SourceCon 2014 Atlanta: dag 2

Logo en logotype SourceconVandaag een verslag van dag 2 van SourceCon Atlanta, zie het hier verslag van dag 1.

Dag 2 van sourcecon wordt geopend door Jim Schnyder, sourcing leader bij Pepsico.
In zijn dagelijks werk laat hij zijn aanpak afhangen van het type vacature. Gaat het om een strategische positie in het bedrijf dan besteedt hij veel tijd aan het in kaart krijgen van de perfecte kandidaat en nog meer in het benaderen van hen. Voor posities waar meer massa in zit settled hij eerder voor waarschijnlijkheden en wordt het per kandidaat minder maatwerk.

Jim laat een mooi maatwerk voorbeeld zien om kandidaten te benaderen; mbv insideconnector maakt hij een landingspagina met persoonlijk videobericht voor iedere kandidaat die hij benadert. Hier gaat wat werk in zitten maar het insideconnector platform maakt dit alles relatief snel en makkelijk. Mede dankzij de slimme, verschillende calls to action op deze landingspagina en het feit dat Jim alle activiteit van de prospect kandidaat kan zien, heeft hij een response rate van zo’n 66% via deze methode. Dat is een indrukwekkend percentage! De kosten voor insideconnector zijn zo’n $350 per maand. Er zijn ook gratis alternatieven met minder goede tracking en die meer werk kosten.

Een tweede succesvolle methode van Jim is het doorspeuren van de werkervaring van topperformers binnen Pepsico. Hij maakt een lijst van (eventuele) oud-collega’s, klasgenoten en LinkedIn-connecties en loopt deze met de college door. Zodoende krijgt Jim niet alleen meer richting in zijn zoekopdracht, maar door de collega te betrekken bij het benaderen van prospect kandidaten schiet zijn response rate ook omhoog. Hoewel ik deze method zelf ook al een toepas is het erg inspirerend om te horen hoe Jim dit aanpakt en hoe succesvol dit is.

Als favoriete ‘nieuwe’ tools noemt Jim Connectifier en Identified. Jim is net als ik Connectifier gebruiker sinds dag 1 en groot fan. Identified heb ik nog niet mee gewerkt, Jim omschrijft het als de tool waarmee facebook graph search behapbaar wordt. In een snelle demonstratie laat hij zien dat hij op LinkedIn 79 verpleegster van een bepaald ziekenhuis kan vinden, en op Facebook via Identified  40. Omdat er slecht 9 overlappen levert Identified dus 31 extra kandidaten op. Interessant, Identified lijkt het proberen waard.

Vervolgens betreedt misschien wel de grootste sourcer aller tijden het podium: Glen Cathey. In zijn ‘over mij’ slide staan geen contact gegevens, Glen zegt daarover: “if you can’t find me on the internet, you’re in the wrong room’. Glen verklapt meteen dat hij geen tips & tricks zal laten zien, omdat het succes van een sourcer hem daar uiteindelijk niet in zit. Wat volgt is een zeer coherent verhaal over welke vragen iedere sourcer zichzelf moet stellen om succesvol te zijn. De sleutel hierin is pragmatisme; trucjes, nieuwe bronnen, hippe tools moeten nooit het doel zijn maar een middel, iets wat volgens hem niet iedere recruiter lijkt te bevatten. Bij het prioriteren van kanalen en methodes gebruikt Glen de volgende formule: quality x quantity x speed = success. Vaak zijn minder sexy bronnen zoals een CV database, LinkedIn en het eigen ATS het meest effectief. Vooral de eigen ATS wordt door velen overgeslagen, terwijl die tool voor sourcing je beste bron zou kunnen en misschien wel zou moeten zijn.

Nog een belangrijke opmerking is het belang van de denkwijze van een sourcer. Dit valt volgens Glen niet te automatiseren omdat het redenatievermogen van wie sluit aan, waar vind ik hem en hoe kom ik het beste in contact niet valt te standaardiseren. Hij maakt een parallel met sales en laat zien dat zelfs een techn bedrijf als Facebook meer sales personen dan developers aanneemt. Hoewel de Facebook’s online marketing mogelijkheden technisch gezien prima online en geautomatiseerd verkocht kunnen worden, blijken mensen toch beter in deze functies te zijn dan programma’s. Tot slot laat Glen dan toch nog een handigheid zien: een search string in LinkedIn voor software engineers waarbij hij alle programmeertalen uitsluit. Hij vindt zo een lading ontwikkelaars die (bewust) een summier profiel hebben. Het gevolg is dat deze personen zelden door recruiters worden gevonden en benaderd, wat weer goed is voor Glen’s response rate.

In de breakout sessions zit ik allereerst in een sessie genaamd ‘deep dive into LinkedIn’ die weinig diepgaand is. Ik mag aannemen dat voor sourcers LinkedIn alumni en company pages niet onbekend zijn.

Daarna volgt John Bryant, cofounder van het eerder genoemde inside connector. Tot mijn genoegen wordt het geen (verkapte) sales pitch, maar geeft John vooral veel inzichten. Met de quote ‘there’s no shortage of talent, there’s only a shortage of enaged talent’  zet hij de zaal op scherp. Volgens John is de response rate voor inmails ongeveer 15%. Vervolgens volgen er een aantal tips over hoe je respone rate te verhogen, gebaseerd op (zijn eigen) data:

  • Het onderwerp van je bericht is erg belangrijk. Een goed onderwerp is uniek, gaat uit van de ontvanger en niet de zender, heeft max 55 karakters, bevat een getal, en/of stelt een vraag. John’s favoriete onderwerp voor mails/inmails is “you have an impressive background’.
  • De tekst van je bericht is kort, zet de belangrijkste informatie bovenaan, heeft een Call to action en correct punctuatie en hoofdlettergebruik.
  • · Stuur geen mail in het begin van de ochtend of op maandagen. Mail naar een prive adress in weekenden, het liefst zondachochtend.
  • Track je methodes structureel via tools als mailchimp, constant contact, stream send.
  • Maak persoonlijke video’s en landingspaginas via Inside connector (jonh’s product) of eyejot, een gratis variant. (Het zegt veel over zijn vertrouwen in zijn product dat hij de gratis concurrent ook tipt). Gemiddeld is de respons dan 40%, maar bij goede campagnes kan 60 tot 80% ook gehaald worden.

In de laatste breakout sessie van de dag kies ik voor 3 dames van Ebay die vertellen hoe zij sourcing hebben georganiseerd en succesvol hebben gemaakt. In het verleden richtten ze zich vooral op grote aantallen en was spray & pray het plan van aanpak. Het gevolg: 1.040 (geïnteresseerde) kandidaten resulteerde in 49 job offers.  Door meer verantwoordelijkheid in het selectieproces bij de sourcer te leggen en zijn/haar rol zo te vergroten, verbeterde hun (niche) marktkennis en band met kandidaten. Het gevolg: in 2013 werden 616 kandidaten 85 offers. (En dit zijn slechts de cijfers van 1 team). Indrukwekkend.

En daarnee is sourcon Atlanta 2014 ten einde. In de wandelgangen spreek ik nog met John Jersin, CEO van Connectifier. Hij bevestigt dat connectifier spoedig niet meer gratis zal zijn, maar dat ze er dan wel (nog) meer voor kunnen bieden. Bovendien komt hun people aggregator product er bijna aan.  Een andere interessante vendor die ik spreek is wanted analytics. Ik heb meerdere sourcers hier al positief over horen praten. Wanted analytics brengt vraag vs aanbod per vacature per regio in kaart, inclusief gemiddelde salarissen en suggesties in welke regio recruiters kansrijker zijn om kandidaten te werven. Het goede nieuws is dat ze binnenkort ook naar Europa komen. Tegen die tijd vertrouw ik erop dat Marc Drees onderzoekt hoe betrouwbaar hun cijfers zijn.

Dit gastblog is geschreven door Jan Bernhart, hardcore sourcer en technical recruiter bij Booking.com

Geef een antwoord