Hoe vind je je doelgroep?

Recentelijk werd ik benaderd door een Indiase dame met de vraag of ik interesse had in de aankoop van www.urbrand.com. Ik werd er door overrompeld en gaf te kennen dat ik daar over na wilde denken. Zo gedaan.

Wat is een domeinnaam waard? Wat is ‘hot and happening’ in het vinden van je doelgroep? Na wat research ontdekte ik dat het krijgen van ‘likes’ het in ieder geval niet meer is. Buiten het feit dat iedereen ‘like’ moe is levert het je geen ene pepernoot op! Of toch wel? Ik onderzocht het vooral vanuit mijn eigen vakgebied: Hoe vinden kandidaten tegenwoordig de vacatures waar ze op reageren? En waar ligt het zwaartepunt: via jobboards of direct via de website van de agency of werkgever? En waar letten kandidaten op in het beslissen om te reageren?

Ok, eerst wat bevindingen vanuit de kandidaat:
Een kandidaat die op zoek is naar een baan denkt simpel:  google. De zoekterm die ze gebruiken is eenvoudig, recht op de functie af. Marketing manager, accountmanager, office manager… eventueel gekoppeld aan woonplaats. Dus wie hoog in google komt krijgt de eerste keus? Ja, zo is het.  Dus de content op je website is belangrijk om overeen te laten komen met hele reguliere termen. Hier zijn vele boeken overgeschreven: ‘welke content levert je het meeste op?’

Eigenlijk is dit krom: zij die zich willen onderscheiden, het verschil  willen creëren op unieke waarden worden dus niet gezien! Als jij een dienstverlening aanbiedt die verder gaat dan het gemiddelde zul je dus wat anders moeten doen om je doelgroep te bereiken. Dat wat uniek is wordt namelijk niet gebruikt voor het zoeken in google.

Ik zocht een aantal webmasters en social media goeroes op om te ontdekken hoe dit werkt. Meerdere verhalen kreeg ik te horen en ik trachtte hier een relevante samenvatting van te maken.

Website:
Gebruik deze voor zo veel mogelijk traffic. Krik je PR (Page Ranking)  omhoog, hou je content zo generiek mogelijk en hou het overzichtelijk en duidelijk. Gebruik geen drukke kleuren, kies voor een uitrolmenu en zeg echt in ‘jip en janneke taal’ wat je je doelgroep te bieden hebt (kies functionele beschrijvingen in plaats van technische). Het moet de digitale snelweg naar je bedrijf worden. Drukte op de snelweg is goed, maar zorg wel voor een goede doorstroming. Niets is irritanter dan een trage site. Een toereikend platform van een betrouwbare hosting provider is de meest relevante investering die je kunt doen. Het is de motor van je voertuig, het gevoel van een lege A2 waar je met 130 overheen vliegt.
Koppel vervolgens je site aan social media, laat je op diverse plaatsen zien en doe aan relevante linkbuilding. Als je wekelijks content plaatst, dat direct in verbinding staat met je core business dan ben je zeker in staat om je page ranking naar een vier te brengen. En dan doe je mee.

Landingspagina’s:
De illusie van een landingspagina is dat je daar heel veel traffic door krijgt. Het is meer een  ‘sideway’ om bepaalde, aanverwante onderwerpen aan het licht te brengen. Het is een ideaal middel om eens te toetsen wat er speelt onder je doelgroep, om vernieuwende ideeën te publiceren zonder dat er gelijk een commercieel belang aan vast hangt (of voor wat sluier reclame om je doelgroep te voeden richting een oplossing die je aanbiedt op je website). Ik heb het vooral gebruikt om te toetsen of mijn ideeën een ‘must have’ of ‘nice to have’ waren. Google vindt het namelijk niet leuk als je de content van je website steeds verandert. Je Page Ranking ben je dan zo weer kwijt.

Een landingspagina kun je ook gebruiken als verzamelplaats voor ideeën, doorverwijzingen naar artikels of blogs of voor het publiceren van filmpjes (zo bedacht ik accountmanager.nu , krachtige naam maar traffic was nihil).

Voorbeeld:
De afgelopen jaren heb ik veel discussies gevoerd met mijn opdrachtgever over het vak Recruitment. De strekking van deze gesprekken ging over ‘competenties’. Gaat het namelijk niet om de competenties die iemand meebrengt? De verborgen talenten die iemand, zonder relevante werkervaring kan ontplooien? Zijn we met z’n allen niet klaar om te stoppen  met het zoeken naar schijn zekerheid door werkervaring uit een specifieke branche of door de verkoop aan specifieke klanten?
Jazeker, gaven ze allemaal toe. Nu, dan moeten we dus geen functie vacatures meer gebruiken maar competentie vacatures! Opnieuw een bevestigend ’ja’.
Zo ontwikkelde ik een landingspagina www.vacaturesales.com (sterke dommeinnaam zou je zeggen)  dat volledig gericht is op competentieprofielen. Met mijn opdrachtgever in mijn hoofd ging ik op zoek naar de competenties die kandidaten mee moesten brengen en liet ik het ‘ideale CV’ achter me liggen. Ik ging er mee ‘de markt  op’ en onderzocht wat kandidaten en werkgevers er van vonden. ‘Helemaal’ geweldig, dit is het nieuwe Recruiteren!’
Ik voedde de site en kreeg hier en daar een sollicitant die zich herkende in typologie die ik gebruikte om competenties te benaderdrukken. Na een interview en een mooie intro naar de klant wachtte ik met spanning af: ‘Zou de wereld klaar zijn voor recruitment 2.0’?

Een week later reactie: ‘Jiska, ik mis het cv met zijn relevante werkervaring en trackrecord?’

Zucht, niet dus!
De landingspagina heeft mij geholpen om te ontdekken dat een idee van mij erg leuk klonk maar dat men er nog niet klaar voor was. Ik kreeg gelukkig wel krachtige kandidaten in mijn netwerk die durven te vertrouwen op hun competenties in plaats van wat ze toevallig kunnen.
Tja, en wat doe ik nu met de landingspagina. Is het wat waard? Is er een doelgroep die hier interesse in zou kunnen hebben? Waar bied ik zoiets aan? Geen idee.

Een blog:
Realiseer je één ding: de meeste traffic is al ergens anders. Wees slim in het kiezen van je blog. Als je een ‘audience’ wi l met reacties kies dan een forum waar al veel op gebeurt. Of dat nu www.nujij.nl is of de libelle, recruitmentmatters of de kvk, dat maakt feitelijk alleen verschil door de ontvangende doelgroepen. Door de Page Ranking te meten weet je snel genoeg waar je de meeste traffic vindt. En google ‘likes it’, het is een andere uiting om je frequente activiteiten te voeden. Zorg dat je in je blognaam verwijst naar je bedrijf of linkedin en maak deze eerst goed op orde.

Social media:
Linkedin, Facebook en twitter zijn feitelijk de tools die je gebruikt om traffic naar bovengenoemde internetuitingen te brengen. Echt niet meer of minder. Social media is ideaal voor indirecte image building. Het zijn de wandelgangen van het internet. Hier moet het van de geruchte bonzen waardoor ze niet meer om je heen kunnen (‘He, nu zie ik Uniserver al weer voorbij komen, wat gebeurt daar toch?’). Gek genoeg mag dat heel concreet zijn maar ook vaag. Zowel positieve als negatieve reacties zorgen voor het haakje in de hoofden van mensen (denk bijvoorbeeld aan Tele2). Het is de bedoeling dat de ontvanger denkt: ‘He, daar heb je ze weer, nu wil ik toch wel weten wat ze precies doen’. En weer komt een nieuwsgierige bezoeker naar je website.

Werken bij website:
Dit is een trend, veel organisaties zie je met deze uiting verschijnen. Ik vind het goede ontwikkeling. Het geeft je een kijkje in de keuken, een sfeer van de organisatie en het type mens wat daar werkt. Het blijft natuurlijk wel de schone kastjes van de keuken waar je in mag kijken maar je ziet wel of er ‘Ikea’, ‘Wedgewood’ of ‘Boerenbond staat’.  Het is al de keuze van een restaurant: voel jij je fijn bij een biologisch restaurant met onbespoten groenten en zelfgemaakte meubilair of kies je liever voor koe gemasseerde biefstukjes op lounge banken? Feitelijk zou de ‘Werken bij’ website dat moeten kunnen laten zien. Het zijn de foto’s van de medewerkers, hun motivatie en passies, de uitjes en ontwikkelplannen die de werkgever aanbiedt.
Ik ga er binnenkort ook maar eentje maken.
Of toch maar eerst een landingspagina om dit te toetsen? Nee, ik hou het bij dit blog om te ontdekken welke aanvullende tips de rest van mijn con-collega’s hebben 😉

Laat een antwoord achter aan jiska Reactie annuleren

3 Comments
  • Powercall
    says:

    Het krijgen van veel traffic via een landingspage is idd een illusie. Het is inderdaad echter meer een  ‘sideway’ om bepaalde, gerelateerde onderwerpen aan het licht te brengen.  Het is juist het actief targeten van je doelgroep voor een bepaalde sales vacature wat veel effectiever werkt. 

  • Marc Bisscheroux
    says:

    interessante kwestie..  het antwoord kan zowel simpel als complex zijn, afhankelijk van hoe academisch het vraagstuk wilt benaderen. Kort beantwoord is het een afweging die te maken heeft met hoog en laag volume marktaandeel en de verhouding kwaliteit / kwantiteit. Simpel gezegd: Als je 5 kwalitatieve kandidaten wil benaderen dan is het optuigen van allerlei social media met de verwachting van duizenden bezoekers en een daaraan gerelateerd aan likes een onzinnig doel. In deze situatie voert de kwaliteit in je eigen netwerk de boventoon en mag je eigen website “beperkt” blijven tot een zakelijk informatieve site, die natuurlijk wel up to date is. Daarentegen als je de ambitie hebt om de wereld te veroveren met honderden aanbiedingen, waarop een meervoud van reacties op kunnen komen, dan is het optuigen van social media een must. Eenvoudig omdat het je helpt de communicatie voor de massa te stroomlijnen en voor jezelf inzichtelijk te maken.