Glassdoor blijft maar geld verzamelen

Logo en logotype GlassdoorGlassdoor begon haar leven als werkgeversvergelijker. En waar zo’n beetje alle andere werkgeversvergelijkers een stille dood zijn gestorven, floreert Glassdoor. Overigens profileert Glassdoor zich al geruime tijd niet meer als een werkgeversvergelijker, maar als:

the world’s most transparent career community that is changing the way people find jobs, and companies recruit top talent.

Kijk eens aan, een career community! En dan ook nog eens even de meest transparante van de hele wereld. Die daarmee ook nog eens een disruptor is van het (online) recruitmentproces. Dat zijn grote woorden, en dat is wel begrijpelijk. Want met maar liefst $161,5 miljoen in funding heb je wel enige hyperbole nodig. Die hyperbole klinkt overigens ook krachtig door in de missie van het bedrijf:

To help people everywhere find jobs and companies they love

Toe maar! Maar het is dan ook een Amerikaans bedrijf, dus we zijn ondertussen wel gewend om dat met een korreltje zout te nemen.

Begin januari maakte Glassdoor overigens haar laatste financieringsfeit bekend:

CrunchBase: Glassdoor

Een gigantische investeringsronde, die volgens Glassdoor werd geïnitieerd door interesse van externe partijen:

We’re on a great trajectory with 50 – 150% growth across all major metrics and we want to keep firing on all cylinders. We have had significant interest from investors wanting to participate in Glassdoor’s growth, and took advantage of the opportunity to raise some capital and get a great strategic investor.

Geografische expansie?
Het is natuurlijk altijd fijn wanneer investeerders naar jou toe komen. Maar een investering door derden betekent natuurlijk ook dat je wat met dat geld moet kunnen doen. En Glassdoor heeft daar wel ideeën over:

This capital gives us important flexibility to continue investing in growth areas and expand our global footprint. Glassdoor has launched in the UK, India, Australia, Canada & France; but we have considerable runway as we have only scratched the surface of the opportunity in the U.S. and overseas.

Die global growth kondigt Glassdoor overigens  al vele jaren aan; sinds 2012 lijkt dit het hoofdthema van het bedrijf. En tot voor kort was Glassdoor buiten het Engels-sprekende deel van de wereld alleen in Frankrijk actief. Bepaald geen indrukwekkende groei, en zeker niet iets wat bij elkaar ruim $140 miljoen (rondes D, E en F) aan funding nodig maakt. Maar een week na de bekendmaking van de laatste funding round kwam Glassdoor met het verrassende nieuws dat Glassdoor Duitsland haar poorten had geopend. Robert Hohman ( CEO Glassdoor) zei bij de bekendmaking van de Duitstalige site het volgende:

[…] we plan to continue our global expansion with more local sites in 2015 and beyond.

Voor het eerst is hier een concrete toezegging waardoor we meerdere landensites in 2015 mogen verwachten. Denk ik…

Overigens is de lancering in Duitsland nogal verrassend. LinkedIn had Glassdoor kunnen vertellen dat het DACH-gebied (Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland) een bijzonder moeilijk te veroveren gebied is door de aanwezigheid van XING. En omdat XING in september 2013 werkgeversvergelijker Kununu over heeft genomen, lijkt deze markt voor Glassdoor ook een harde noot om te kraken. En helemaal nu XING ook een vacature-aggregator heeft overgenomen waarmee XING een soort Duitse Glassdoor in overtreffende trap is geworden. Want van de drie componenten (business social network, werkgeversvergelijker en vacature-aggregator) heeft XING ze allemaal terwijl Glassdoor er maar twee heeft (werkgeversvergelijker en vacature-aggregator).

De Duitse markt kan dus een ferme uphill battle worden voor Glassdoor. XING zal zijn huid zeer duur verkopen, zoveel is ondertussen Linkedin (vacature-aggregator en business social network) allang duidelijk geworden.

En wat zou de volgende keuze van Glassdoor in Europa zijn? Italië of Spanje? Twee grote landen, maar met kwakkelende economieën. Of zou Glassdoor soms Nederland in het vizier hebben, waar LinkedIn een outsized dominantie heeft? Ik ben zeer benieuwd. Wat me overigens op een ander onderwerp brengt, waarom heeft LinkedIn niet in Glassdoor geïnvesteerd? Of beter nog, waarom niet overgenomen? Het heeft me altijd een volstrekt logische combinatie geleken, maar misschien is die kans nu wel definitief verkeken.

Geef een antwoord