#dww13: Succesvol meten van online recruitment rendement

Dat we van alles kunnen meten, wil nog niet zeggen dat dat ook daadwerkelijk gebeurt. Steven Koopmans (Expand Online) wil hier graag op inzoomen, samen met partner van Expand Online Remy Bronkhorst.

We beginnen met een inventarisatie van wie er zoal online adverteren met vacatures. Niet zoveel. Of ze durven niet hun hand op te steken omdat ze daarna natuurlijk de vraag, wat het gemeten rendement is, moeten beantwoorden. Wetende dat bijna iedereen hier wel z’n haar vacatures ergens online neerzet, denk ik het laatste.

Patrick Boonstra, recruitment innovatie adviseur (werkelijk?!) weet ons te vertellen dat bij Eneco alle ingekochte traffic is stopgezet. Het was het geld niet waard. Het resulteerde als vanzelfsprekend in minder verkeer naar de website, maar het aantal sollicitaties is niet veranderd. Toch best handig, dat meten.

Net als bij de term big data, haken veel recruiters af bij het horen van ingewikkelde termen als CPC, Cost per Hire en zelfs bij Google Analytics. Deze recruiters zijn recruiter geworden om uiteindelijk HR consultant of HR manager te worden. En laten we wel zijn, recruitment, dat is toch “iets met mensen”. En in de tussentijd blijven zeuren dat Recruitment het ondergeschoven kindje is van HR. Dit is ontzettend jammer, zacht gezegd.

Meten is weten

Mocht je willen weten of het geld dat je investeert in bijvoorbeeld een AdWords campagne, het plaatsen van vacatures op jobboards, etc. daadwerkelijk het waard is, dan zul je moeten meten. Het meten van het aantal kliks, van welke bron, via welk medium en voor welke campagne kun je zelf met de zogeheten URL Builder van Google Analytics een URL samenstellen. Dat betekent dat de link naar je vacature aangevuld wordt met extra informatie over bijvoorbeeld waar de vacature geplaatst is. In Google Analytics krijg je vervolgens te zien hoeveel er op de verschillende soorten links naar diezelfde vacature is geklikt. Kind kan de was doen. Of niet.

Let wel, je kunt pas iets zinnigs zeggen over de getallen en percentages die je te zien krijgt als je genoeg verkeer heb gekregen. Met een vacature per jaar en vijf sollicitaties is het niet handig om conclusies te trekken.

Probeer het eens! Bijna iedereen post zijn vacatures op social media, waarom zou je dan niet willen weten of het überhaupt zin heeft? Het lijkt wel alsof de ouderwetse post-and-pray-recruiters iets hebben gehoord over online recruitment en dus hun vacatures maar op Twitter gooien. Ja, zo blijf je achter de feiten aanlopen. Het lijkt erop dat dit onderwerp beter geschikt is voor marketeers dan voor recruiters. Wie zei ook alweer dat recruitment een soort van marketing is?

Tot slot nog een korte opmerking over de presentatie an sich. Ik zat te wachten op het moment dat ik de andere kant op kon luisteren omdat de heren met een glijerige pitch zouden komen, maar ik heb het niet gehoord. Top!

 

Geef een reactie

4 Comments