LinkedIn: omzet Q1 2015 en vooruitzicht voor 2015 stellen teleur

LinkedIn icoonVoor het eerst sinds haar IPO is LinkedIn er niet in geslaagd om de omzet van het voorgaande kwartaal te overtreffen. Tegelijkertijd heeft LinkedIn wel haar eigen omzetvooruitzicht voor Q1 overtroffen, maar daar heeft de verwende belegger geen rekening mee gehouden. De verwachting voor het tweede kwartaal en voor het hele jaar is naar beneden bijgesteld en daarvoor wordt LinkedIn zwaar gestraft op de beurs. “Teleurstellende” resultaten worden eenvoudig weg niet getolereerd.

Jeff Weiner (CEO LinkedIn) klonk in  het persbericht nog zeer optimistisch:

Q1 was a solid quarter in which we made meaningful progress against our multi-year strategic roadmap. During the quarter, we maintained steady growth in member engagement while achieving strong financial results.

Maar dat was tegen dovemansoren gesproken… .Ondertussen is het aandeel van LinkedIn onder de grens van $200 dollar gedoken, een ferm verschil met de beurskoers van voor de aankondiging van de Q1 resultaten toen het aandeel rond de $260 schommelde. LinkedIn heeft kennisgemaakt met de zwaartekracht…

En dat is goed te begrijpen, want plotseling is er een kink in de LinkedIn kabel gekomen. Allereerst is daar de ontwikkeling van de omzet:

Omzet LinkedIn per kwartaal, Q1 2009 – Q1 2015. Bron: LinkedIn

Omzet LinkedIn per kwartaal, Q1 2009 – Q1 2015. Bron: LinkedIn

Dat ziet eruit alsof LinkedIn heeft gepiekt, en daar word je als belegger natuurlijk heel zenuwachtig van. En als je dan  ook nog te horen krijgt dat de vooruitzichten minder florissant zijn voor de rest van 2015 dan lijkt de toekomst ineens een heel stuk onzekerder.

Ontwikkelingen Q1 215
De omzet van LinkedIn kent drie segmenten; Premium Subscriptions (betalende ‘members’), Marketing Solutions(advertenties) en Hiring Solutions (de recruitment oplossingen van LinkedIn die tegenwoordig als Talent Solutions door het leven gaat). Als we kijken naar de procentuele bijdrage per segment aan de omzet van LinkedIn over de afgelopen jaren dan krijg je dit beeld:

image

Procentuele bijdrage aan de omzet per segment (voortschrijdend jaargemiddelde), Q1 2009 – Q1 2015. Bron: LinkedIn

Na een fors aantal jaren op de 20% grens te hebben gebalanceerd lijkt de bijdrage van betalende ‘members’ nu een serieuze daling te hebben ingezet. Dat lijkt me een zorgwekkende ontwikkeling, want daarmee lijkt de relevantie van LinkedIn voor haar ‘members’ minder te worden. Als de scherpe daling van de omzet van Marketing Solutions in Q1 een indicatie hiervan is, dan staan de aandeelhouders van LinkedIn nog meer negatieve verassingen te wachten. Maar daarvoor zullen we nog wat kwartalen geduld moeten hebben. Tegen deze achtergrond is de voortgaande stijging van de omzet van Hiring Solutions een positieve uitzondering. En dat is dankzij een voortdurende groei van het aantal klanten:

Ontwikkeling aantal klanten voor Corporate Solutions, Q1 2009 – Q1 2015. Bron: LinkedIn

Ontwikkeling aantal klanten voor Corporate Solutions, Q1 2009 – Q1 2015. Bron: LinkedIn

Tegelijkertijd is de gemiddelde omzet per klant  na twee kwartalen van daling weer gestegen tot bijna het recordniveau van Q2 2014. Waarmee Hiring Solutions de dalende trend van de ander twee business lines voor een groot gedeelte weet te compenseren. Maar niet helemaal…

Omzet per member
De hiervoor gesignaleerde dominantie van Hiring Solutions kan ook op een andere manier gevisualiseerd worden; door de omzet per ‘member’ te berekenen voor elk van de drie componenten. En dat levert het volgende beeld op:

Omzet per ‘member’, Q1 2009 – Q1 2015. Bron: LinkedIn

Omzet per ‘member’, Q1 2009 – Q1 2015. Bron: LinkedIn

Heeft LinkedIn in het vierde kwartaal van 2014 peak revenue’ per ‘member’ bereikt? Het is nog te vroeg om dat te zeggen, maar het zou weleens het geval kunnen zijn. De omzet per ‘member’ viel in het eeste kwartaal van 2015 terug tot iets boven het niveau van het derde kwartaal van  2014 en dat is een forse daling. Van $1,85 in Q4 naar $1,72 in Q1 van 2015…

In bovenstaande grafiek wordt wederom duidelijk dat de bijdrage van Premium subscriptions  scherp is gedaald, evenals de bijdrage van Marketing Solutions. Meer dan ooit moet LinkedIn leunen op haar Hiring Solutions hoewel Sales Solutions, de derde ‘business unit’, zich ondertussen in de coulissen serieus lijkt warm te lopen:

Met tegenvallende resultaten is het belangrijk om de aandacht op de toekomst te richten, en dat is precies wat LinkedIn doet. Het bedrijf komt met fraaie grafieken voor haar huidige business lines Hiring Solutions en Marketing Solutions evenals twee nieuwe business lines: Learning & development (met de overname van Lynda.com) en Sales Solutions. Waarmee Linkedin probeert aan te geven hoe groot haar groeipotentieel voor komende jaren is:

image

Voor een bedrijf dat dit jaar een kleine $3 miljard omzet maakt is er, volgens dat eigen bedrijf, nog een enorm groeipotentieel beschikbaar. Dus hoezo peak LinkedIn?

Omzetontwikkeling voor Q1 2015
Ter afsluiting ook nog even de guidance van LinkedIn voor het tweede kwartaal van 2015:

image

En dit vinden beleggers dus zeer teleurstellend. De omzet voor heel 2015 is iets naar beneden bijgesteld.

Geef een antwoord

1 Comment