Ik moet me per direct verontschuldigen voor de wat pompeuze titel, maar ik wilde een korte titel en dan verlies je natuurlijk enige nuance. Of alle nuance, zoals in bovenstaand geval.
Want ik wil eigenlijk alleen maar het verschil laten zien in het resultaat van een zoekopdracht naar vacatures voor Nederland, UK en Duitsland; via Google natuurlijk. Nederland is nog geen Google for Jobs land terwijl de UK en Duitsland dat wel zijn. Wat zijn de verschillen en wat zijn de overeenkomsten, ik ben zo ontzettend benieuwd, jij ook? Lees dan gauw verder.
Nederland
Laten we beginnen met Nederland, ons landje waar Google for Jobs (nog) geen vaste grond onder de voeten heeft. Het betekent dat we nog een compleet herkenbaar resultaat krijgen als we zoeken naar vacatures:
Ik heb de resultaten van kleurtjes voorzien om duidelijk te maken wat voor soorten resultaten we krijgen:
- Geel zijn vacature-aggregatoren
- Oranje zijn vacaturesites en sites van intermediairs
- Blauw zijn social media sites
De vacature-aggregatoren (en dan vooral Indeed natuurlijk) slechten het pleit in hun voordeel op de voorpagina van Google. Zij zijn al jaren de grote winnaar als het om SEO gaat. Vacaturesites en social media sites hobbelen daar achteraan. En voor eenieder die dacht hier vacatures van werken-bij sites te zien: Hahahaha. Pardon. Dat bedoelde ik niet zo. Maar het is natuurlijk wel een beetje naïef. Vacature-aggregatoren zijn al jaren de grote winnaar van het SEO-spel en hebben het rijk min of meer alleen. Werkgevers spelen al tijden geen enkele rol van betekenis meer. Vacatures kan je alleen vinden via vacature-aggregatoren en in mindere mate via vacaturesites en social media sites. En dat is natuurlijk zelden goed nieuws voor werkzoekers.
United Kingdom
Alsof de UK dezer dagen niet hele andere dingen aan het hoofd heeft, gaan wij gewoon een kijken hoe de impact is van Google for Jobs:
Nondeju!! Dat is dus de impact. Een groot kader met een blauwe rand aan de bovenkant neemt de plaats in van maar liefst 5 organische zoekresultaten. En dat kader staat ook nog eens aan de bovenkant van het zoekresultaat. Dus werkzoekers krijgen altijd eerst de vacatures op Google for Jobs te zien (ook al zijn dat er maar 3 in plaats van 5 zoekresultaten als gevolg van het één en ander aan visuele ruis). En daaronder komt dan 1 vacature-aggregator en 2 vacaturesites. Een beetje droevig. En dat moet natuurlijk een (forse?) impact hebben op de traffic naar deze sites.
Overigens wordt die impact al dan niet gedeeltelijk opgeheven als de vacatures van deze partijen ook in Google for Jobs kunnen worden teruggevonden. Zoals het geval is voor zowel Totaljobs als Reed. Maar niet voor Indeed, want deze vacature-aggregator levert haar vacatures niet aan Google for Jobs aan. En daarmee blijft het Google for Jobs kanaal for Indeed gesloten.
Duitsland
Ook in Duitsland draait Google for Jobs tegenwoordig, als is dat nog niet zo lang als in de UK. En in Duitsland ziet het er zo uit:
En hier is het resultaat weer anders dan in de UK. Boven het Google for Jobs kader staat een rij met verschillende vacature-aanbieders. Voor de goede orde, deze rij wordt door Google getoond en dat lijkt me geen vrijwillige actie. Onder de rij hebben we het kader van Google for Jobs. En daaronder hebben we nog net 3 vacatures, alledrie aangeboden door Indeed.
De rij boven het Google for Jobs kader is misschien wel de game-changer waar de 23 klagers mee zouden kunnen leven, hoewel ik het me niet kan voorstellen. Want waarom zou je daarop willen klikken? Het is tenslotte niet op enige wijze herkenbaar geassocieerd met mijn zoekterm. En daarmee is het eerder een rij met iconen+namen dan een rij waarop geklikt kan worden.
Conclusie
De verschillen zijn groot en dat is niet alleen tussen Nederland enerzijds en UK & Duitsland anderzijds. Nederland heeft nog de ‘klassieke’ zoekresultaatpagina, zonder het Google for Jobs resultaat. En daarmee heeft Nederlands de pagina met de meeste resultaten, wat in principe in het belang van de werkzoeker zou moeten zijn. Alleen spreken de resultaten dit natuurlijk tegen, want er is niet één resultaat dat niet afkomstig is van een aggregator, vacaturesite of social media site. Ze verdringen zich om de klik van de gebruiker te mogen ontvangen, en werken-bij sites zijn het kind van de rekening.
De UK heeft de ‘harde’ variant Google for Jobs, terwijl Duitsland de ‘zachte’ variant heeft. En het verschil ligt in het tonen van een rij met vacature-aanbieders in Duitsland. Een aanpassing die uiteindelijk het aantal ‘organische’ zoekresultaten tot een minimum beperkt, één minder dan in de harde variant. Hoe dan ook, de keus voor werkzoekers is feitelijk beperkt tot Google for Jobs. Niet alleen staat het Google for Jobs kader bovenaan maar ook de drie vacatures in het Google for Jobs kader zijn veel aantrekkelijker en informatiever weergegeven dan de ‘organische’ zoekresultaten.
Google for Jobs heerst ongetwijfeld in de UK en in Duitsland (en in de overige landen waar Google for Jobs ondertussen is gelanceerd). In hoeverre dat onterecht is zal de Europese Commissie op enig moment beoordelen.
Maar of je nu door Google for Jobs of door een aggregator, vacaturesite of social media site wordt gebeten, in alle gevallen is de ervaring in het algemeen abominabel te noemen. Kan Google er niet voor zorgen dat alleen vacatures van de werkgever/opdrachtgever worden getoond? Dat scheelt aanzienlijk bij de gebruikservaring na de eerste klik. Want in plaats van dat je van het kastje naar de muur wordt gestuurd zou je in dit geval direct op de sollicitatiepagina van de werkgever of opdrachtgever terechtkomen. Het is maar een ideetje…En ik zie het vacature-aggregators, vacaturesites en social media sites niet doen.
Udo de Vriend
says:Beste Marc, wat een prachtige analyse weer! Ga zo door. Groet Udo