Jubelindex: hoe verging het de Nederlandse consument/werknemer in Q3 2020?

Na de publicatie van de vacaturecijfers door het CBS is het de hoogste tijd voor een nieuwe aflevering van het –maandelijkse feuilleton “Hoe verging het de Nederlandse consument/werknemer in het afgelopen kwartaal”. Op basis van de volstrekt unieke en alleen op RecruitmentMatters beschikbare jubelindex. Deze index is een indicatie van de gezondheid van de Nederlandse consument en de Nederlandse werknemer op basis van een ferm aantal cijferreeksen*. En dat ziet er zo uit:

Jubelindex, (2008 = 0%), januari 2008 – september 2020

Jubelindex, (2008 = 0%), januari 2008 – september 2020

De jubelindex jubelt vrolijk voort ondanks een daling na de piek in 2019. We zijn nog een fors eind verwijderd van de nullijn dus er mag van hartenlust gejubeld blijven worden. Maar dan wel graag op 1,5 meter afstand + mondkapje. En met niet meer dan 2 of 3 personen. Jubelen maar!

Aangezien de jubelindex uit maar liefst negen cijferreeksen is samengesteld, is het goed om ook even stil te staan bij de onderliggende cijfertjes. En dat doen we in twee clusters; het consumentperspectief en het werknemersperspectief.

Consumentenmarkt
De ontwikkeling van de cijferreeksen van de Nederlandse consumentenmarkt ziet er als volgt uit:

Consumentenmarkt: procentuele verandering , 12-maands voortschrijdend maandgemiddelde, (2008 = 0%), januari 2008 – september 2020

Consumentenmarkt: procentuele verandering , 12-maands voortschrijdend maandgemiddelde, (2008 = 0%), januari 2008 – september 2020

De gezondheid van de Nederlandse consumentenmarkt is gebaseerd op:

  1. de prijsontwikkeling van bestaande koopwoningen (Kadaster),
  2. het aantal verkochte woningen (Kadaster),
  3. het aantal verkochte nieuwe auto’s (ACEA),
  4. de index voor retail non-food (CBS).

De woningmarkt lijkt Siberisch voor alle verontrustende geluiden uit binnen- en buitenland. Covid, werkloosheid, Trump, klimaatverandering, plasticbergen, gedonder in de EU en wat heb je nog meer? Allemaal ellende waar de economie onder zucht maar waar de teflon (mag ook niet meer) woningmarkt niets van merkt.Wonderbaarlijk. En zoals de grafiek laat zien laten zowel het aantal woningen als de gemiddelde prijs per woning een stijging zien. God verhoede een tweede financiële crisis, want wat zou dat een bloedbad geven. Maar: ogen dicht en jubelen maar!

De autosector heeft de weg naar beneden alweer enige tijd geleden gevonden en laat nog altijd geen herstel zien. Ondertussen is de krimp alweer meer dan 27% ten opzichte van de nullijn van 2008. Als persoonlijke noot, ik kon deze week voor het eerst in mijn leven een onderhoudsbeurt plannen binnen een week. Maar ik weet niet of er enige relatie is of de aard van die relatie. Dus laat ik er maar over ophouden

En dan retail non-food. De trendlijn stijgt behoorlijk door, een beetje tegen de verwachtingen in, zou dat nou uitsluitend op het conto van on-line retail komen? Eerlijk gezegd heb ik geen idee, een nader onderzoekje is misschien wenselijk. Maar hoe dan ook, een stijging is een stijging. Dus: jubelen maar!

We hebben één daler en drie stijgers dus overall is het een zeer gunstig beeld wat uit de consumentenmarkt opstijgt. Aanzwellend gejubel is ons deel.

Arbeidsmarkt
De ontwikkeling van de cijferreeksen van de Nederlandse arbeidsmarkt ziet er als volgt uit:

Arbeidsmarkt: procentuele verandering, 12-maands voortschrijdend maandgemiddelde (2008 = 0%), januari 2008 – september 2020

Arbeidsmarkt: procentuele verandering, 12-maands voortschrijdend maandgemiddelde (2008 = 0%), januari 2008 – september 2020

De gezondheid van de Nederlandse arbeidsmarkt is gebaseerd op een vijftal cijferreeksen:

  1. het aantal vacatures (van het CBS en van Jobfeed (Textkernel)),
  2. het aantal faillissementen (Faillissementen.com),
  3. de uitzendindex (ABU),
  4. de werkloosheid (CBS).

Eén blik op bovenstaande grafiek en het is duidelijk dat de trendlijn van het vacaturevolume een waanzinnige ontwikkeling doormaakt. Zozeer zelfs dat ik me bijna niet kan voorstellen dat we niet op enig moment tot de ontdekking komen dat deze trendlijn kunstmatig hoog is. Als veeljarige datafröbelaar voelt het buitensporig wat er met deze trendlijn gebeurt, maar ik heb geen enkel argument om de onderliggende data in twijfel te trekken.En zelfs de Covid pandemie laat niet echt een spoor van vernieling zien in het vacaturevolume. Dus is het devies: Jubelen!

Ook de trendlijn voor faillissementen stijgt weer (ondanks Covid) en dat betekent dat het aantal faillissementen weer afneemt. Wederom verbazingwekkend, maar tegelijkertijd natuurlijk heel prettig voor ondernemend Nederland!

De uitzendindex heeft traditioneel een kanarie-in-de-kolenmijn functie en in dat verband is het zorgwekkend dat de index onverdroten blijft dalen. En dat is een zeer slecht signaal voor ondernemend Nederland. Helaas kan er niet worden gejubeld.

In dat licht is het niet verwonderlijk dat de trendlijn van de werkloosheid daalt, en ondertussen nog maar o,1% boven de nullijn hovert. De kans dat over een kwartaal een rood cijfer moet worden bijgeschreven is niet denkbeeldig. Niets te jubelen hier, maar we hoeven ook zeker geen as over ons hoofd uit te strooien.

*De jubelindex is een indicatie van de gezondheid van de Nederlandse consument en de Nederlandse werknemer op basis van de volgende cijferreeksen:

  1. de prijsontwikkeling van bestaande koopwoningen (Kadaster),
  2. het aantal verkochte woningen (Kadaster),
  3. het aantal verkochte nieuwe auto’s (ACEA),
  4. de index voor retail non-food (CBS).
  5. het aantal vacatures (van het CBS en van Jobfeed (Textkernel)),
  6. het aantal faillissementen (Faillissementen.com),
  7. de uitzendindex (ABU),
  8. de werkloosheid (CBS).
Geef een reactie