Een veelomvattende vraag, en daarom ga ik het in kleine stukjes knippen. Zo behandel ik vandaag de vanzelfsprekende acties die ik al meteen vanuit de lijst met zoekresultaten kan nemen. En dat klinkt misschien saaier dan het is, dus probeer er nog even de aandacht erbij te houden. Voor alle werkzoekers.
Indeed, acties op de vacature
Voor Indeed toont het zoekresultaat een soort platgeslagen hamburger bij iedere vacature:
Geen idee wat het betekent, maar het suggereert (voor mij) dat er onderliggende acties beschikbaar zijn.
En dat klopt inderdaad; Indeed biedt in totaal drie acties aan:
Vacature opslaan is een logische actie, en ik klik dan ook vol goede moed op het icoontje. Maar dat was blijkbaar wat al te positief gedacht; want ik krijg binnen de vacature in het zoekresultaat de volgende mededeling:
Sla vacatures op en bekijk ze waar en wanneer je wilt
Log in om vacatures op te slaan: Inloggen – Account aanmaken (gratis)
Met andere woorden; de Vacature opslaan icoon is een fopicoon. Ik zal eerst een account moeten aanmaken voor ik van deze functie gebruik kan maken. Teleurstellend.
De teleurstelling was sowieso al vrij groot omdat ik twee clicks nodig heb om een vacature te favoriten. Dit hoort toach echt maar één klik te zijn als je het gebruik van deze icoon zo groot mogelijk wilt maken.
Geen interesse werkt wel zonder inlog en laat de vacature zichzelf samenklappen tot een kader met de tekst Vacature verwijderd en de actie Ongedaan maken. Maar eerlijk gezegd vindt ik het een nogal vreemde actie. Waarom zou ik een zoekresultaat gaan opschonen? Ik filter zelf wel de relevante vacatures uit het aanbod; hetzij via geboden filters danwel via een eigen filter in je hoofd. Goed genoeg, en lekker snel. En een stuk sneller dan de twee clicks die je van Indeed moet maken
Vacature rapporteren, het lelijke eendje van de drie acties op het zoekresultaatscherm van Indeed. Want waarom geef ik gebruikers de mogelijkheid om een vacature te rapporteren op basis van standaard kenmerken (functietitel, bedrijfsnaam, locatie, salaris, ouderdom vacature)? Dat zie ik niet gebeuren. Zou het de snippet tekst zijn die ook wordt getoond? Misschien, maar evenmin erg waarschijnlijk. Het is in principe in de content dat aanstootgevend, beledigend of discriminerend taalgebruik kan worden gevonden of dat kan worden geconstateerd dat het om een nep vacature gaat. Het is dus in de details dat een gebruiker een onwenselijk vacature kan herkennen.
Indeed biedt acties die verstopt zitten achter een ‘menu’: Vacature opslaan, Geen interesse (vacature verbergen) en Vacature rapporteren. Het feit dat deze acties verstopt zitten, is het eerste probleem; hierdoor ontdekken gebruikers deze acties mogelijk niet. Daarnaast zijn twee van de drie acties weinig relevant. De actie Geen interesse klinkt sympathiek maar zal waarschijnlijk een verweesde functie zijn omdat vrijwel niemand het gebruiker. De actie vacature rapporteren hoort bij de vacature details en niet bij de vacature kerninformatie in het zoekresultaat.
Google for Jobs, acties op de vacature
Voor Google for Jobs zien die acties op de vacature er een stuk eenvoudiger uit:
Inderdaad, simplicity rules bij Google for Jobs. Er is één actie mogelijk (vacature opslaan) die ook nog eens direct zichtbaar is. Ik heb slechts één muisklik nodig om een vacature op te slaan (in plaats van de twee muisklikken bij Indeed). Ik vind het gebruik van het bookmark icoon een vreemde keuze van Google for Jobs, het opslaan/favoriet maken van een vacature is meestal via een hartje icoon. Maar Google being Google zal hier wel grondig over hebben nagedacht.
Verder geen acties zoals Geen interesse of Vacature rapporteren bij Google for Jobs
Slotbespiegelingen
Google for Jobs biedt afdoende functionaliteit (bewaar/favoriet vacature) om binnen het zoekresultaat actie te ondernemen. En je hoeft er niet voor in te loggen, een groot voordeel boven Indeed.
De aanvullende functies die Indeed aanbiedt zijn niet zonder nut maar zeker zonder noodzaak. Het verwijderen van een vacature uit een zoekresultaat klinkt handig maar vraagt een serieuze inspanning van de gebruiker terwijl het resultaat nog altijd in het lijstje blijft staan. Ik ken de frequentie van gebruik niet maar ben daar wel uitermate nieuwsgierig naar. Het kunnen rapporteren van een vacature kan zeer relevant zijn, maar de manier waarop Indeed die heeft vormgegeven is ontijdig. Wie ziet op basis van de kerngegevens van een vacature (in het zoekresultaat dus) nou dat de vacature discriminerend is? Dat doe je op basis van de omschrijving, niet op basis van de locatie of de ouderdom van de vacature. Pas bij het beoordelen van de vacaturedetails kan een gebruiker mogelijk iets zeggen over het discriminerende gehalte van een vacature.
Minimalist Google for Jobs biedt wat mij betreft een duidelijk betere ervaring dan Indeed. Waarbij de noodzaak van een dubbele klik bij Indeed het grootste struikelblok vormt. De overbodige functies bij Indeed zijn vooral ruis. Niet fijn, maar ook geen ramp.
Jeroen
says:Het stukje “En je hoeft er niet voor in te loggen, een groot voordeel boven Indeed” is natuurlijk niet correct. In het bovenstaande voorbeeld ben je, getuige het screenshot, bij Google al ingelogd waar je bij Indeed niet ingelogd bent. Als je bij Google een vacature wilt opslaan zul je ook ingelogd moeten zijn, net als bij Indeed.