Autverkopen in Eurolanden: PIIGS stabiliseren, kernlanden imploderen

Een belangrijke indicator van de gezondheid van de consument en daarmee van de gezondheid van de economie is het aantal verkochte nieuwe auto’s. En het gaat nog altijd slechter met de gezondheid van die consument (en van de economie) in de Eurolanden. Hoewel dit niet langer het geval is voor PIIGS-landen:

Trendlijn autoverkopen PIIGS-landen op basis van 12-maands gemiddelden, jan 2008 – mei 2013. Bron: ACEA

Trendlijn autoverkopen PIIGS-landen op basis van 12-maands gemiddelden, jan 2008 – mei 2013. Bron: ACEA

De PIIGS-landen lijken namelijk te stabiliseren; zij het op een angstaanjagend laag niveau (vergeleken met 2008). Griekenland, Spanje en Portugal zijn aan het bottom bouncen, Italie en Ierland dalen nog enigszins. Maar er is op geen enkele manier sprake van een scherpe daling; integendeel. Moeten we deze ontwikkeling als een groen waasje interpreteren? Ik zou daar nog uitermate voorzichtig mee zijn; tenslotte is stabilisatie nog geen teken van herstel. En het is nog maar zeer de vraag of Spanje en Italie al de grootste pijn hebben verteerd…

En als we het toch over pijn hebben is het tijd om naar een paar ‘gezonde’ Eurolanden te kijken. Zoals Frankrijk, Duitsland en Nederland:

Trendlijn autoverkopen, per maand en op basis van 12-maands gemiddelde, jan 2008 – mei 2013. Bron: ACEA

Trendlijn autoverkopen kernlanden op basis van 12-maands gemiddelde, jan 2008 – mei 2013. Bron: ACEA

Nondeju! In Nederland is sprake van een implosie van Grieks formaat als het om de ontwikkeling van autoverkopen gaat. Van –11,4% naar –14,9% in een tijdsbestek van slechts 1 maand. Dat is een vrije val! Nederland is massaal gestopt met het kopen van nieuwe auto’s.

En de maandelijkse ontwikkelingen suggereren een nog veel verdere ineenstorting:

Nederland: autoverkopen per maand (grijs) en 12-maands gemiddelde, jan 2008 – mei 2012. Bron: ACEA

Nederland: autoverkopen per maand (grijs) en 12-maands gemiddelde, jan 2008 – mei 2012. Bron: ACEA

Het najaar van 2012 laat het begin van de ineenstorting zien; vanaf juli 2012 houden wij collectief de hand op de knip als het om het kopen van nieuwe auto’s gaat. Met als gevolg een extreme daling van het aantal verkopen. Als we kijken naar het verschil in aantal verkochte auto’s per maand met dezelfde maand in het voorgaande jaar ziet dat er voor de afgelopen 11 maanden (sinds juli 2012, toen de implosie begon) zo uit:

MoM verschil (in%) van autoverkopen in Nederland sinds juli 2012

MoM verschil (in%) van autoverkopen in Nederland sinds juli 2012

Sinds januari van dit jaar is het verschil niet kleiner geweest dan –25%!Waarmee Nederland razendsnel richting een situatie gaat zoals nu in Spanje of Italie het geval is. Is Nederland een PIIGSetje aan het worden? Het begint er verdomd veel op te lijken…

Overigens doet Frankrijk niet veel voor ons onder; hoewel hier de trendlijn duidelijk minder scherp daalt dan in Nederland. En ook Duitsland laat een dalende lijn zien, maar die daling is zeer geleidelijk te noemen.

Gelukkig maar dat volgens president Hollande de Eurocrisis voorbij is en dat alle officiele leugenaars voorspellers een herstel van de economie vanaf de tweede helft van 2013 voorzien. Want anders zouden we ons toch grote zorgen moeten gaan maken. Behalve ondernemers natuurlijk, want die zijn zo dom als het achtereind van een varken.

Geef een antwoord