Tyba: een ingewikkeld soort LinkedIn

Logo en logotype TybaIn Nederland hebben we natuurlijk al enige tijd Magnet.me, de winnaar van de hoofdprijs van het Flexinnovatiefonds, en in Spanje lijkt er met Tyba een vergelijkbare speler te zijn opgestaan; dit keer met internationale amibities. Net als Magnet.me richt Tyba zich op de startende werkzoeker; een groep die in Spanje overigens per direct geconfronteerd wordt met een torenhoge jeugdwerkloosheid, maar dit terzijde.

Tyba zegt uitzonderlijk weinig over zichzelf, het enige wat ik kon vinden was de volgende zin op hun Facebook account:

Tyba is a professional network for students and young professionals that is changing the way companies recruit young talent.

Gelukkig; er is er weer eentje die de wereld van recruitment gaat veranderen…

Homepage
Dit is de (long) homepage van Tyba:

image

Long homepages zijn tegenwoordig vrijwel standaard geworden bij nieuwe initiatieven. Het lijkt me echter goed om een long homepage in overzichtelijke segmenten te verdelen die elk iets minder dan een schermhoogte groot zijn. Verder is het prettig is er een navigatie binnen een long homepage aanwezig is om makkelijk omhoog en naar beneden te navigeren. Tyba scoort geen bonuspunten op deze twee onderdelen.

Als ik op de Signup to Start knop klik en mij via Facebook (opvallend genoeg het enige social netwerk wat geboden wordt, terwijl het toch logischer zou zijn als ook LinkedIn een plek had gekregen) krijg ik vervolgens dit te zien:

SNAGHTML64dc053

Kijk eens aan, ik ga een professional website via Tyba maken en zo de most important companies bereiken. Wie zouden dat zijn, die most important companies? Geen idee.

Hoe dan ook, ik klik op de Step by Step Wizard en word vervolgens met onderstaand scherm geconfronteerd:

image

Holy crap! Tien stappen? Dat meen je toch niet?? Denkt Tyba nou werkelijk dat ik me door tien stappen invulwerk voor mijn profiel heen ga worstelen? Ik ben geen jeugdige Spaanse werkzoekende! En waarom krijg ik nu wel LinkedIn gepresenteerd en niet tijdens de registratie? En waarom wordt Facebook nog altijd getoond terwijl ik me via Facebook heb aangemeld?

Ik ben overigens benieuwd hoe lang het gaat duren voordat de Import from LinkedIn knop niet meer te zien zal zijn op Tyba. Ik druk er in ieder geval maar snel op voordat ik gedwongen ga worden om alles zelf in te vullen:

image

Goed, het lijkt er op dat mijn gegevens uit LinkedIn zijn overgenomen.

Ik zal niet alle stappen hier laten zien, dan gaat het tot Sint-Juttemis duren tot ik klaar ben. Maar een aantal pareltjes wil ik de lezer toch niet onthouden. Zoals deze, in stap 4:

image

Dat is fijn, het taalniveau is ook meteen overgenomen van LinkedIn. Alleen… wat betekent C2, B1, en A1 eigenlijk? Geen idee…

En in stap 9 krijg ik ook nog deze vraag voorgeschoteld:

image

Waarom zou ik als beginnende ‘professional’ mijn reislocaties gaan toevoegen op Tyba? Wat voegt dat in hemelsnaam toe?

En dan is er ook nog in stap 10 de overbodige klik:

image

Alsof ik al niet voldoende had geklikt…. Nu nog een extra, vermijdbare klik om nogmaals te bevestigen dat ik klaar ben. Wat ik natuurlijk feitelijk al had gedaan toen ik in stap 9 op Save Changes had geklikt…

Afijn, na die extra klik krijg ik dit te zien:

image

Jawel, een ongetwijfeld responsive design (wat ik overigens vergeten ben te controleren) waarin mijn werkervaring fijn is uitgesmeerd over 4 kolommen. Ter verhoging van de leesbaarheid ongetwijfeld. Waarbij geheel tegen de stijl van een cv in met de oudste werkervaring wordt begonnen… Goed plan. Maar ja, voor starters maakt dit natuurlijk weer iets minder uit.

Verder is er natuurlijk een volledigheidsmetertje en een aantal acties die ik kan uitvoeren om de volledigheid van mijn profiel te vergroten. Als ik zo’n actie klik krijg ik dit te zien:

image

Een goedbedoelde uitleg in een overlay, alleen is de overlay zo donker dat de onderliggende invulvelden nauwelijks onderscheiden kunnen worden. Niet helemaal de bedoeling lijkt me zo..

Maar ja, wat kan ik in hemelsnaam met mijn profiel? Ik kan het publiceren, maar dat lijkt me niet zo’n goed idee. Maar er is meer, want als ik op de Add a Module in de global navigation klik, krijg ik dit te zien:

image

Tyba is er ook in premium uitvoering!

En wat zijn dan de mogelijkheden en kosten? Nou, deze:

image

Geinig… Tyba doet me ineens denken als sites zoals TheLadders of Experteer. Waar je betaald om gevonden te worden door partijen die betalen aan TheLadders of Experteers om te zoeken. Fijn van twee walletjes eten…

Maar goed, bij Tyba hoef je niet te betalen, alleen heb je dan wat minder tot je beschikking. En je kan ook nog eens punten verdienen waarmee je misschien wel een gratis premium Tyba versie kan bemachtigen. Als je je eigen sociale netwerken maar voldoende hoereert om de naam Tyba bekend te maken:

image

Voila, op deze manier zijn die kosten dus snel weer terugverdiend. Over de rug van je ‘vrienden’ op Facebook. Altijd een goed plan.

Verder heeft Tyba ook nog een zeer uitgebreide Appstore die bestaat uit allerlei kleine functionele uitbreidingen op het profiel dat je hebt aangemaakt. Daar kan je nog dagen mee zoet zijn:

image

Inderdaad, heel veel…

Recruiters
Er is ook een recruiterkant aan Tyba en ook daar moet je jezelf voor aanmelden. En aan deze kant moeten de vruchten van al dat invoerwerk worden geplukt. Want die most important companies gaan mij blijkbaar vinden. Hoe Tyba ervoor zorgt dat die most important companies gebruik gaan maken van de site is mij nog niet geheel duidelijk geworden…

Hoe dan ook, dit is een voorbeeld van de recruiterkant van Tyba:

image

Dus…

Profiel verwijderen? Niet helemaal…
Tyba lijkt de mogelijkheid te hebben om je account te verwijderen; onder settings is een Delete Account knop te vinden. En als ik daar op druk gebeurt het volgende:

image

Alsof het herhaald drukken op een delete knop niet voldoende is… Ik moet echt het woord DELETE invullen. Bizar…

Maar als ik vervolgens weer probeer in te loggen ter controle of mijn gegevens ook daadwerkelijk verwijderd zijn, krijg ik dit te zien:

image

Ja, ja, lekker verwijderd…

Conclusie
Tyba lijkt een soort LinkedIn te willen zijn. Alleen een veel minder soort LinkedIn, want recruiters kunnen niets zien, tenzij ze betalen. En dat terwijl LinkedIn dat helemaal niet afschermt. Waardoor ik me afvraag waarom recruiters van die most important companies gebruik gaan maken van Tyba terwijl ze gratis LinkedIn tot hun beschikking hebben. Hetzelfde geldt natuurlijk voor werkzoekers. En waar komt dit toch vandaan:

Tyba is a professional network for students and young professionals that is changing the way companies recruit young talent.

Ik heb helemaal niets nieuws gezien, anders dan dat Tyba het onnodig moeilijk maakt voor werkzoekers en recruiters om elkaar te vinden.

Geef een antwoord

1 Comment
  • Teije Bakker
    says:

    Een goede post over het verdienmodel van Linkedin door Ayman van Bregt: http://bit.ly/12-08-2013-Uitleg-LinkedIn-verdienmodel
     
    Linkedin’s Businss Model concentreert zich rond haar Talent Solutions, eveneens als het business model van Tyba.
    Recruiters betalen in beide gevallen.