Manpower: hoe ambities zeer snel sterven

Dit voorjaar lanceerde Manpower haar centrale ManpowerGroup site, die als volgt omschreven werd:

ManpowerGroup aankondiging

Jawel, de inzichten van Manpower gaan ons verrijken. Natuurlijk met de achterliggende ambitie van Manpower om een soort thought leadership positie op te bouwen. Waarbij dit nieuwe platform een mix lijkt te zijn van corporate drivel (aka Manpower Employment Outlook Survey of MEOS) en bijdragen van lokale ‘experts’.

Alleen blijkt de werkelijkheid een stuk weerbarstiger dan de ambitie. Een bezoek leert namelijk dat het platform onder een flinke laag spinnenwebben schuilgaat.

De homepage
Dit is de homepage van het ManpowerGroup ‘platform’:

image

Inderdaad, voor een in april gelanceerde site is de presentatie behoorlijk gedateerd en saai, maar daar gaat het in dit geval niet om. Tenslotte is deze site gericht op kennisdeling rond de complexe en snel veranderende wereld van werk. Content is dus de sleutel tot haar succes:

ManpowerGroup inspireert, voedt en rubriceert deze complexe thema´s. Voor onszelf, voor u, voor iedereen die begrijpt dat de huidige tijden een actieve zoektocht vragen van ons allen.

Manpower gaat ons vooral via de columns van haar experts voeden. En die experts worden als volgt geintroduceerd:

Bij ManpowerGroup hebben we een team van experts die de veranderende wereld van werk verduidelijken voor werkgevers. Geen theoretici maar ervaringsdeskundigen. Met hun oplossingsgericht vermogen en hun kritische blik voegen zij visie toe aan uw vraagstukken. Waardoor u gerichter kunt implementeren.

Kijk eens aan. Ik word als werkgever ondersteund door experts die met de voeten in de klei staan. Dat is natuurlijk een prettig gegeven. Hoopvol bekijk ik de experts:

image

Dit zijn vrijwel zonder uitzondering medewerkers van Manpower labels. En dat geldt overigens voor alle 17 experts; slechts 3 personen zijn geen Manpower medewerker. Dat is geen diskwalificatie, maar het is opvallend om te constateren dat in de brede en complexe wereld van werk Manpower blijkbaar denkt (vrijwel) alle expertise in huis te hebben. Een licht myopisch wereldbeeld misschien?

Maar laten we de experts niet beoordelen op hun afkomst maar op hun output.:

image

Aan de linkerkant de lijst van experts met tussen haakjes het aantal artikelen per expert. Aan de rechterkant (onder Archief) het aantal artikelen per maand. Jawel, de ervaringsdeskundigen lijken geen ervaring (of enthousiasme?) te hebben met het delen van hun ervaringen met de rest van de wereld. Want na een flitsende start (15 artikelen van 17 experts in 1 maand) is de productie volledig opgedroogd. De maanden juli en augustus hebben elk exact 1 artikel opgeleverd. De site zit onder de spinnenwebben.

Manpower heeft duidelijk haar eigen ervaringsdeskundigheid in het realiseren van content zwaar overschat. Initieel enthousiasme is onvoldoende om regelmatig relevante content met de buitenwereld te delen. Daar is onverdeelde tijd en aandacht voor nodig. Tijd = prioriteit, oftewel prioritijd.

Zonder verse content kan de huidige site beter op zwart gezet worden. Want niets is erger dan een ambitieuze wereldleider die vervolgens niets te bieden heeft…

Geef een reactie

2 Comments
  • Paul K
    says:

    nu meer dan drie jaar later is er geen platform meer maar een startpagina. Blijkbaar was het moeilijk om de experts te vragen voor een bijdragen want die zijn allemaal verdwenen. Toch lukt het ze niet om bijvoorbeeld de agenda up to date te krijgen: laatste update is van november. Voor nieuwsberichten is het zelfs sinds september de laatste keer dat er iets blijkbaar is gekomen. Als je dan ook kijkt naar Visie en Kennis, dan is het duidelijk dat Manpower geen visie meer heeft. Dat blijkt ook van de opdrachten die ze verliezen en belangrijke klanten die weg zijn gegaan per 2017 (waar je nog niks over hoort). Tja, Manpower loopt op zijn laatste benen. Dat blijkt ook uit de vele reacties van personeel. Intern rommelt het nog steeds,blijkens de vele mensen die wij van ze aannemen. Goede mensen met weinig energie. The Human Aga, niet voor Manpower zelf. 

  • Philip
    says:

    Helaas is er na 8 maanden bijna geen verandering te bemerken wat betreft het aantal columns en de layout. Overigens is Manpower als uitzendbureau ook flink ingezakt en zijn er aardig wat klachten over te vinden op het wereldwijde web.