III Filteren en sorteren

Kop in het zand bij usability issuesVandaag ga ik door met het derde artikel over het primaire proces voor werkzoekers op een vacaturesite. En dan gaat het dus over het filteren en sorteren:

Het zoekresultaat kan onvoldoende waardevol zijn voor een werkzoeker en dan kunnen filters van pas komen. Filters bieden de werkzoeker de mogelijkheid om het zoekresultaat relevanter te maken door alleen bepaalde filterwaardes te tonen. En sorteren geeft een gebruiker de mogelijkheid om het zoekresultaat in een voor de werkzoeker logische volgorde te tonen.

Filteren en sorteren kan dus worden toegepast op het bestaande zoekresultaat. De mate waarin deze twee functies kunnen worden toegepast scheelt van site tot site. En het scheelt van werkzoeker tot werkzoeker. Een werkzoeker kan over de functies heenkijken, niet begrijpen of niet relevant vinden. Maar het al dan niet over functies heenkijken kan te maken hebben met het geven van onvoldoende visuele nadruk van deze functies op het scherm. Het niet begrijpen van de functies is een potentiele doodzonde van de website aanbieder, maar dat geldt natuurlijk voor alles wat met usability en interactiviteit te maken heeft.

Laat ik beginnen met de eerste site, Werk.nl

Werk.nl
Als eerste onze nationale trots, Werk.nl, de site van UWV, voorheen CWI, voorheen Arbeidsbureau. Dit is de pagina voor het vacaturezoekresultaat van Werk.nl:

Vacaturezoekresultaatpagina Werk.nl

Werk.nl toont de filters aan de rechterzijde van het scherm, rechts van de lijst met zoekresultaten. En daarmee volgt UWV niet de conventie om filters aan de linkerzijde te tonen. Er moet dan een zeer goede reden zijn om dat te doen, tenslotte zorg je er hiermee voor dat mensen de filters kunnen missen. Ik wet die reden niet, mogelijk is dat staatsgeheim.

Werk.nl toont alle filters gesloten, en ook dat vind ik niet verstandig. Waarom niet de meest gebruikte filters geopend tonen, waardoor werkzoekers meteen zicht hebben op (een deel van) de filterwaardes per filter. Dit zou gebruik van deze (en overige filters) stimuleren. Met een beter zoekresultaat tot gevolg.

Maar als je dan eenmaal een filter hebt ontdekt, dan trekt UWV wel alles uit de kast:

Vacaturezoekresultaatpagina met filters Werk.nl

Mooi he? Ik kan filterwaardes selecteren en ik zie voor iedere filterwaarde hoeveel vacatures beschikbaar zijn. Dat is nog eens service richting werkzoekers.

En dan is er nog de functie voor het sorteren. Daar biedt UWV aanzienlijk minder waarde aan haar werkzoekers:

Vacaturezoekresultaatpagina met filters Werk.nl, 2

Wat is dit nou? Ik kan sorteren op Leeftijd van de vacature en er worden mij een aantal ‘doelgroepen’ (waarom geen filter van gemaakt) voorgeschoteld die zelfs discriminerend (Ethnische groepen, Vrouwen, Gehandicapten en chronisch zieken) lijken te zijn. En waar bij de filters nog een aantal vacatures per filterwaarde werd getoond is dat hier helemaal niet het geval. Een zeer verwarrende en rommelige beurt van UWV. En als je zo’n ‘doelgroep’ selecteert dan veranderd de positie van de sorteer button ook nog eens van rechts naar links. Hoe warrig wil je het hebben.


Nationale Vacaturebank

Nationale Vacaturebank, onze nationale trots. Maar niet zozeer bij filteren en sorteren:

Vacaturezoekresultaatpagina Nationale Vacaturebank

Dit keer begin ik bij de sorteer-functie, want … die is er niet. Nationale Vacaturebank biedt haar bezoekers geen sorteer-optie. Rest mij de kwalificatie: merkwaardig aan deze leegstand te koppelen. Want een zinvolle sorteerfunctie is waardevol, zelfs als de functie maar voor een relatief klein deel van de bezoekers wordt gebruikt.

Dan maar meteen door naar de filterfuncties. Die zijn er volop en ze staan direct boven het zoekresultaat en direct onder de snelzoekfunctie. En dat maakt de bovenzijde van het zoekresultaatscherm ook meteen erg druk. Information overload dreigt voor de werkzoeker.

Maar het laat onverlet dat er veel te filteren valt: Salarisniveau, Opleidingsniveau, Vakgebied, Branche, Carrièreniveau, Dienstverband, Min. aantal uren, Max. aantal uren, Plaatsingsdatum, en Geplaatst door. Hier kan een hardcore filteraar zijn/haar/x hart ophalen. Een nadeel (ten opzichte van Werk.nl) is het ontbreken van het aantal vacatures per filterwaarde. Want dat maakt dat een werkzoeker beter geinformeerd een keuze kan maken.

Er is wel een eigenaardigheidje:

Vacaturezoekresultaatpagina Nationale Vacaturebank, met filteropties

De geselecteerde filterwaardes worden door Nationale Vacaturebank getoond in wat hiervoor het label van het filter was. Daarmee is niet alleen het label van het filter verdwenen maar het blok met filters kan weleens fors expanderen in verticale richting. In theorie kunnen de vacatures below the fold worden gedrukt en dat is toch wel een gekke situatie. Tegelijkertijd zullen er niet veel werkzoekers zijn die de grenzen van de filterfunctie opzoeken.

Als laatste, geselecteerde filterwaardes worden niet gehighlight in het zoekresultaat. En dat zou voor de werkzoeker toch heel erg handig kunnen zijn.

Monsterboard (Randstad)
Dit is de pagina van het vacaturezoekresultaat van Monsterboard:

Vacaturezoekresultaat + vacaturedetailpagina Monsterboard

Een bijzonder minimalistisch scherm met aan de rechterzijde de knop Filter (inderdaad, enkelvoud) en… geen sorteerfunctie. En wat zit er achter de knop Filter? Nou, dit:

Filter pop-up Monsterboard

Een beeldvullende pop-up met twee filters. Maar waarom staan deze twee filters niet gewoon op het zoekresultaatscherm? Er is meer dan voldoende ruimte om deze filters (en vele, vele anderen) direct te tonen zodat de werkzoeker weet op welke criteria hij/zij/x kan filteren.

Maar wat zijn dit nu voor filters in die pop-up? De afstand is een filter die het beste in combinatie met en in de nabijheid van het Waar veld (locatie) kan worden aangeboden, niet in een pop-up waarvan de inhoud pas zichtbaar wordt na een klik. Maak het makkelijk voor werkzoekers! En de datum geupload (wat is dat nou voor een label titel? Doe dan iets met THT, dan kunnen bezoekers ook nog eens lachen) is het tweede filter. En meer is er niet. Echt niet. De impact van deze beperkingen kan meevallen als Monsterboard niet veel vacatures zou voeren. Maar ook dat is niet te zien, want de site toont niet het aantal vacatures bij zoekacties of bij filteracties. Het is werkelijk een zeer minimale site.

Jobbird
Het is mooi om te zien hoe Jobbird direct antwoord geeft op de vragen die bij de Monsterboard en Werk.nl site opkwamen:

Vacaturezoekresultaat Jobbird, filters

Het Afstand filter staat direct na het locatieveld, in context. De filters staan aan de linkerzijde (Werk.nl) met de aantallen vacatures per filterwaarde. Dat heeft Jobbird allemaal goed geregeld.

En er zijn filters voor fulltime/parttime, Beroepsgroep, Opleidingsniveau, Geplaatst door, Plaatsingsdatum.

Sorteren is niet mogelijk bij Jobbird, de gebruiker krijgt wel informatie dat de vacatures zijn gesorteerd op Datum… Fijn om te weten maar waarom zijn er geen andere sorteermogelijkheden?

Indeed
En dan alweer de laatste vacaturesite van het stel, Indeed. Die het volgende laat zien over filters en sorteren:

Zoekresultaatpagina Indeed, Filters en sorteren

Dit lijkt sterk op de manier waarop Nationale Vacaturebank haar filters laat zien, maar bij Indeed is het een stuk armoediger. Je kan namlijk van iedere filterfunctie maar 1 waarde selecteren. Dus als ik Bachelor en Master wil selecteren dan kan dat niet. Ik moet dat in twee aparte filteracties doen… Dat is echt niet van deze tijd en nog erger, het beperkt de werkzoeker tot het maken van simpele queries. Ik vraag me af hoe de werkzoekers hierover denken. Werk aan de winkel voor Indeed, zou ik zo zeggen.

Voor sorteren heeft Indeed twee opties: Datum en Relevantie. En over Relevantie zegt Indeed het volgende:

Indeed wordt mogelijk door deze werkgevers betaald om Indeed gratis te houden voor werkzoekenden. Indeed rangschikt vacatureadvertenties op basis van een combinatie van werkgeverbiedingen en relevantie, zoals je zoektermen en andere activiteiten op Indeed.

Dus bij relevantie krijg ik eigenlijk alleen vacatures te zien waarvoor werkgevers hebben betaald. Dat is misschien relevant voor Indeed, maar waarom zou dat relevant voor mij zijn?

Slotopmerkingen
Dit is de vierde aflevering van een reeks waarbij ik in het nodige detail de interactie en usability van het primaire proces voor werkzoekers probeer te analyseren bij grote vacaturesites, staffing sites, recruitment sites, werken bij sites, en eventueel andere sites. Met als doel om op basis van werkelijke voorbeelden de do’s en don’ts te belichten evenals interessante oplossingen voor bestaande problemen. Met als achterliggend doel om de site owners te stimuleren hun sites te verbeteren. En daarmee een (veel) betere ervaring aan hun doelgroep te bieden. Een mooiere wereld. En dat in deze tijd…

In deze serie worden de volgende onderdelen behandeld:

  1. Introductie
  2. I De snelzoekfunctie.
  3. II Het vacature zoekresultaat.
  4. III Filteren en sorteren.
  5. IV Vacature alert.
  6. V E-mails obv. vacature alert.
  7. VI Vacature detailpagina.
  8. VII Solliciteren.
  9. VIII Bedankt pagina

Ik ben nog niet eens op de helft; wat heb ik mezelf aangedaan?

Geef een reactie