Was het de clickstream data, of was het een posting van een fringe blog?

De titel van deze blog posting was mijn eerste gedachte toen ik vandaag op de Manpower homepage belandde:

Homepage Manpower

Wat zie ik hier? Inderdaad een Wat en Waar zoekveld met een Zoek knop (helaas met het foute woord Vind en veel teveel tekst). En dat is een ferme verbetering met de situatie die ik een paar dagen geleden aantrof. Waarmee de titelvraag zich opdringt. Heeft Manpower gezien dat het aantal bezoekers ineen donderde na het verwijderen van de zoekfunctie (de belangrijkste functionaliteit voor werkzoekers op de homepage van een uitzender) en daarop geacteerd? Of was de blog posting voldoende stimulans om de homepage te corrigeren? Het zou mooi zijn als Manpower hier uitsluitsel over geeft. Maar ik ga mijn adem niet inhouden, want ik moet juichen met de werkzoekers die vanaf nu naar de Manpower homepage gaan.

Overigens kan Manpower nog wel een verbetering doorvoeren. Wat te denken van dit inconsequentie woordgebruik?

Homepage met zoek dropdown

Vinden versus zoeken… Op één webpagina. En een simpele knop (Zoeken) versus een uitgebreide knop (Vind hier jouw nieuwe baan). En er is één ding zeker, een werkzoeker kan zoeken naar een baan op een vacaturesite maar er is geen enkele garantie dat hij/zij/x ook een baan vindt. Dus allen die naar goede raad willen luisteren: gebruik het woord Vinden/Vind nooit! En dan nog iets, er komt geen club werkzoekers op je homepage om te zoeken, het is er in principe altijd maar één. Dus waarom het volledige werkwoord (Zoeken) gebruikt in plaats van de juiste persoonsvorm (Zoek)? Zo simpel, zo logisch en zo matig gebruikt. Je moet niet origineel zijn in je woordkeus bij primaire functies. Wel duidelijk en herkenbaar.

Dus geen vinden, geen zoeken maar ZOEK! Dank u voor de aandacht, ook namens werkzoekers.

Geef een antwoord