Soms is een drempel zo gek nog niet

Nu kopenEr wordt heel veel geschreven over recruitmentsites. Door heel veel mensen. Ook hier. Vooral hier. Omdat de rest van zo’n site alleen maar treehugging is, ligt de nadruk daarbij meestal op het geboden sollicitatieproces. Of het wel voldoende klantvriendelijk is. Of het geen heidense klus is om te solliciteren. Of dat er wellicht zelfs sprake is van digitale marteling. De onderliggende gedachte lijkt te zijn dat er om te solliciteren vooral zo min mogelijk drempels moeten worden opgeworpen. En nee, een sollicitatieproces mag geen gebruikersonvriendelijke aangelegenheid zijn, al was het alleen maar omdat dat zo akelig afstraalt op je ‘werkgeversmerk’. Maar als ik kijk naar wat vandaag de dag als ‘klantvriendelijk sollicitatieproces’ wordt beschouwd, vraag ik me af wanneer we het punt gaan bereiken waarop solliciteren geen drempel meer is, maar een valkuil. En of we daar blij mee moeten zijn.

Alweer geruime tijd geleden pleegde ik een sollicitatie die uit niets anders bestond dan het invullen van naam en mailadres en het toevoegen van een cv. In het daarvoor bestemde vak schreef ik mijn motivatie: “Ik denk goed aan te sluiten bij het profiel”. Een druk op de knop was verder voldoende. Ik werd tot mijn verbazing uitgenodigd voor een gesprek. Maar ik was nog veel verbaasder over de snelheid waarmee het ging; alles bij elkaar nog geen vijf minuten, waarvan viereneenhalf voor het opgraven van m’n cv. Tegenwoordig is het zo mogelijk nog makkelijker: je hoeft nog slechts te klikken op ‘LinkedIn-profiel gebruiken’ en hoppa, de hele zaak is ingevuld. Een soort ‘one-click-solliciteren’. Vanuit de kandidaat gedacht inderdaad zéér gebruikersvriendelijk. En met al die devices van vandaag nog reuze praktisch ook. Of het nu vanaf de mobiel is, de tablet of de desktop – solliciteren kan altijd en overal. Met de webshop als lichtend voorbeeld.

Maar een sollicitatie is geen bestelling van de nieuwste zomermode. Het is ook geen vakantieboeking. Bij dat soort transacties ga je door op ‘Verzenden’ te klikken een koop aan en leg je je wederzijds vast om een verplichting na te komen (hoe meer hoe beter, wat de webshop betreft). Een sollicitatie is wat anders. Dat kun je tientallen keren doen, bij tientallen aanbieders, zonder dat er consequenties aan vastzitten. Het kost niks. Je kunt probleemloos van de ‘koop’ af. Door te melden dat je een ander aanbod hebt gekregen en o ja, dank voor de moeite. Of door gewoon nooit meer wat te laten horen. Who cares? Er komt heus geen incassobureau aan de deur.

Respectvol?

Maar aan de andere kant van het ATS zitten ze er mee. Met in het slechtste geval een stortvloed aan reacties waarbij de motivatie kan variëren van ‘Die baan wil ik absoluut!’ tot ‘Je weet nooit hoe een koe een haas vangt’. En iedere reactie moet een respectvolle behandeling krijgen, want anders – óók weer slecht voor je ‘werkgeversmerk’ – sta je er gekleurd op op Twitter. Of Facebook. Hoe lager de drempel, hoe meer reacties – maar dat zegt niets over de serieusheid ervan. En dan heb ik het nog niet eens over de kwaliteit. Wel over de hoeveelheid werk.

Wie een baan écht wil, worstelt zich desnoods door zes schermen heen. Niet dat dát nou wenselijk is. Maar met de mogelijkheid om onder het motto ‘Niet geschoten is altijd mis’ in een mum van tijd – klik-klik – maar op alles kunnen solliciteren, slaat de zaak door naar de andere kant. Sommigen maken een weloverwogen keuze. Denken er goed over na. Doen hun best om het cv netjes te maken en mee te sturen. Die sollicitanten vinden het heus niet erg als het proces enige tijd in beslag neemt en zij verdienen een respectvolle behandeling. Maar iemand die wachtend bij de bushalte via de mobiel effe snel een profiel uploadt…? Hoe serieus en respectvol is dat?

Soms is een drempel zo gek nog niet.

Laat een antwoord achter aan Annemarie Stel Reactie annuleren

14 Comments
  • Inge
    says:

    De hoogte van de drempel zou afhankelijk kunnen zijn van de schaarste van de doelgroep. Als je technische software professionals wilt werven, die op dit moment nog steeds veel te kiezen hebben, dan is het verstandig om de drempel zo laag mogelijk te houden.
    En daarbij valt dan een sollicitant die er wel de moeite voor doet ook echt wel op.
    Wij werven onder het mom van: liever een kandidaat te veel afwijzen, dan één goede kandidaat mislopen. En omdat ons wereldje maar klein is, maken wij er een gewoonte van om elke sollicitant netjes af te wijzen en binnen een basis afwijzing een stukje persoonlijk gerichte tekst op te nemen.

  • Nathalie
    says:

    Juist de kandidaat die wel de moeite neemt om goed zijn c.v. op te stellen en een nette motivatie schrijft valt op.
    Je ziet tegenwoordig ook wel hele exotische c.v.’s voorbijkomen die minder goed leesbaar zijn. Dit is  weer de andere keerzijde van te veel tijd spenderen aan je sollicitatie.
    Helaas zijn veel sollicitanten zich niet van bewust dat een c.v. en een gerichte motivatie zo belangrijk zijn. Dagelijks geef ik tips aan kandidaten dat ze het c.v. anders moeten opstellen of zaken moeten weg laten die niet relevant zijn. Ik hoef niet te weten hoeveel kinderen ze hebben of wat voor werk de echtgenoot heeft.
    Het is een leuke gedachte geweest om alles zo makkelijk mogelijk te maken maar het komt de kwaliteit  zeker niet ten goede dat je met een smartphone of tablet kan solliciteren zeker als de site hier niet geschikt voor is gemaakt. 
    Tegenwoordig is het voor ons recruiters ook heel makkelijk om iemand een standaardafwijzing te sturen. Toch blijf ik tips meegeven met de hoop dat de werkzoekende er iets van opsteekt.
     

  • Marc Drees
    says:

    Een goed plan. Laten we drempels opwerpen. En om het solliciteren via smartphone de kop in te drukken stel ik voor dat alleen nog maar via de bakelieten draaischijf kan worden gesolliciteerd. Hoewel er misschien jongere lezertjes zijn die zich op dit moment afvragen wat een bakelieten draaischijf in hemelsnaam is. Precies!
     
    Een sollicitatie is zeker iets anders dan het zoveelste paar schoenen bij Zalando bestellen. En het betekent natuurlijk ook dat van de sollicitant wat mag worden verwacht. Alleen is het bijzonder dom om inspanningen te vragen die niet noodzakelijk zijn. Tenzij je natuurlijk alleen daicots in paniekmodus als sollicitant wilt hebben. Want dan is het een goede zet om vermijdbare drempels op te werpen. Daarnaast is een sollicitatie onderdeel van een recruitmentproces. En als je de sollicitatiestap drempelloos maakt is het natuurlijk wel verstandig om de vervolgstappen ook efficient ingericht te hebben. Want anders haal je jezelf een hoop werk op de hals. Maar of er vanuit het reduceren van werk drempels moeten worden opgeworpen is weer een heel andere vraag. Die overigens met een hartgrondig NEE dient te worden beantwoord, maar dit terzijde.

  • Peter van den Berg
    says:

    Volledig met je eens!! En dan klagen sollicitanten ook nog dat je tegenwoordig zo weinig reactie krijg op je sollicitatie. Ja gek he, ik krijg tientallen sollicitaties zonder enige vorm van toelichting, motivatie of wat dan ook. Ik denk dan: als jij niet de moeite neemt om serieus toe te lichten waarom je solliciteert of waarom je denkt geschikt te zijn, neem ik niet de moeite om serieus te reageren. Misschien niet goed van me, maar zo werkt het nou eenmaal. Uiteraard reageer ik wel netjes als iemand zelf ook een keurige sollicitatie doet. Wat je zegt, het gaat over een potentiële arbeidsrelatie, niet over een paar pakken melk.
     

    • Marc Drees
      says:

      “Misschien niet goed van me”? Haal dat “misschien” maar weg. Want als je het mogelijk maakt om te reageren zonder enige toelichting moet je niet vreemd opkijken als je geen toelichting krijgt. En dan vervolgens niet reageren is ongeveer het domste wat je kunt doen. 

      • Peter van den Berg
        says:

        Altijd vraag ik, hetzij in de vacaturetekst, hetzij in een sollicitatieformulier, om een toelichting en motivatie. Als kandidaten er dan toch voor kiezen om alleen een CV te sturen, zonder enige vorm van toelichting, vaak zonder enig raakvlak met de vacature, krijg ik inderdaad de neiging om niet of heel beknopt te reageren ja.
        Ik heb het dus niet over de ‘solliciteer-met-1-druk-op-de-knop’-vacatures, daar houd ik me niet mee bezig. Dus ik bied in dat opzicht die mogelijkheid niet.

        • Marc Drees
          says:

          Als je een sollicitatiefomulier gebruikt kan je velden verplicht maken. En zet in je vacaturetekst dat bij ontbreken van toelichting en motivatie niet gereageerd wordt op de sollicitatie. Het leven zit vol simpele oplossingen.

          • Peter van den Berg
            says:

            Dit soort simpele oplossingen zijn puur theoretische oplossingen. Je kunt het veld verplicht maken, maar ik heb sollicitaties gekregen met als enige motivatie: ‘wil graag werken’. Daar zit je dan met je verplichte veld.

    • Annemarie Stel
      says:

      Als een sollicitatie niet serieus is, vind ik het méér dan ok dat jij er ook geen serieuze aandacht aan besteedt. Wat kunnen ze anders verwachten?
       
      Bij de Belastingdienst leerde ik indertijd dat ‘klantgericht’ óók kan betekenen: de politie erop afsturen. Iedereen krijgt de behandeling die hij of zij verdient.