TMG distribueert online naar individuele merken

Logotype TMGGisteren kwam TMG nabeurs met een persbericht waardoor het aangekondigde vertrek van Marc de Vries als Directeur Online Media nog noodzakelijker blijkt te zijn. Want er is niet langer sprake van een TMG-brede online strategie; die verantwoordelijkheid wordt bij de individuele merken gelegd, zoals duidelijk wordt gemaakt door de CEO a.i. Cees van Steijn:

We gaan naar een organisatie waar er vanuit één punt gestuurd wordt op álle activiteiten die bijdragen aan het succes van een titel. Bijvoorbeeld: De Telegraaf krijgt zelf de volledige regie op alle kanalen waarmee zij zich manifesteert: krant, site, video en mobiel.’

Met andere woorden, TMG heeft geen behoefte meer aan een concerndirecteur Online Media.

Maar er is meer; want met deze verandering is ook de ‘strategie’ van voormalig CEO Herman van Campenhout per direct bij het grofvuil gezet.

Hoewel Van Stijn het dumpen van Van Campenhout’s strategie iets vriendelijker stelt:

De eind 2011 vastgestelde strategie is ingehaald door de omstandigheden in de markt.

Inderdaad, het is nu medio 2013; slechts anderhalf jaar na het vaststellen van de vorige strategie. Wat ofwel iets zegt over de veranderlijkheid van de marktomstandigheden (niet echt waarschijnlijk), danwel iets zegt over de kwaliteit van de in 2011 vastgestelde strategie (zeer waarschijnlijk).

De strategie uit 2011 was overigens zeer onduidelijk over de toekomst voor online recruitment maar leek er op gericht te zijn om af te stoten danwel af te bouwen. Vacaturekrant, de vacaturesite van TMG, stond ooit in de top 10 van grootste vacaturesites op basis van vacaturevolume, maar is ondertussen afgegleden naar een 36e plaats. En daarmee is meteen alles gezegd over het groeipotentieel van Vacaturekrant. En dat groeipotentieel is belangrijk gezien de structuurwijziging van de organisatie waarbij vijf bedrijfsonderdelen ontstaan; waarvan er eentje als volgt wordt omschreven:

niet aan landelijke printtitels gekoppelde online-activiteiten waarvan het groeipotentieel zal worden onderzocht

En wat zou er met Vacaturekrant gebeuren als blijkt dat er inderdaad geen groeipotentieel inzit? Of met 360inc (de schijndode werkgeversvergelijker van TMG)? Beide online-activiteiten zijn sinds de strategie van Van Campenhout een soort stiefkindjes geworden waar niemand serieus naar omkeek. Maar het saneringsmes van Van Steijn (we moeten er vanuit gaan dat het aantal arbeidsplaatsen bij TMG de komende jaren zal blijven dalen) zal naar alle waarschijnlijkheid beide sites een kopje kleiner maken. Of zouden zich nog kopers aandienen? Ik kan het me niet voorstellen.

Geef een antwoord