Hoeveel sollicitatieknoppen wil je hebben?

Begin 2012 lanceerde Indeed haar Indeed Apply functie; grofweg vergelijkbaar met de Apply with LinkedIn functie. Met als grote verschil dat Indeed, in tegenstelling tot LinkedIn, wel had begrepen dat een dergelijke knop bijzonder waardevol is bij sollicitaties via smartphones. Een begrip wat bij LinkedIn ook heden ten dage nog altijd ontbreekt.

Tijdens mijn evaluatie van de Indeed Apply knop vroeg ik me het volgende af:

Tegelijkertijd is er de vraag hoeveel Apply with XYZ knopjes door werkgevers en intermediairs op hun werving- resp. vacaturesites geplaatst gaan worden. Als we niet oppassen ontstaat er dezelfde idiotie als met social buttons. […] Maar de kans op een Apply with metaknop die de verschillende Apply with XYZknopjes verbergt is een mogelijk toekomstbeeld…

Bij toeval ontdekte ik vandaag dat mijn toekomstbeeld ondertussen werkelijkheid aan het worden is…

Want dit is wat ik onder een vacature bij een Amerikaans bedrijf zag:image

Jawel, maar liefst drie knoppen om te solliciteren! Waarvan ter verhoging van de verwarring ook nog eens twee knoppen de volstrekt zinloze toevoeging Now bevatten. Een toevoeging die niet slechts stupide is maar in combinatie met meerdere knoppen dus concreet verwarrend is. Want betekent het ontbreken van het woordje Now op de LinkedIn knop dat er in dit geval niet direct wordt gesolliciteerd maar met een vertraging? Geen idee…

Verder is onduidelijk welke knop de voorkeur van de betreffende werkgever of intermediair verdient. Niet bepaald handig want waarom zou je een potentiele kandidaat vermijdbaar aan het twijfelen willen brengen. Nu staan de drie knoppen op dezelfde hoogte en zijn dus vanuit dat perspectief gelijk. De grootste knop (LinkedIn) krijgt dan visuele prioriteit, ware het niet dat op deze knop dus het woordje Now ontbreekt. Niet bepaald onbelangrijk voor een bezoeker die heeft besloten te willen solliciteren.

En dan de laatste vraag: is dit het maximum aantal sollicitatieknoppen dat we gaan zien of komen er nog meer bij? Een XING knop (die er al zo’n beetje is), een Viadeo knop, een StackOverflow knop, een GitHub knop, etc.? Ik ben benieuwd. En bevreesd…

Geef een antwoord

7 Comments
  • Annemarie Stel
    says:

    Of we gaan op weg naar één knop met ‘Apply with all your profiles’, waarbij een people aggregator eerst al je gegevens bij elkaar harkt en ze vervolgens in een ‘data cleaned’ format aanbiedt.
    Ik denk dat ik volgende keer gewoon een brief type, deze netjes uitprint en ‘m persoonlijk ga brengen. Hier word je toch niet goed van.

    • Wouter
      says:

      @Annemarie: Vanuit recruiters perspectief helemaal prachtig, maar weet niet of kandidaten dat zo zien zitten.
      Ik kreeg laatst weer een ‘ouderwetse’ sollicitatiebrief. Daar blijf je toch net iets langer bij stil staan.

    • Marc Drees
      says:

      Voor die Apply with all (or some of) your profiles zijn technisch gesproken al een aantal oplossingen beschikbaar, alleen weten die oplossingen dat meestal zelf nog niet… Ik ben helemaal voor deze superknop!
       
      Verder kan je natuurlijk brieven typen tot je een ons weegt, voorwaarde is nog altijd dat je employable bent. En daar zit toch wel een vraagtekentje…

  • Wouter
    says:

    Die andere buttons gaan er zeker allemaal komen. De kunst voor de werkgever wordt alleen om de juiste buttons te tonen voor je doelgroep. Dit kan per vacature weer anders zijn. Volgende stap is dit ook overzichtelijk te tonen zodat het bijdraagt aan de sollicitatie ervaring en geen zooitje wordt.
    Interessante stelling: Een nano technoloog mag best met facebook solliciteren als daar genoeg gegevens staan om een match te maken. Nu nog even aan Zuckenberg vragen of hij een ‘Apply NOW with facebook’ button wil bouwen 🙂

  • Bas van de Haterd
    says:

    Ik ben benieuwd inderdaad hoe het uitpakt. 2 knoppen werken meestal beter dan 1 blijkt uit veel AB testen. Psychologisch willen we namelijk een keuze en de keuze tussen solliciteer of solliciteer met Linkedin is een keuze, daar waar enkel een solliciteer knop de keuze ja of nee word (niet voor iedereen, maar de resten wijzen wel uit dat dit zo werkt, tenminste, bij aankopen). De vraag of je met 3, 4 of 5 hetzelfde effect haalt… zal getest moeten worden. Dat het er lelijk uit gaat zien… dat staat wel vast.