wat de futures gisteren al aangaven. En dat tijdens een jubelende beursdag waarbij zelfs Monster een stijging (3,5%) noteert.