Monster: omzet Q1 valt alweer tegen

Monster vlagHet is nauwelijks voor te stellen, maar Monster heeft voor de zoveelste keer een krimp van haar omzet moeten rapporteren. In Q1 daalt de omzet met 3% (constant currency) ten opzichte van Q1 2014, waar bijvoorbeeld concurrent Dice een groei van maar liefst 5% laat zien. Een fors verschil in het nadeel van Monster, maar Monster’s President en CEO Tim Yates laat dan gewoon de omzet maar buiten beschouwing:

Our first quarter profitability, cash flow and leverage metrics all exceeded our expectations.

Maar zonder omzetgroei zijn deze metrics allemaal slechts tweede viool… Ook is er de (wederom bijzonder positieve) blik naar de toekomst:

We are confident that our new strategic products combined with our traditional core products provide a superior competitive solution for our customers.

Natuurlijk… Hoeveel jaar heeft Saul Iannuzzi (de voorganger van Yates) dit niet geroepen tijdens alweer een tegenvallend financieel kwartaalresultaat? Ik ben de tel ondertussen verloren, maar Monster’s CEO’s blijven hardnekkig dezelfde gebroken plaat afspelen.

Monster rapporteert over het afgelopen kwartaal de volgende highlights:

  • Debuted “All the Jobs” strategy for seekers with the unveiling of 3 million more jobs on Monster.com
  • Newly released Responsive Designed Homepage in the U.S. offers one site for every screen
  • Introduced Monster Social Job Ads in North America, a next generation social recruitment advertising solution
  • Launched new advertising campaign targeting Millennials, the single largest segment of the U.S. workforce for the next 2 decades

De eerste, en daarmee blijkbaar belangrijkste highlight is het feit dat Monster nu een job aggregator is geworden. Van harte gefeliciteerd, maar volgens mij is die boot met Indeed al heel lang geleden uitgevaren.

Dat Monster nog altijd geen responsive site had, was mij onbekend, maar om het wegpoetsen van een dergelijk gebrek (en dan blijkbaar nog alleen in de VS) als een highlight te presenteren is wel bijzonder armetierig.

6Sense doet het blijkbaar niet meer:

While our classic and Power Resume products continue to improve and were also slightly up, the majority of growth in this category came from our new strategic products; TalentBin and Talent CRM

Tot voor kort maakte Iannuzzi altijd veel bombarie over 6Sense en SeeMore (alleen zonder ooit concrete cijfers te noemen), maar naar nu blijkt is er van dat alles niet veel meer over. Tegelijkertijd is er nieuwe hoop, en dit keer geeft Monster wel echte informatie:

Our direct sourcing products, however, grew 11% year-over-year. While the split vary by country, the majority of the growth in our direct sourcing business came from the new strategic products, TalentBin and Talent CRM.

Kijk, eindelijk iets concreets. En dat betekent dat people aggregator TalentBin dus succes heeft. Helaas geeft Monster nog geen financiële informatie, zoals de omzet van TalentBin. Dat zou ongetwijfeld laten zien dat TalentBin verhoudingsgewijs nog maar heel weinig bijdraagt aan de omzet ($184 miljoen in Q1 2015) van Monster. En dat een groei van 11% YoY misschien heel leuk klinkt, maar voor een nieuw product natuurlijk bijzonder weinig is. Dan verwacht je toch eerder een groei van tientallen procenten.

Maar goed, er is in ieder geval iets van hoop. Als is die hoop nog maar heel klein en groeit het wel heel erg langzaam. Het is voor Monster te hopen dat de volgende recessie zich voorlopig nog niet aandient, want anders wordt het het wel heel erg benauwd.

Geef een antwoord

1 Comment