Seedlink gebruikt grote woorden

 

 

Recruiters opgepast. Het machinegeleerde computermodel van Seedlink maakt jullie overbodig. Hun software kiest objectief de beste kandidaat. Beter dan jullie. Althans, dit was de boodschap die Seedlink vier april de wereld inslingerde. Achter de komma nuanceerden ze hun claim, maar voor de komma gebruiken ze erg grote woorden. In de serie recruitment prevention daarom vandaag Seedlink.

Wat doet Seedlink?

We developed a technology able to help recruiters find talents that are much more culturally fit to their organizations and possess skills the companies exactly need, all with data-driven objectivity free from any type of bias.

Free from any type of bias. Dat is een boude bewering. Ze bedoelen waarschijnlijk ‘free from any type of bias, apart from the scores of biases you are required to put in’. Maar laten we niet meteen al te analytisch gaan doen; de praktijk: Seedlink laat een kandidaat drie open vragen beantwoorden. De kandideur stopt ze in een – met antwoorden van eerder aangenomen kandidaten en taalkundige kennis voorgekookt – model. Even roeren en presto! de beste kandidaat komt uit de bus. Een robotrecruiter noemen we zoiets.

 

Waarom hebben we een robotrecruiter nodig?

The conventional wisdom of HR is very subjective, depending a lot on human judgement. It cannot keep up with the fast and ever-changing information era we live in, because many of the theories on which the assessment tools are based came from last century. Moreover, the old practices can take up a lot of time and prove to be extremely inefficient.

Duidelijk. Recruiters discrimineren en zijn niet objectief. Wel zijn ze traag en ouderwets. Perfect robotvoer.

Hoe maak je een robotrecruiter?

The software we built applies machine learning to recruitment. Using neural networks, it analyses gigabytes of data to produce models of ideal candidates. We then match candidates’ responses against our models to predict which candidates best fit our clients’ requirements. This way, HR executives are able to efficiently interview thousands of applicants through mobile and desktop. Better fits, faster with data driven insights.

Het bekende recept. Elke recruitment startup van de afgelopen paar jaar heeft exact deze claim. Deze blurb is zo krankzinnig slecht dat je Seedlink meteen terzijde zou moeten schuiven. En dat zou jammer zijn. Want goed verborgen onder de grote woorden van Seedlink zit een keurige innovatie. Dus wacht even met het enkeltje deathpool.

Wat doet de Seedlink robotrecruiter?

Renowned researchers all worked together to seek a system that would provide a wide range of psychological dimensions, and therefore came up with a word-based text analysis program called LINGUISTIC INQUIRY AND WORD COUNT (LIWC)… LIWC relied on thematic analysis of imaginative stories as a means to reveal the non-conscious motives that orient attention and drive behavior. The idea that the way people express themselves in language provides psychologically important information is a central assumption of the LIWC strategy presented, and is also proven to be quite reliable across topics and testing occasions. LIWC variables were correlated with the five-factor measure of personality, various demographic measures, several health and health-related behavior markers and assorted commonly used self-report personality instruments. In other words, by tapping into the very way in which people are cognitively organizing their language as reflected through the word choice in their reports, we are able to gain an accurate insight into their personality traits and even demographic variables through the language used.

Je leest het. De roborecruiter staat onder menselijke supervisie. Gelukkig maar. LIWC is bovendien een krachtige methode, zij het absoluut onvoldoende om elke vorm van bioactieve bemoeienis uit het recruitment proces te wieden.

Waarom zo ronken?

Waarom gebruikt Seedlink dan toch van die grote woorden? Dát Seedlink grote woorden gebruikt blijkt onmiddelijk als je hun ‘about us’ pagina door een LIWC filter bekijkt:

 

Weinig zelfreferentie, geen negatieve emoties en veel grote woorden. De ‘about us’ pagina van Seedlink lijkt geschreven door Patrick Bateman.

Als je het vergelijkt met reclameteksten wordt het er niet veel beter op.

 

Weinig analytisch, veel geronk, niet autentiek en zeer veel drama.

Conclusie

Volgens Jakub Zavrel, machinegeleerde van de buitencategorie, past nieuwe technologie bescheidenheid:

“New technology offers new efficiencies and new ways of working, but changing the entire business model or IT infrastructure is hard”.

Dit geld ook voor Seedlink. Assessments bestaan al heel lang, Seedlink maakt ze minder klinisch. De kandidaat is daardoor openhartiger. Buiten dit verschilt Seedlink niet van de vele hr-analytics startups of de klassieke aanbieders van assessments.

En daar zit de crux. Door hoog van de toren te blazen plaatst Seedlink zich ononderscheidend in een rijtje deathpool kandidaten. Dit terwijl de assessment markt kansen biedt voor een oplossing als deze.  Die kansen ga je alleen niet grijpen als je een slimme innovatie aanprijst als domme commodity. De kans ga je wel grijpen als je je innovatie ten dienste stelt van bestaande processen. En daar horen geen grote woorden bij. Ik hoop dat het ze lukt.

Bonusparagraaf

Seedlink gebruikt grote woorden

Seedlink zegt expliciet dat alleen taal een rol speelt en dat het model herkomst, geslacht of leeftijd niet meeweegt. Dat is goed nieuws voor spijbelende ouderen. Ouderen zijn performaal dommer dan jongeren maar verbaal even intelligent. Zij gaan dus voorgetrokken worden door de Seedlink robotrecruiter. Seedlink is ook goed nieuws voor coaches. Zij kunnen zich massaal gaan storten op LIWC trainingen voor kandidaten. Laten we hopen dat Seedlink hen zo snel mogelijk gaat ondersteunen met een model dat kandidaten om leert gaan met de Seedlink robotrecruiter, dan is de cirkel rond.

 

Laat een antwoord achter aan Dirk Goossens Reactie annuleren

2 Comments
    • Dirk Goossens
      says:

      Failliet gaan gun je niemand. De deathpool, Marc Drees ziet dat anders, is een zompig landschap met overal disruptieve online applicaties die allemaal al heel lang geen gebruikers gehad hebben. Ze willen je allemaal naar binnen trekken met de meest overdreven beloftes. Als je aan  de lokroep van zo’n applicatie toegeeft dan neemt hij bezit van je. Hij laat je meteen allerlei dingen doen waar je geen zin in hebt. Een inlognaam verzinnen. Een wachtwoord bedenken. Allerlei schermen doorwoekeren. Om vervolgens gefeliciteerd te worden met 0 matches op je nieuwste persoonlijke profiel. Als je probeert los te komen van deze deathpoolapplicatie blijk je je profiel niet te kunnen verwijderen. Hotel California, zoals Drees pleegt te zeggen. Je kunt alleen maar wegvluchten. Via e-mail klinkt nog lang de lokroep om terug te keren, maar je neemt je voor nóóit meer terug te keren naar de deathpool. Het treurige is dat sommige van die applicaties best tot leven zouden kunnen komen als je ze koppelt met persoonlijke dienstverlening. Maar alleen als ze een gebruiker eerst iets nuttigs bieden en hem dan pas leegzuigen totdat hij geen persoonsgegeven meer overheeft. Deathpooldwellers zijn applicaties die een levenloos bestaan leiden en gebruikers overhalen accounts aan te maken met beloftes die ze alleen waar kunnen maken als heel veel mensen een account aanmaken maar er zijn niet heel veel mensen die graag rondhangen in de deathpool… Dat is zo’n beetje mijn beeld van de deathpool. Ik zou Hrmatches niet tot deathpooldweller willen rekenen.