Linkedin versus Monster: no contest

DollarsDonderdag presenteerden zowel Monster als LinkedIn haar resultaten over het tweede kwartaal. Maar daarmee houdt ook direct elke overeenkomst op. Want het verschil tussen beide bedrijven is ondertussen gigantisch te noemen.

Waar Monster in de afgelopen jaren vrijwel zonder uitzondering krimpende omzetten heeft moeten rapporteren is er bij LinkedIn uitsluitend groei te melden. De omzet van LinkedIn groeide met 59% ten opzichte van het 2e kwartaal van 2012 (Monster’s omzet kromp met 11%). Het aantal ‘members’ van LinkedIn is gegroeid naar 238 miljoen, Monster heeft nog ‘slechts’ 200 miljoen profielen. En waar LinkedIn continu nieuwe features lanceert, praat Monster uitsluitend over nieuwe ontwikkelingen.

No contest.

De beurskoers van Monster zit al jaren in de hoek waar de klappen vallen en na de resultaten van donderdag zijn daar weer een paar rake klappen bijgekomen. Met als gevolg dat de strategie van Monster om de eigen aandelen terug te kopen weer buitengewoon kostbaar is gebleken. Want sinds donderdag is het aandeel maar liefst 14% van haar waarde kwijtgeraakt:

image

Ondertussen is het aandeel weer onder de $5 terecht gekomen. Monster is een onvervalst pennystock geworden. Een domein voor daytraders, maar zeker geen aandeel om serieus te nemen. En Monster is ondanks hardnekkige pogingen volstrekt onverkoopbaar gebleken. En dat terwijl de beurswaarde van Monster op dit moment slechts $582 miljoen bedraagt. Een koopje zou je toch zeggen. Maar waar Indeed voor meer dan $1 miljard van eigenaar wisselt is er niemand die Monster wil hebben. Veelzeggend…

Hoe anders is het leven voor LinkedIn. Het aandeel van dit bedrijf lijkt de wet van de zwaartekracht nog altijd met gemak te weerstaan. In de afgelopen zes maanden is het aandeel 85% in waarde gestegen tot een ongekende waardering v an $235,58 per aandeel:

image

En daarmee is LinkedIn $26 miljard waard geworden. Oftewel 44 keer de beurswaarde van Monster… Bedenk dan dat het slechts een paar jaar geleden was dat Monster op het punt heeft gestaan LinkedIn te kopen. Als ik Sal Iannuzzi (CEO Monster) was, zou ik dagelijks nachtmerries hebben.

Maar als iets te mooi lijkt om waar te zijn dan is dat ook meestal het geval. Sprookjes bestaan niet. En daarom is het verstandig als LinkedIn nooit vergeet waar Monster stond in 2006:

image

In slechts drie jaar tijd ging Monster van top of the hill (2006, bijna $60 per aandeel) naar bottom of the barrel (2009, rond de $6 per aandeel). En het bedrijf heeft zich daar nooit meer van weten te herstellen. Zo snel kan het dus gaan. En LinkedIn is op dit moment top of the hill

Geef een antwoord