#SOSUEU: Jonathan Campbell

Johnathan CampbellNu de electriciteit weer terug is kunnen we de grote conferentiezaal in en gaan we echt beginnen. De eerste spreker van de dag is niemand minder dan Johnny Campbell de man die vorig jaar #SOSUEU twee dagen lang aan elkaar wist te praten op onnavolgbare wijze. Wat mede zorgde voor een uniek event. Maar dat was vorig jaar.  Dit keer is hij zowel de dagvoorzitter van dag 1 als de eerste spreker van de conferentie. En hij gaat het hier over hebben:

In a world exclusive, Johnny Campbell will share with us the results of the largest data analysis of recruiters ever performed, taken over a 3 month period covering thousands of recruiters and sourcers, answering the question of what behaviours lead to high performance in recruitment.”

Cijfers dus.

Het gaat om cijfers over SocialTalent, het bedrijf van Campbell dat onder meer sourcing trainingen geeft.  En hij gaat de resultaten van die trainingen met ons delen. 328 sourcers kregen een vragenlijst van 54 vragen.

Enkele resultaten, de sociale media die sourcers gebruiken zijn Linkedin (96%),  Twitter (59%), YouTube (52%), Facebook (37%), Google+ (23%). Maar wat wordt nou eigenlijk met zo’n social medium gedaan. In het geval van Twitter zijn dit de cijfers: 35% post jobs, 35% stuurt tweets naar kandidaten, 22% zoekt op Twitter.

Op de vraag hoe contact werd opgenomen met kandidaten waren dit de antwoorden: 38% Linkdin Inmail, 30% LinkedIn connectieverzoek request, 21% zoekt het email adres van een kandidaat en stuurt een email en slechts 6% belt de kandidaat. En dat terwijl de helft van die 6% aangeven dat ze in 40% van de telefoontjes een response kregen. Terwijl slechts 26% van de mensen die een LinkedIn inmail verstuurden een 40% response kregen. Voor mij is het wel de vraag in hoeverre het rendement in relatie tot inspanning dan alsnog ten gunste van LinkedIn Inmail zou uitvallen.

Er zijn ook nog metingen verricht via een Chrome plugin die door 1.000 sourcers is geïnstalleerd. Daar kwamen in mijn optiek wat obligate resultaten uit. Top sourcers (hoe is dat bepaald?) voeren online search vooral in de middag uit (met als aanname dat ze in de ochtend bellen, maar dat betekent dat je kandidaten stoort tijdens hun werk…) en dat ze eerst zoeken in het eigen ATS, vervolgens in professional sites en als laatste in overige sites. Ik weet niet precies hoe waardevol deze informatie eigenlijk is.

Geef een antwoord