LinkedIn wil $1 miljard meer kasgeld om te shoppen

dollarsLinkedIn gebruikt het positieve sentiment onder beleggers, los van een op handen zijnde ‘beperkte oorlog’, om een slordige $1 miljard uit de markt te trekken. De timing is begrijpelijk, het aandeel LinkedIn staat ondertussen op iets meer dan $240 en een uitgave van nieuwe aandelen maakt het voor LinkedIn eenvoudig en relatief goedkoop om meer kapitaal aan te trekken.

LinkedIn had bij de rapportage van de Q2 cijfers maar liefst $650 miljoen werkkapitaal en verder nog een slordige $1 mijard aan andere assets, dus het is niet alsof het bedrijf op een houtje moet bijten als ze die $1 mijlard extra niet uit de markt zou trekken. Dus waar is dat geld voor nodig. Tijd voor enig gespeculeer over wat LinkedIn met dat extra geld gaat doen.

Eerst maar even de motivatie van LinkedIn om nieuwe aandelen uit te geven:

The principal purposes of this offering are to increase our financial flexibility and to further strengthen our balance sheet. As of the date of this prospectus, we cannot specify with certainty all of the particular uses for the net proceeds to us of this offering. However, we currently intend to use the net proceeds to us from this offering primarily for general corporate purposes, including working capital, further expansion of our product development and field sales organizations, international expansion, general and administrative matters and capital expenditures, including infrastructure.

We may also use a portion of the net proceeds for the acquisition of, or investment in, technologies, solutions or businesses that complement our business, although we have no present commitments or agreements to enter into any acquisitions or investments.

Het geld gebruiken voor allerlei algemene zaken is natuurlijk lariekoek als er al meer dan voldoende geld in kas is om dat soort dingen te doen. Afgezien van gigantische investeringen in infrastructuur is hier geen extra geld noodzakelijk. De kans dat het om extra geld voor een overname gaat is aanzienlijk waarschijnlijkher. Maar wat voor soort overname?

LinkedIn is tot op heden vooral gericht geweest op content, content, content en engagement, engagement, engagement. Hiermee heeft ze de kerstboom (voorheen bekend als profiel) aardig volgehangen, maar misschien is er naar goede Amerikaanse traditie nog een plaatsje vrij en komt er nog meer onzin bij. Iets met infographics of zo… Maar dat zijn naar alle waarschijnlijkheid relatief kleine acquisities die ook met het huidige werkkapitaal makkelijk kunnen worden gedaan.

Als LinkedIn daadwerkelijk op overnamepad is dan zijn er natuurlijk wel een serie kandidaten waar LinkedIn hetzij marktaandeel danwel diensten of technologie koopt die het bedrijf node mist. Laat ik er eens een paar op een rijtje zetten:

  • XING. Recente geruchten zouden dit tot de meest aannemelijke overnamekandidaat maken. Het bedrijf heeft op dit moment een market cap van ruim EUR 400 miljoen, dus daar is wel wat extra geld voor nodig als het bedrijf voor een vette premium overgenomen moet gaan worden.
  • Monster. Vanwege 6Sense. Maar dat zou natuurlijk nooit $1 miljard mogen kosten; hooguit de R&D kosten plus een premium. Alleen zal Monster minimaal $1 miljard willen hebben (huidige market cap is bijna $500 miljoen) en dan krijgt LinkedIn er ook nog eens gratis de rest bij.
  • CareerBuilder. Een alternatief als Monster niet interessant genoeg is. En CareerBuilder is zeer interessante dingen aan het doen met big data.
  • DICE. Niet vanwege DICE, hoewel LinkedIn daarmee de uitstroom van IT’ers naar vertical professional networks zoals GitHub en StackOverflow misschien kan stelpen, maar vanwege DICE Open Web. Oftewel WorkDigital. Ofwel people aggregator TheSocialCV. Maar dan is het misschien verstandiger om de aanzienlijk goedkopere alternatieven Gild Source, Entelo of TalentBin te overwegen. Dat is een fractie van de prijs die voor DICE betaald zou moeten worden.
  • SimplyHired. Omdat Indeed niet langer beschikbaar is en potentieel bedreigend is voor LinkedIn’s recruitment business (of, zoals LinkedIn het noemt, haar Talent Solutions)
  • Glassdoor. Dat zou nog eens een fantastische overname zijn, zowel voor LinkedIn als Glassdoor. En Glassdoor lijkt zelf een soort Indeed+ te willen worden.
  • Viadeo. Om redenen van volledigheid, maar bijzonder onwaarschijnlijk. Viadeo wordt door LinkedIn al in rap tempo gemarginaliseerd in het thuisland Frankrijk. En misschien zijn er nog wel professional social networks in andere delen van de wereld waar ik onvoldoende weet van heb. Maar in alle gevallen zou het hier om een overname met een relatief klein overnamebedrag gaan.

Overigens, waarom zou LinkedIn ze niet gewoon allemaal tegelijkertijd overnemen? Voor $1,6 miljard gewoon de hele bubps opkopen en integreren. Is de online recruitment markt per direct een stuk overzichtelijker geworden.

Maar naar alle waarschijnlijkheid zal het wel weer een andere partij zijn waarbij ik ofwel de wenkbrauwen optrek danwel me voor het hoofd sla omdat ik daar niet aan gedacht heb. De toekomst gaat het leren.

Geef een antwoord

8 Comments