Waar geef ik nou (impliciet!) goedkeuring voor?

Toen ik nog jong en onbezonnen was, kreeg ik op vacaturesites altijd een duidelijke interactie voorgeschoteld waarbij ik expliciet akkoord moest gaan met een privacy agreement. In een actieve vorm. Maar die tijden zijn blijkbaar voorbij, zoals een kleine rondgang bij wat grote vacaturesites leert. Te beginnen met Nationale Vacaturebank:

Nationlae Vacaturebank: goedkeuring

Hier krijg ik een stuk proza voorgeschoteld over wat Nationale Vacaturebank gaat doen met mijn gegevens. En er wordt iets gereuteld over een privacyverklaring en algemene voorwaarden. Maar uit niets is een reden af te leiden op basis waarvan ik de checkbox zou moeten aanvinken.Ik word volledig in het duister gelaten.

Nationale Vacaturebank, wat vraag je hier nou van mij? En zet die vraag dan in een zin met een vraagteken aan het eind. Don’t make me think! Keep it simpel!

StepStone
StepStone is weliswaar een kleine speler in Nederland, maar huuuge in Duitsland. En daarom verdient het een plaats(je) in deze rondgang. En vooral omdat StepStone het nog verwarrender maakt dan Nationale Vacaturebank:

image

Eens even kijken: twee invoervelden, een checkbox, een link en twee knoppen. En de tekst onder de knop Meld u aan bij Google is in een minuscuul lettertype geschreven waardoor ik naast mijn leesbril nog een vergrootglas en een telescoop heb moeten inzetten.

En wat zegt StepStone in die kleine lettertjes? Door hierboven te klikken, ga je akkoord [‘’’]. Waar hierboven? In de invoervelden? De checkbox, de link, of de knoppen? Geen antwoord.

Maar ook het piepkleine lettertype is bijzonder onprofessioneel te noemen. StepStone probeert haar bezoekers te bedotten.

Monsterboard
En als laatste Monsterboard. Dan denk je toch, dat is die site van Randstad, dus dat zal wel goed zitten met privacy verklaringen en zo? Nou, niet helemaal:

image

Monsterboard heft onder het laatste invoerveld Wachtwoord) ervoor gekozen om een boek te publiceren. Joost mag weten waarom. En dan is er de passive/agresive tekst die aangeeft dat het aanvaarden van voorwaarden en privacy verklaring verplicht zijn. Dat kan vriendelijker, hoewel het feitelijk wel juist is. Maar het is geen activerende zin, meer een mededeling.

En even ter vergelijk; dit is de moeder van Monsterboard, ‘s werelds grootste uitzender Randstad::

image

Keurig! En tekst die duidelijk om een actie vraagt in een normaal lettertype. Geen overbodige tekst, alles voor een duidelijke communicatie met de bezoeker. Monsterboard zou er goed aan doen om leentjebuur te spelen bij Randstad. En Nationale Vacaturebank en StepStone ook…

Geef een reactie

4 Comments
  • Maarten Stal
    says:

    Goed dat je hier aandacht voor vraagt! Organisaties zouden eigenlijk altijd, maar zeker na de invoering van de AVG in mei 2018, respectvol en zorgvuldig met persoonsgegevens moeten omgaan. Het verwerken van persoonsgegevens moet voldoen aan zaken zoals dataminimalisatie, doelbinding en bewaartermijnen. Als het verwerken van persoonsgegevens niet wordt gerechtvaardigd omdat het noodzakelijk is voor de uitvoering van een overeenkomst of wettelijke verplichting, omdat de organisatie je persoonsgegevens wil gebruiken voor andere doeleinden dan waarvoor ze zijn verzameld, of omdat ze ze langer willen bewaren dan wettelijk verplicht, moet je expliciete toestemming geven. Het vooraf aankruisen van een checkbox of niet duidelijk aangeven waarvoor de toestemming wordt verleend, is onrechtmatig. Ook moet het intrekken van toestemming met zo gemakkelijk zijn als het geven van die toestemming. Zodra ik voorbeelden zie als beschreven in je artikel (de goede voorbeelden daargelaten), bekruipt mij het gevoel dat deze organisaties iets te verbergen hebben. Het is slecht voor hun reputatie en steeds meer mensen zullen deze websites links laten liggen als ze geen vertrouwen hebben in wat er gebeurt met hun persoonsgegevens. Zouden deze organisaties dat wel beseffen? Of nemen ze dit risico op de koop toe?

    • Marc Drees
      says:

      Dit zijn zonder uitzondering grote organisaties die zich zeer bewust zijn van de privacy wet- en regelgeving. Maar zoals je kan zien is dat geen garantie op een correcte wijze bij het vragen naar toestemming voor het gebruik van persoonsgegevens.
      StepStone gaat daarbij het verst, met een impliciete opt-in vermeld in kleine lettertjes. terwijl Nationale Vacaturebank en Monsterboard geen vraag aan de bezoeker stellen maar een statement doen. Waarbij het aan de gebruiker is om uit te vogelen wat die checkbox nou eigenlijk betekent.