Q2 LinkedIn: haarscheurtjes?

Met de presentatie van de financiele resultaten van het eerste kwartaal van 2014 heeft LinkedIn geen grote glimalach op het gezicht van de financiele community weten te toveren. Integendeel. De voormalige darling van de social media bedrijven die beursgenoteerd zijn, is bezig met de moeilijke weg naar volwassenheid. En dat gaat niet zonder slag of stoot, zoals uit onderstaande staatje blijkt.

image

Het aantal ‘members’ groeit nog altijd fors (met 19 miljoen in 3 maanden) maar het aantal unieke bezoekers weigert op enigerlei wijze te groeien. En ook het aantal page views wil niet echt doorgroeien. Dat zijn op zijn minst haarscheurtjes waar LinkedIn zich grote zorgen over moet maken.

Want het stagnerende aantal unieke bezoekers en page views betekent veel meer dan de zoveelste (maar dit keer zeer beperkte) overschrijding van bovengrens van de guidance. Met een omzet van $473 miljoen is ze ‘slechts $13 miljoen boven de bovengrens van haar eigen guidance uitgekomen.

De omzet van LinkedIn kent drie segmenten; Premium Subscriptions (betalende ‘members’), Marketing Solutions(advertenties) enHiring Solutions (de recruitment oplossingen van LinkedIn, tegenwoordig als Talent Solutions omgedoopt). Als we kijken naar de procentuele bijdrage per segment aan de omzet van LinkedIn over de afgelopen jaren dan krijg je dit beeld:

%bijdrage aan de omzet per segment (voortschrijdend jaargemiddelde), Q1 2009 – Q1 2014. Bron: LinkedIn

%bijdrage aan de omzet per segment (voortschrijdend jaargemiddelde), Q1 2009 – Q1 2014. Bron: LinkedIn

Hiring Solutions groeit nog altijd in belang hoewel het nog wel even zal duren voordat de grens van 60% gehaald zal gaan worden, als dat al tot de mogelijkheiden behoort. Tegelijkrtijd is Premium subscriptions al jaren stabiel op 20% van de omzet. En Marketing Solutions blijft maar krimpen. En zonder hogere engagement zal die krimp onverkort door blijven gaan.

Omzet per member
De hiervoor gesignaleerde dominantie van Hiring Solutions kan ook op een andere manier gevisualiseerd worden; door de omzet per ‘member’ te berekenen voor elk van de drie componenten. En dat levert het volgende beeld op:

Omzet per ‘member’, Q1 2009 – Q1 2014. Bron: LinkedIn

Omzet per ‘member’, Q1 2009 – Q1 2014. Bron: LinkedIn

Voor het tweede achtereenvolgende jaar is er een dipje in de omzet per ‘member’ in het eerste kwartaal gerealiseerd, en dat komt door traditioneel slechte 1e kwartaal van Marketing Solutions. Eens kijken of er in het tweede kwartaal weer een groei in de omzet per member kan worden gerealiseerd. Dat kan weleens moeilijk blijken te worden, zeker als steeds meer high-value ‘members’ (denk bijvoorbeeld aan IT-ers) LinkedIn de rug toekeren.

Met deze omzet is een ‘member’ voor LinkedIn op jaarbasis $6,38 waard. Waarbij de recruitmentwaarde $3,72 is. En die recruitmentwaarde heeft met het vertrek van high-value members nog altijd het grootste risico om leeg te lopen.

Omzetontwikkeling voor Q2 2014
Ter afsluiting ook nog even de guidance van LinkedIn voor het tweede kwartaal van 2014:

image

De guidance voor heel 2014 is nauwelijks verhoogd door LinkedIn. En dat is niet goed ontvangen door de financiele community. Het aandeel Linkedin is op vrijdag met 6,6% gedaald. Maar uiteindelijk gaat het om het engagement, niet om de aandelen.

Geef een antwoord