De Flexbarometer laat zien hoe het niet moet

Wat is er aan de hand?

Als fringe recruitmentblogger ben je natuurlijk altijd nieuwsgierig naar trends en cijfers over #flex. Maar je tijd is kostbaar, dus hoe raak je snel op de hoogte?

TNO maakt me nieuwsgierig en lokt me met de hashtag #flex naar de flexbarometer. En, spoiler alert, dat laat me onthutst en verbijsterd achter. Kijk maar mee.

Hoe zit het precies?

De tweet leidt naar deze website:

Dit is een geinig plaatje. Maar, zitten we hier wel goed? Mij was informatie beloofd.

Gelukkig, na enige momenten zien we dit:

Flexbarometer! Die zochten we. Maar de tijd begint nu wel te dringen. Gelukkig verschijnt er vrij snel een ronddraaiend zonnetje in beeld.

Helaas is het woord flexbarometer nu weer verdwenen. Of, nee wacht, daar is het weer, maar nu in het midden.

Alleen is de beloofde informatie niet beschikbaar. Of zou ik nog even geduld moeten hebben? Het laatste is het geval, zo blijkt:

Onderaan verschijnen de schuldigen aan dit visuele geweld. En in het midden staat een opdracht: Klik hier!

Ik voel boosheid in me opkomen. Ik had toch al op de tweet geklikt? Moet ik nu nog een klik investeren? Vooruit dan maar.

Dit plaatje ken ik. Het is een stuk beter leesbaar dan eerst, maar nuttig is het nog allerminst. Laten we hopen dat er nog iets volgt. En jawel:

Er verschijnt een geestdodend menu in beeld. Ingespannen tuur ik naar de teksten. Jammer genoeg hebben visuele wegrichtlijnen het af moeten leggen tegen de shock and auw van de ontwerper.

Ik klik op ‘Colofon’. Misschien vind ik daar meer informatie. Maar dat had ik beter niet kunnen doen!

Weer dit plaatje. Om niet te ontploffen tel ik tot tien. En dan:

Ik zie een leeg vak. Ik zie menu-items in verschillende kleuren, zodat onduidelijk is welk item actief is. De enige manier om meer informatie te krijgen is klikken op een link die onzichtbaar wordt zodra je er met je muis boven hangt. Toch klik ik erop.

De zalige eenvoud van het CBS lacht met toe:

https://www.cbs.nl/nl-nl/onze-diensten/methoden/onderzoeksomschrijvingen/korte-onderzoeksbeschrijvingen/enquete-beroepsbevolking–ebb–

Dit leest prettig en is informatief.

Maar deze enquête kende ik natuurlijk al.

Met lood in de schoenen keer ik terug naar de flexbarometer. Ik klik op het huisje. Bovenstaande zeven plaatjes komen weer langs. Ik doorsta het ternauwernood, maar ik moet en zal iets te weten komen!

Ik klik op ‘Algemene cijfers’ en zie dit:

Een leeg blauw vak. Ik roffel op tafel en, jawel, er schuift een gestileerde barometer het beeld in.

En nog een paar. Terwijl de barometers zich opstapelen schrijf ik dit blogje.

En dan een melding:

Hieronder kunt u doorklikken naar de gegevens over het aantal werkenden met een vast en flexibel contract en gegevens over het aantal zelfstandigen.

De taalfout valt me niet eens meer op, zo rood is het me voor de ogen geworden. Nog een klik? Ik twijfel er niet over. Ik betrek mijn informatie wel bij de bron.

Wat nemen we ervan mee?

De flexbarometer schiet zijn doel voorbij. De oplettende lezer was misschien opgevallen dat deze tool een handleiding bood. Maar deze was niet duidelijk zichtbaar. Belangrijker: houd je aan de belangrijkste regel: als je een handleiding nodig hebt voor je website, begin dan opnieuw.

Mensen van de flexbarometer, mag het wat informatiever en iets minder ‘leuk’?

Geef een antwoord