XING: Q3 toont groei

Logo XINGOp 6 november presenteerde XING haar resultaten over het derde kwartaal van 2013. En wederom laat XING een meer dan gezonde omzetgroei zien (17,7% YoY, 3,3% QoQ). Vergeleken met grote broer LinkedIn (55,9% resp. 8,1%) verbleken deze groeicijfers natuurlijk volledig. Maar laten we eerlijk zijn, de regio waarin XING opereert (DACH) is niet de meest fltsende regio in de wereld als het op online recruitment en social media aankomt. En misschien jaaagt XING iets minder aggressief op omzet dan LinkedIn. Wat op de langere termijn misschien wel heel erg verstandig is.

Tegelijkertijd is de Duitsprekende regio een soort eiland met bijzonder veel water er omheen. En dat zorgt ervoor dat XING naar alle waarschijnlijkheid heer en meester zal blijven tot LinkedIn met een vorstelijk aanbod over de brug komt. Met andere woorden, XING doet het eigenlijk verdomde goed.

En dat toont zich nadrukkelijk in de omzetcijfers:

XING: Omzet voor Premium subscriptions en Hiring solutions per kwartaal, Q1 2009 – Q3 2013

XING: Omzet voor Premium subscriptions en Hiring solutions per kwartaal, Q1 2009 – Q3 2013

Hiring Solutions laat een YoY omzetgroei van maar liefst 42,6% zien. De groei van Premium subscriptions daarentegen was een uiterst magere 7,4%. Ondanks het (overigens zeer recente) aanstellen van een VP Premium memberships (Moritz Kothe) en de Premium Club wil het met die betalende members dus niet echt vlotten. In dezelfde periode heeft LinkedIn een omzetgroei van 61% gerealiseerd. Dat zet je als VP wel aan het denken…

Hoewel XING vergeleken met LinkedIn met recht en reden als Klein Duimpje kan worden bestempeld, is deze dwerg bijzonder goed bezig in Madurodam. Als LinkedIn de dominante partij in Europa wil worden dan zal ze toch ook de geldkist open moeten maken om XING (en waarschijnlijk ook Viadeo) te kopen. Want zonder een overname lijkt LinkedIn het in Duitsland echt niet te gaan redden. Wat niets minder dan een prestatie van formaat van XING is.

Geef een antwoord