Verlink je vriendje voor een tientje, aflevering 8.714: RecruitingFriends

grafzerkSoms vraag ik me wel eens af: waar ben je toch in hemelsnaam mee bezig? Dat gebeurt met name als er weer een nieuwe* oplossing de markt op wordt getoeterd waar bij nadere beschouwing niets, maar ook helemaal niets nieuws aan is. En dat gebeurt dubbel zo erg als de nieuwe* oplossing geen onderliggend probleem kent. Want dan is er ook nog eens geen business case. Hemeltergend. En in die categorie valt RecruitingFriends, een online referraltoepassing. Online referral toepassingen zijn een gegarandeerd enkeltje richting deathpool, zoals onderstaande lijst duidelijk maakt:

Jobflirters, Jobtippers, Recruitr, JobAmbassadors, Jobster, Zubka, Friendhunter en Spotajob, Whizper, Jobylon,CareerSonar, Whistetalk, GooodJob, WorkWith.Me,SocialCareer,SocialCruiter, Surge, PopHire, TopProspect, Bonu$box, KenjijiemandJobadvisor, Usersix, Gooozup, techTribe, Nexi, Zao, Zalp, Referagig, Jobhuk, Employyd en MyJobCompany, Fillip en HaveYouMet.(pardon: nog nietd dood)

En nu is er dan RecruitingFriends, of eigenlijk nog niet. Want RecruitingFriends is nog niet live (dat gebeurt volgens opgave in oktober) maar wordt al wel gehyped met onder meer een tenenkrommend filmpje:

Promofilmpje RecruitingFriends

 

En met dito tenenkrommende teksten:

Stel je eens voor, dat je in je eigen tijd mensen aan een baan kunt helpen en daar samen geld aan kunt verdienen. Dat kán nu bij RecruitingFriends. Net zo makkelijk als taxi rijden in je eigen auto of tijdelijk je woning verhuren.

Met andere woorden RecruitingFriends vergelijkt zichzelf blijkbaar met Uber of Airbnb. Dat is nog eens een grote broek aantrekken! En dat terwijl RecruitingFriends zichzelf beter kan spiegelen met sites als GooodJob of Zubka; twee parijen die zelfs nog funding hebben gekregen. Maar die onvermijdelijk zijn gestorven aan uitdroging in de woestijn die online referral heet.

Nawoord
RecruitingFriends heeft naar alle waarschijnlijkheid een steep uphill battle voor de kiezen. Een battle die al haar voorgangers niet hebben overleefd, maar eentje kan de eerste zijn. Alleen ga ik daar mijn adem niet voor inhouden. En in de tussentijd; heel veel succes met het lanceren van de sitre

*Stokoude wijn in refurbished zakken

Laat een antwoord achter aan Dirk Reactie annuleren

7 Comments
  • Arno
    says:

    Marc,
    Mis er nog een paar in je lijstje hoor (allemaal uit 2008):
    Jobleads
    Newpeople
    Note
    Usersix
    xpertize.be
    cooptemploi
    mostwantedrecruiting
    jobtonic
    thecareermole
    jobneters
    h3
    yorz
    doostang
    jobthread
    us.yellojobs
    bohire
    Hoewel de meeste niet meer actief zijn of hun verdienmodel hebben aangepast 😉

      • Dirk
        says:

        Dat zeggen ze in het filmpje.

        Ondanks tekortkomingen is Nederlandvacature.nl een site met relatief(!) veel vacatures van directe werkgevers. Ik wil niet te positief doen, maar er zijn slechtere sites (ondanks hun 1 ster score op Google).

        • Marc Drees
          says:

          Maar het gaat bij een online referral toepassing niet om de kwaliteit van de vacatures, hoewel een goede kwaliteit vacature zeker geen kwaad zal doen.
          Het gaat erom dat je bereid moet zijn om jouw kennissen aan te bieden op een baan die je niet kent, bij een bedrijf dat je niet kent? Wie doet zoiets? En als je zoiets doet, welke waardering heb je dan voor jouw kennissen?

          • Dirk
            says:

            Helemaal met je eens, natuurlijk. Met de aanvulling dat de levensduur van een referral recruitment oplossing meer verband houdt met lage kosten dan met hoge baten. Als je geen kosten maakt, bijvoorbeeld doordat je oplossing enkel bestaat uit een digitaal loket, of, bijvoorbeeld, doordat je de kosten toch al maakt, dan houd je je referral oplossing lang vol zonder baten. Dit zegt natuurlijk niets over de kwaliteit of de levensvatbaarheid van je disruptieve referral dienst. Op basis van de cijfers waar nederlandvacature.nl mee schermt maken ze minimaal €3.000.000,– omzet per jaar. Een referral recruitment oplossing kost €30,– per jaar. Dat is lang vol te houden.

            • Marc Drees
              says:

              Helemaal waar, en dat is bij meerdere online referral toepassingen ook het geval geweest. Maar uiteindelijk haalt Magere Hein ze wel in, en dat is een goede zaak. Er zijn al meer dan voldoende zombie-sites aanwezig op het Internet