USG People: in Q4 is er een vermoeden van groei…

Logotype en logo USG PeopleUSG People heeft gisteren voorbeurs haar resultaten over het vierde kwartaal bekend gemaakt. En de uitzender heeft er niet een plusje uit kunnen persen; een omzetgroei van 0,3% ten opzichte van Q4 van 2012. Dat is nog minder dan Randstad (+1%) of Manpower (+0,7%) die toch ook al geen vetpot er van wisten te maken.

Het persbericht van USG People draagt de verwarrende titel Opnieuw groei, waarmee een continuering van groei wordt gesuggereerd terwijl het toch echt de eerste keer in een zeer lange tijd is dat de worstelende uitzender weer eens een (piepklein) plusje kan laten zien.

Zo ziet de ontwikkeling van omzet en brutomarge er over de afgelopen jaren uit:

image

USG People omzet (kolommen) en brutomarge (rode lijn) per kwartaal, Q1 2007 – Q4 2013

Het nadeel van de huidige presentatie is dat USG People de verkoop van de onderdelen aan Randstad nu in haar cijfers heeft verwerkt. En dat betekent een enorme daling in de omzet (ongeveer EUR 100 miljoen per kwartaal) en tegelijkertijd een zeer forse stijging van de marge. Tenslotte heeft USG de activiteiten in omringende landen met een lage marge overgedaan aan haar veel grotere broer. En daarmee zijn de cijfers onvergelijkbaar geworden, wat door USG People natuurlijk ook als een prettige bijkomstigheid zal worden gezien.

De resultaten in Europa
Dit zijn de resultaten van USG People in Europe, vergeleken met Randstad en Manpower:

  • Frankrijk, omzetstijging van 4% (ten opzichte van Q4 2012),  Randstad –2%, Manpower +1%
  • Nederland, omzetstijging van 2% (0%, -1%)
  • Belgie, omzetdaling van 5% (+1% (Belgie en Luxemburg), +1% (alleen Belgie))
  • Duitsland, omzetgroei van 1% (+9%, +3%)

En die omzetdaling in Belgie heeft het totale resultaat van USG People dus behoorlijk de das omgedaan. Want daarmee is de totale omzetgroei op niet meer dan de al eerder genoemde 0,3% uitgekomen. Want de groei van 2% in de Nederlandse markt is dus beter dan de grote broers Randstad en Manpower, en ook in Frankrijk heeft USG het er beter vanaf gebracht.

En mogelijk is dat de reden voor de jubelzang van CEO Rob Zandbergen:

Nu het herstel in onze markten zich lijkt door te zetten kan USG People met haar duidelijke positionering per brand en verbeterde kostenstructuur daar goed van profiteren. We zitten in fundamenteel goede markten en onze medewerkers zijn buitengewoon gemotiveerd om eigentijdse oplossingen te creëren voor onze klanten en kandidaten.

Ik heb er bijna tranen van in mijn ogen gekregen…

Ondanks die duidelijke positionering lijkt de pijn vooral bij USG Professionals te zitten:

Professionals realiseerde een omzet van € 37,9 miljoen (4e  kwartaal 2012: € 41,7 miljoen). De omzet per werkdag was 8% lager dan vorig jaar in het vierde kwartaal (3e  kwartaal 2013: -10%). De vraag was vooral zwak bij Finance (-25%) en IT (-15%). Bij Engineering lag de omzet 5% onder het niveau van vorig jaar. Bij Marketing, Communication & Sales en Legal werd een groei gerealiseerd. Legal in België, dat vorig kwartaal al een herstel realiseerde, groeide in het vierde kwartaal met 15%. In januari verbeterde de omzetdaling bij Professionals naar -2% ten opzichte van vorig jaar.

Hier is iets fundamenteel mis. In een booming IT markt 15% omzetkrimp realiseren is niets minder dan een doodzonde. En de tekstschrijver die de zinsnede In januari verbeterde de omzetdaling… heeft bedacht moet een gouden plak krijgen. Briljant.

Vooruitzichten
USG People geeft geen enkel concreet vooruitzicht. Wel wordt dit gezegd:

USG People is goed gepositioneerd om te groeien en om te kunnen profiteren van de aantrekkelijke groei- en winstpotentie die de markten te bieden hebben bij een voortzetting van het herstel

Prachtig nietszeggend. Wederom kudo’s voor de tekstschrijver. Zijn of haar gewicht in goud waard!

Geef een reactie

1 Comment
  • Hans
    says:

     
    Belgie daalde autonoom met 5%. Daar nam USG afscheid van een grote klant, die volgens Zandbergen “een onacceptabele marge bedong”. Voor Belgie verwacht Zandbergen in het eerste kwartaal qua omzet gelijk met de markt te kunnen raken.