Randstad is geen voetbalelftal

Randstad kocht Monsterboard. Monsterboard is één vmonsterrandan de acquisities die Randstad de afgelopen periode heeft gedaan. Naast monsterboard kocht Randstad Tiago (Duitse marktplaats), Careo (Japans ICT uitzendbureau) en Obiettivo Lavoro (Italiaans uitzendbureau). Randstad is na Adecco het grootste uitzendbureau ter wereld. Net als bij de topclubs in het voetbal worden er door de grootste uitzendbureaus spelers opgekocht. Garandeert het kopen ook een goede klassering in de champions league. Natuurlijk is zaken doen geen voetbal, maar zouden er toch niet wat paralellen zijn te trekken?

Clubs kunnen eigen voetballers opleiden of kopen. Bedrijven kunnen zelf nieuwe activiteiten ontplooien of kopen. Wat dat betreft enige overeenkomst. Winnen is bij voetbal vrij helder, bij de bedrijven is dat een veel lastigere zaak. Adecco is groter dan Randstad dat weer ontzettend veel groter is dan bijvoorbeeld de Gi Group. Maar er worden geen scores bijgehouden en zolang de aandeelhouders tevreden zijn met de situatie is de continuïteit gewaarborgd. Hoe goed de opleiding ook is, als de club niet op een of andere manier genoeg geld verdient om zijn opgeleide spelers vast te houden zullen ze zo geen winnaar worden. Bij bedrijven ligt dat anders.

Het succes van een eigen activiteit kan op vele manieren succesvol zijn. Uiteindelijk ondanks dat het vaak gezegd wordt, zakendoen is niet perse een wedstrijd. Ook acquisities kunnen op vele manieren succesvol zijn of schadelijk. Door opties te nemen in verschillende activiteiten (eigen of gekocht) kan een organisatie zo verschillende scenario’s in de tijd borgen.

Terwijl ik dit schrijf en het nieuws dat Randstad Monsterboard kocht nog vers is, daalt het aandeel van Randstad. randaex

Ik durf niet te voorspellen wat het aandeel doet terwijl u dit leest. Het is op korte termijn ook niet zo’n goede maatstaf voor succes. Wat doet de concurrent in die periode.

adeccoaex

We zullen zien over een paar weken, maanden of jaren.

Wat gaat Randstad doen met wat zij kopen. Monsterboard was niet het lievelingetje van de markt, concurrenten als Careerbuilder of Indeed waren geliefder. Volgens de pers wil Randstad door overnames zichzelf vernieuwen en zo innovatie borgen wat ook weer de continuïteit borgt. Zoiets zei de Telegraaf ook toen ze Hyves in 2010 kochten. De Telegraaf bestaat nog steeds.

Hoe gaat Randstad gebruik maken van Monsterboard? Misschien denkt Randstad dat door hun bemoeienissen Monsterboard succes zal hebben en zo bijdraagt aan het resultaat. Of doordat activiteiten van Monsterboard passen binnen de strategie van Randstad en door synergie voordelen worden behaald en de som meer is dan de delen.

Maar net als bij voetbal, overnames zijn spannend en ook al is Randstad geen voetbalelftal, ik ben …..supporter en zeg dus hup Randstad hup!

Laat een antwoord achter aan Adrianne Moes Reactie annuleren

4 Comments
  • Adrianne Moes
    says:

    Alle uitzendbureaus investeren in digitaal aangezien ze van retailer willen veranderen naar online diensten.
    Randstad loopt met Monster voorop terwijl de andere bureaus zoals Adecco en Manpower hun interne IT aan het aanpassen zijn. Uit betrouwbare bron weet ik dat Adecco dit al voor de tweede keer probeert. door de systemen lopen miljoenen omzet waaraan bedrijfskritische processen hangen. Als je weet hoe dat gebouwd is moet je je afvragen of je daar voor het goedkoopste tarief wilt zitten.
    Een mooi voorbeeld en sterkste groeier is Young Capital, een IT bedrijf dat HR oplossingen biedt. Ineke Kooistra heeft de HR expertise snel uitgebouwd. 
    kortom, Monster is zo’n slechte keuze nog niet maar Young Capital passeer je er niet mee, wel wordt je by far de nummer 2 in Nederland op innovatie.

  • Adriaan
    says:

    Interessant. De vergelijking Telegraaf koopt Hyves was ook mijn eerste gedachte… de markt is verschoven naar linkedin en indeed. wie zijn er nog op monster? En dan koopt een degelijk traditioneel bedrijf dat al jaren moeite heeft met online het succesverhaal van een aantal jaren geleden, met nu een veel te duur model om succesvol te zijn en een kostenstructuur die het lastig maken dat model te verlaten… Ik hoop op hele slimme kruisbestuiving maar de aankondiging dat ze als onafhankelijke bedrijven verder gaan suggereert dat niet direct. Het lijkt een dure manier om een beetje internet kennis en ervaring op raad van bestuur niveau binnen te krijgen… Ben benieuwd of daar een heldere en waardecreerende strategie uit ontstaat…